Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig. In één seconde kunnen dus twee auto's op de foto gezet worden.
De mobiele flitser werkt volgens hetzelfde principe. Ook die stuurt dus radiogolven naar de passerende voertuigen en meten hoelang het duurt voor deze teruggekaatst worden. De zogenaamde superflitspaal of LIDAR (Laser Imaging Detection And Ranging) gebruikt laserstralen.
Het gebied dat de camera in de gaten kan houden is twee of drie rijstroken breed. Als er een (vracht)auto het gebied inrijdt dat de radar bestrijkt, dan worden dus alleen voor dat gebied de radargolven teruggekaatst en wordt de snelheid berekend.
Flitsen mag zowel van voren als van achteren gebeuren.
De flitspaal stuurt als het ware geluidsgolven op je auto af en meet hoe lang het duurt voor die teruggekaatst zijn. Aan de hand daarvan berekent de computer hoe snel je rijdt. Die lichtgolven zijn echter gemakkelijk te beïnvloeden. Zelfs regen of slecht weer kan een effect hebben op de metingen.
Flitsfoto inzien bij CJIB
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
Er zijn verschillende types flitspalen met allemaal een andere snelheid. Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Lasergun. Een lasergun meet de snelheid waarmee een auto op het apparaat afrijdt. Hij doet dat met de snelheid van het licht en tot op drie cijfers achter de komma nauwkeurig. Een lasergun laat alleen zien hoe hard iemand rijdt, maar slaat geen informatie van de automobilist op.
Flitsen is van achteren en het bereik is niet echt relevant omdat het in.... een flits gebeurd is. Of je moet boven de 350km/u gereden hebben. Dan is de kans dat je buiten het bereik zit aanzienlijk.
Er zijn verschillende types flitspalen met allemaal een andere snelheid. Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
De werking van een roodlicht camera
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
De boete als u door een rood licht gereden bent ligt al wat hoger. Dat is immers een overtreding van de derde graad. Het boetebedrag ligt daarvoor op €174. Afhankelijk van het aantal seconden kan men gedagvaard worden voor de politierechtbank.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Een flitsfoto ziet er als volgt uit: Onderaan de foto staan een aantal gegevens, zoals de tijd en locatie, het kenteken van het voertuig dat is geflitst, de snelheid van het voertuig en de rijstrook. Rijstroken worden van links naar rechts geteld. RD betekent de rijstrook RechtDoor.
Roodlichtcamera's. Een roodlichtcamera werkt meestal met twee lussen in het wegdek. Wanneer een auto over de eerste lus rijdt, controleert de computer de stand van het verkeerslicht. Wanneer dezelfde auto ook over de tweede lus rijdt, weet de computer ook hoe snel de auto reed.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
Een boete voor 1 km/u te hard rijden kost je 11 (elf) euro. Omdat deze boetes verwerkt worden door overgekwalificeerde professoren, bedragen de administratiekosten 9 euro!
5 km/h: € 35. 10 km/h: € 74. 15 km/h: € 139. 20 km/h: € 197.
Ga dan naar mijn.overheid.nl. Hiervoor hebt u wel DigiD nodig.
Voor een overzicht van de boetes die op uw naam staan, gaat u naar de website van het CJIB. In enkele stappen vult u uw gegevens in en verstuurt u het formulier via de digitale weg naar het CJIB.
Een boete die vrij vaak wordt uitgedeeld is er eentje voor door rood rijden (feitcode R602). De boete voor het negeren van een rood licht bedraagt 250 euro. Daar komt nog 9 euro aan administratiekosten bij van het CJIB. De boete is niet altijd terecht.
De boete is minimaal €6 per kilometer te hard rijden. Bij 4 kilometer is dat €25, plus €9 administratiekosten. Bij hogere snelheden wordt de boete een stuk hoger. Wie 15 kilometer te hard rijdt, betaalt inclusief administratiekosten €130.
Dus lang niet overal staat een roodlichtcamera: het antwoord op de hoofdvraag is nee.
Flitsmeister is afhankelijk van de reistijd, het aantal files en het aantal flitspalen die je onderweg tegenkomt. Voor een Android-telefoon is dit bij een gemiddeld verbruik 100mb per maand. Bij een iPhone zal dit 250mb per maand zijn.