Op grond van de wet verjaart een vordering 5 jaar (artikel 3:307 BW) nadat deze opeisbaar is geworden. Verstuurt u alsnog een factuur binnen deze periode van 5 jaar nadat u uw prestatie / of goederen heeft geleverd, dan is er niets aan de hand en kan nakoming in en buiten rechte worden gevorderd.
Volgens de wet moet je een factuur versturen uiterlijk op de '15de kalenderdag van de maand volgend op de levering of dienstverlening'. Maar wanneer je factuur btw bevat, geldt er een andere regel. De btw-wetgeving stelt dat je een factuur hoort te versturen zodra jij jouw btw erop moet betalen.
U bent als handelaar ook verplicht een factuur af te leveren aan een consument. Elke ondernemer die diensten verleent aan een consument is verplicht om gratis een bewijsstuk af te leveren. Deze verplichting geldt niet indien het gaat om zogenaamde "homogene diensten".
Uw factuur sturen
U moet uw factuur uiterlijk sturen op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u heeft geleverd. Daarna moet uw klant binnen de betalingstermijn de factuur betalen.
Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.
Schuldeiser schakelt incassobureau in
De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen. Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen.
Minimale bedrag aan kosten: Voor aanmaningskosten geldt een wettelijk minimumbedrag van €40,-. Dit bedrag kan altijd gevorderd worden door het incassobureau. Stel bijvoorbeeld dat je een factuur hebt van €300,-. Dan kan het incassobureau 15% (€45,-) van €300,- aan aanmaningskosten vorderen.
Antwoord. "De aannemer kan betalingsherinneringen van openstaande facturen blijven sturen zolang hij wil", zegt advocaat Koen Vanoppen van Villa Juris Advocaten. "Wel is de periode waarbinnen hij betaling kan opeisen beperkt tot 10 jaar.
In een professionele relatie verjaren vorderingen na tien jaar. Voor periodieke schulden, die opeisbaar zijn volgens een overeenkomst, is deze termijn slechts vijf jaar. Facturen aan consumenten zijn na één jaar niet meer invorderbaar.
Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar, net als bij facturen aan consumenten als het om diensten gaat. Verkoop je een product aan een consument, dan is de verjaring van een factuur al na twee jaar.
De betwisting dient te gebeuren binnen een redelijke termijn. U doet dit dus best zo snel mogelijk. Voor ondernemingen geldt dat men dient te protesteren binnen de termijn die redelijkerwijze nodig is in functie van de aard van de overeenkomst en de complexiteit van de gegevens vermeld op de factuur.
De ondernemer die de prestatie verricht, blijft in alle gevallen aansprakelijk voor de juistheid van de factuur.
de factuurdatum. datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd. de hoeveelheid en soort geleverde goederen. de aard en het soort geleverde diensten.
Wettelijke betaaltermijn in het kort
Vaak wordt een periode van 14 dagen afgesproken. Wettelijke betalingstermijn voor bedrijven: bedrijven betalen elkaar binnen 30 dagen. Grote bedrijven zijn sinds maart 2022 verplicht mkb-bedrijven binnen maximaal 30 dagen te betalen.
Onder een periodieke betaling valt huur, rente, premie, abonnement, GWL etc. Een schuld hierop verjaart na vijf jaar. Stel dat een premie is gefactureerd op 1 oktober 2021 en deze betaling wordt nooit voldaan. Dan verjaart deze vordering op 1 oktober 2026.
Sinds 1 juli 2023 zijn alle overeenkomsten tussen het grootbedrijf en het mkb pas gebonden aan een maximale betaaltermijn van 30 dagen. Daarom heeft Adriaansens besloten om bij de evaluatie van de wet begin 2024 de mogelijkheid en wenselijkheid van overheidstoezicht nader in kaart te brengen.
Op grond van de wet verjaart een vordering 5 jaar (artikel 3:307 BW) nadat deze opeisbaar is geworden. Verstuurt u alsnog een factuur binnen deze periode van 5 jaar nadat u uw prestatie / of goederen heeft geleverd, dan is er niets aan de hand en kan nakoming in en buiten rechte worden gevorderd.
Indien er geen sprake is van sectorspecifieke wetgevingen of contractuele verplichtingen bedraagt de verjaringstermijn van facturen naar particulieren en bedrijven standaard 1 jaar.
In de meeste gevallen mogen ondernemers onderling langere betaaltermijnen van maximaal 60 dagen afspreken. Bij facturen aan overheidsinstanties en zogenaamde grote ondernemingen gelden andere regels: voor hen mogen er in principe geen langere betalingstermijnen dan de wettelijke 30 dagen gehanteerd worden.
De algemene verjaringstermijn voor persoonlijke vorderingen bedraagt tien jaar. De meeste facturen die uw leveranciers of aannemers u sturen, verjaren dan ook na tien jaar (art. 2262bis BW) . Zakelijke vorderingen, zoals een betwisting over de eigendomsrechten op een onroerend goed, verjaren wel pas na 30 jaar.
Aansprakelijkheid na onderhoudsperiode
Volgens de wet zijn aannemers 5 jaar na oplevering nog aansprakelijk voor de gebreken – maar in de algemene voorwaarden kan ook een andere onderhoudstermijn staan.
Het is verstandig om uw debiteur te blijven herinneren aan uw vordering. Wacht daarom, als de termijn van uw betalingsherinnering is verstreken, niet langer dan drie dagen met het verzenden van een aanmaning.
Voortaan is de eerste aanmaning kosteloos. Na deze herinnering heb je 14 dagen de tijd om de factuur zonder extra kosten te betalen. Doe je dat niet, dan mag de schuldeiser bij de tweede aanmaning nalatigheidsintrest en een forfaitaire schadevergoeding aanrekenen.
Wettelijke rente is de rente die een schuldeiser volgens de wet kan eisen als u een betalingsachterstand heeft. De wettelijke rente is sinds 1 januari 2024 7% (voor niet-handelstransacties) of 12,5% (voor handelstransacties).