In geval het PID ontbreekt kan men dit navragen bij de veiligheidscoördinator. De verkoper dient zelf een PID op te maken of kan dit uitbesteden aan een veiligheidscoördinator. Wanneer? Het PID moet bij het verlijden van de akte overhandigd worden.
Is het postinterventiedossier verplicht? Het PID is verplicht bij elk gebouw (huis, appartement, kantoorgebouw, etc.) waarvan de bouw na 1 mei 2001 is gestart, of waaraan sinds die datum werken zijn uitgevoerd door één of meerdere aannemers.
Bij de verkoop van een woning of appartement bent u als verkoper in de meeste gevallen verplicht om een postinterventiedossier (PID) voor te leggen aan de koper.
Op bouwplaatsen met slechts één aannemer is het de opdrachtgever zelf of een door de opdrachtgever aangestelde derde die een vereenvoudigd postinterventiedossier moet opstellen. Wanneer de eigenaar zelf werken uitvoert, is hijzelf verantwoordelijk voor het PID.
Het postinterventiedossier (PID)
Het PID is verplicht af te geven aan de nieuwe eigenaar van elk pand waarvan de bouw of grote renovatie aanving sinds 1 mei 2001. De verkoper dient zelf een PID op te maken of uit te besteden. De prijs varieert en kan gaan van €400 tot €1000.
Een postinterventiedossier bestaat uit de volgende documenten en informatie: Plannen en tekeningen van de structuur van het gebouw en de technische installaties (cv, sanitair, elektriciteit, …) Aanduiding van de (ingewerkte) nutsleidingen (water, gas, elektriciteit, ventilatie, …) en verborgen gevaren.
Wat is een vereenvoudigd postinterventiedossier? Bij kleinere verbouwingen of projecten waarbij slechts één aannemer werken uitvoert, wordt er geen veiligheidscoördinator aangesteld. In dat geval stelt de opdrachtgever een vereenvoudigd PID op.
De Wet Breyne beschermt de aankoop van een woning op plan of de aankoop van een te bouwen woning en is enkel van toepassing voor zover het goed in België is gelegen en bestemd is voor bewoning.
Het begrip tijdelijke of mobiele bouwplaats wordt omschreven als elke bouwplaats waar civieltechnische werken of bouwwerken worden uitgevoerd, waarvan de lijst is vastgesteld door de koning.
Wanneer u de omgevingsvergunning hebt ontvangen, maakt de architect een uitvoeringsdossier op dat naast de uitvoeringsontwerpplannen en de detailtekeningen eventueel een bestek (lastenboek) en een samenvattende of gedetailleerde meetstaat kan bevatten.
Een lastenboek is een document dat je een eerste beeld geeft van de kwaliteit van het bouwbedrijf waarmee je aan de slag gaat. Dit document geeft je een overzicht van het basisaanbod van een bedrijf. Lastenboeken vergelijken is dan ook een uitstekend begin, nog voor je een afspraak maakt bij een bouwbedrijf.
Bescherming verplicht
Hitte, gas, kou, stof, scherpe voorwerpen; je kunt je overal tegen beschermen door pbm's te dragen of gebruiken. 'Je kunt' is trouwens te zwak uitgedrukt. Het is 'Je moet'. Iedere werknemer in de bouw is verplicht om pbm's te dragen of ze op de goede manier te gebruiken.
De bouwheer stelt de veiligheidscoördinator aan, zelfs wanneer het om een privépersoon gaat. Hij of zij is verantwoordelijk voor het organiseren en het uitvoeren van de coördinatie. De architect moet de bouwheer hierover adviseren en mag zijn of haar opdracht niet voortzetten wanneer er geen veiligheidscoördinator is.
3 5°) mag je zelf veiligheidscoördinator zijn: Behalve indien met zekerheid slechts 1 aannemer de werken zal uitvoeren. is de bouwdirectie belast met het ontwerp / de verwezenlijking, dan is het meestal de architect (of hier de ingenieur bouwkunde) die de veiligheidscoördinator aanstelt.
Op een sleutel-op-de-deur nieuwbouw betaal je 21% btw op de woning en 10% registratierechten op de grond (in Vlaanderen, 12,5% in het Brussels Hoofdstedelijk en het Waals gewest).
Antwoord. "Het is inderdaad gewoonlijk dat de volledige som betaald wordt bij de voorlopige oplevering", zegt Ellen Theuwis van de firma Woningen Blavier. "De aannemer heeft op dat moment immers alle werken uitgevoerd en heeft dus recht op een volledige uitbetaling.
De straf op het niet aanstellen van een veiligheidscoördinator kan oplopen tot een gevangenisstraf van 1 jaar en/of een geldboete van 5.000 euro voor de ontwerpfase, en tot een gevangenisstraf tot 1 jaar en/of een geldboete van 10.000 euro in de uitvoeringsfase.
De veiligheidscoördinatie is verplicht op alle tijdelijke of mobiele bouwplaatsen waar werken worden uitgevoerd door ten minste twee aannemers die tegelijkertijd of achtereenvolgens tussenkomen.
Hij controleert de veiligheid van jouw ontwerp. En ziet erop toe dat deze maatregelen toegepast worden op de werf. Bij verbouwingen zitten de prijzen tussen de 400 en 700 euro. Voor een nieuwbouw gaat dat van 600 tot zo'n 900 euro.
Kort gezegd: de aannemer is op grond van de UAV 2012 verantwoordelijk voor de veiligheid op de bouwplaats. Als de aannemer zijn verplichtingen niet nakomt kan de opdrachtgever hem in gebreke stellen en hem dwingen tot nakoming.
Je bent als bouwondernemer verantwoordelijk voor de veiligheid van je medewerkers, passanten en omwonenden. Je dient overlast en verkeershinder op en om de bouwplaats tot een minimum te beperken. Je weert pottenkijkers en je wilt je materiaal en materieel veilig stallen. Alleen bevoegden mogen het terrein betreden.
Bij de wet verplicht
Het is bij de wet verplicht om de bouwplaats voor onbevoegden af te schermen. Deze afscherming wordt meestal door middel van bouwhekken bewerkstelligd. De reden hiervoor is duidelijk. Op iedere bouwplaats wordt er met zware materialen en soms gevaarlijk gereedschap gewerkt.
De architect is degene die een bestek maakt naar aanleiding van de wensen van de opdrachtgever. Het bestek en bijbehorende bestektekeningen zijn de basis voor het de offerte en het contract tussen opdrachtgever en (hoofd)aannemer (aanneemcontract).
4.2.1 Functies van een bestek
Een bestek heeft een aantal belangrijke functies. Zo dient een bestek als: – zakelijk en juridisch bewijs; – communicatiemiddel; – uitgangspunt voor een verantwoorde calculatie en raming; – leidraad voor de uitvoering; – prestatiebeschrijving; – controlemiddel.