Stuur meteen een brief en sommeer om direct de waarborgsom te voldoen of de bankgarantie af te geven. U kunt ook bij een ROZ contract de boete en eventueel rente aanzeggen indien de huurder in gebreke blijft.
Stuur vervolgens dadelijk een aangetekende brief aan je huurder waarin je hem aanmaant de waarborg alsnog te stellen. Doet hij dat nadien nog niet, dan kan je de zaak aanhangig maken bij de vrederechter en eventueel de ontbinding van de huurovereenkomst vragen.
Als er een geschil is over de terugbetaling van de borg en de verhuurder betaalt de borg niet terug is het raadzaam uw verhuurder een brief te sturen en te sommeren om binnen 14 dagen alsnog de borg terug te betalen.
Zodra u de huur opzegt, krijgt u de borg weer terug als u de woning weer teruggeeft zonder gebreken. Hoe lang het duurt tot u de borg terugkrijgt is wettelijk niet vastgelegd. De termijn waarbinnen u dit bedrag terug kunt krijgen staat meestal in de huurovereenkomst of in de algemene voorwaarden.
De wet geeft daarvoor geen termijn aan, maar het is redelijk dat u het bedrag binnen een maand na afloop van de huurovereenkomst terugkrijgt.
Wie het moeilijk heeft om de huurwaarborg te betalen, kan een huurwaarborglening aanvragen. Dit kan bij het Vlaams Woningfonds en kan zowel digitaal als schriftelijk.
Hoe krijg ik mijn waarborgsom terug? Heb je de sleutels van jouw huurwoning ingeleverd en heeft de eindinspectie plaatsgevonden, dan kun je hierna schriftelijk aan de verhuurder vragen om de borgsom terug te storten. Hoe lang de verhuurder hierover mag doen is helaas niet in de wet vastgelegd.
Sinds 1 juli 2022 mag uw verhuurder de huur verhogen met: maximaal 2,3%, als de (kale) huur € 300 of meer per maand is. maximaal € 25, als de (kale) huur lager is dan € 300 per maand. Dat is hoger dan 2,3 %.
Als uw huurcontract ingaat betaalt u vaak een waarborgsom. Een waarborgsom vragen mag van de wet. Er is geen regel hoe hoog deze mag zijn. Meestal is de waarborgsom 1 of 2 maanden huur.
Hoe moet ik mijn huurwoning opleveren als mijn huurcontract stopt? Meestal moet u de huurwoning net zo opleveren als het eruit zag aan het begin van uw huurcontract. Dit staat omschreven in de opnamestaat. Is er geen opnamestaat of ander bewijs, dan mag u de woning achterlaten zoals hij nu is.
Borg is een bedrag dat je moet betalen aan de verhuurder als je een kamer of woning gaat huren. Meestal is het bedrag één maand huur. De borg is bedoeld als zekerheid voor de verhuurder. Als jij de woning of kamer beschadigt, gebruikt de verhuurder de borg om de reparatiekosten te betalen.
Borg is een verkort woord voor waarborg of onderpand. Een huurder betaalt borg aan de verhuurder aan het begin van de huurperiode en dit moet ervoor zorgen dat een huurder de woning goed onderhoud. Eventuele schade (veroorzaakt door de huurder) kan gevolgen hebben voor het (gedeeltelijk) terugkrijgen van de borg.
De woninghuurwet zegt niets over het tijdstip waarop de huurwaarborg betaald moet worden. Het tijdstip waarop de huurder de huurwaarborg moet storten wordt dus vrij bepaald in onderling akkoord tussen eigenaar en huurder.
Weliswaar is een waarborg in een andere vorm (zoals een verzekeringsbon) voor een bedrag van drie maanden huur niet in strijd met de wet. Dergelijke regeling kan aan de huurder echter NIET worden verplicht: het is immers zijn geld, en hij heeft dan ook het recht zelf te kiezen op welke manier hij de waarborg plaatst.
In de wet staat dat bij 2 maanden huurachterstand het verzuim van rechtswege in gaat. Een ingebrekestelling is niet nodig en de woningbouwvereniging mag bij een huurschuld van 2 maanden incassomaatregelen treffen. De meeste verhuurders doen dit niet.
Waarborgsom niet verplicht
De verhuurder is niet verplicht een waarborgsom te vragen. Betaal een waarborgsom altijd per bank of getekende kwitantie, zodat u het bestaan ervan kunt bewijzen.
Wanneer overleg met de verhuurder geen resultaat oplevert, kun je de verhuurder het beste 'in gebreke stellen' door een aangetekende brief te sturen. In deze brief moet een beschrijving van het gebrek staan en een redelijke termijn waarbinnen het gebrek moet zijn hersteld. Je kunt hiervoor een standaardbrief gebruiken.
Is uw kale huur hoger dan €737,14? In combinatie met een 'iets hoger' inkomen kunt u dan in aanmerking komen voor huurbevriezing: Inkomens tussen € 15.500 en € 27.700 voor éénpersoonshuishoudens. Inkomens tussen € 26.500 en € 37.000 voor tweepersoonshuishoudens.
Een sociale huurwoning heeft een kale huurprijs lager dan € 763,47. Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning mag het inkomen van een eenpersoonshuishouden niet hoger zijn dan € 40.765,-. Voor een meerpersoonshuishouden is dat € 45.014,-.
U kunt huurverlaging aanvragen als u meer dan de maximale huurprijs betaalt. U kunt ook huurverlaging krijgen als uw inkomen daalt. Of als de verhuurder de woning slecht onderhoudt. Deze regels gelden alleen voor sociale huurwoningen.
Waarborgsom / bankgarantie
Blijft hij in gebreke, dan moet hij vaak een boete betalen. Die boete is meestal even groot als het bedrag van de waarborgsom. De koper raakt zijn geld dus kwijt. Als hij geen waarborgsom heeft betaald of een bankgarantie heeft afgegeven, kan hij gedwongen worden om alsnog te betalen.
Een waarborgsom is een bedrag dat een huurder aan een verhuurder dient te betalen bij aanvang van de huurovereenkomst, welke als waarborg dient voor een deugdelijke nakoming van de huurovereenkomst.
De notaris houdt het geld van de waarborgsom namelijk voor de koper in beheer. Als de koper failliet raakt, dan valt de waarborgsom ook in het faillissement en kunt als verkoper niet uitbetaald worden.