Het doel van een webshop is om het aan- en verkoopproces voor jezelf en de klant toegankelijk te maken en te vergemakkelijken. Als je een fysieke winkel zou hebben, zou dit meer tijd en geld kosten. In dit geval zou je bijvoorbeeld moeten nadenken over het elke maand betalen van huur.
Een webshop is een snelle en relatief goedkope manier om een eigen bedrijf te starten. Een belangrijk voordeel van de webshop is dat u niet perse een eigen bedrijfspand nodig heeft. Het beheer van uw webwinkel kan vanuit huis. U kunt daardoor sneller en met minder kosten starten.
Hoewel dit op den duur interessant kan zijn, kun je er ook voor kiezen om mee te liften op het succes van bol.com. Een deel van het op bol.com verdiende geld kun je later later natuurlijk altijd in een eigen webshop investeren. Kun je rijk worden met een webshop? Ja.
80% van de webshops maakt geen of weinig winst.
4% van de webshops draait 85% van de omzet, waarvan het merendeel ook nog eens buitenlandse webshops zijn. Denk maar aan Bol, Coolblue, Amazon of Zalando. Elk jaar worden deze reuzen groter. Sommige shops hebben bovendien niet de bedoeling om direct winstgevend te zijn.
Veel webshops zijn klaar met 15 tot 50 euro per maand, in een enkel geval 100 euro. Een grote, professionele webshop met een service level agreement (SLA) kan daarentegen jaarlijks wel 5000 euro kwijt zijn aan hosting en onderhoud.
De meeste nieuwe e-commercebedrijven streven ernaar om binnen het eerste jaar winstgevend te zijn, hoewel dit kan oplopen tot 18-24 maanden, afhankelijk van factoren zoals marktverzadiging, operationele efficiëntie en startkapitaal. De kritische factor is het in evenwicht brengen van operationele kosten met marketinguitgaven om duurzame groei te garanderen.
De nadelen van online winkelen
Zoals gezegd zijn er ook nadelen waar je rekening mee moet houden als je online koopt: Producten zien, voelen en passen: kleding en schoenen kan je niet passen, de robuustheid van een fiets kan je niet voelen; je weet dus niet met zekerheid wat je krijgt wanneer je online koopt.
Een gemiddelde webshop heeft een omzet van tussen de 30.000 en 300.000 euro per jaar, maar veel webshops zitten onder de grens van 30.000 euro per jaar. De helft van alle webwinkeliers heeft namelijk een jaaromzet van minder dan 10.000 euro.
Een webshop maken, is niet moeilijk. Tegenwoordig zijn er verschillende tools en is er veel informatie beschikbaar die je helpen een eigen webshop te beginnen. Toch moet je rekening houden dat het maken en onderhouden van een webshop tijd en geld vergt. Ook een goede voorbereiding is essentieel.
Mede met de uitslag van dit onderzoek komen wij tot de conclusie dat voor een echte webwinkel ongeveer 25.000 euro investering nodig is. Denk aan je eigen tijd die je er in steekt. Want als je je baan opgeeft om te kunnen starten met een professionele winkel, hoe betaal je dan in de eerste maanden de huur?
Je kunt veel geld verdienen met een eigen webshop.Maar dit doe je niet zomaar. Het kost namelijk veel tijd en energie, maar dat is natuurlijk met alles zo. Als je een goed product hebt, de juiste acties weet te ondernemen dan kan je een webshop zeker winstgevend maken.
Volgens een studie van de NYU Stern School of Business uit 2023 kun je ongeveer 42,78% brutowinstmarges en 0,64% netto e-commercewinstmarges behalen met je online bedrijf. Maar bedenk wel dat dit schattingen zijn. Je uiteindelijke winst hangt af van het volgende: Soorten en prijzen van de producten die je verkoopt.
Het zal realistisch gezien minstens een jaar duren om een bedrijf op te bouwen dat een gemiddeld fulltime inkomen genereert. Het is ook belangrijk om te begrijpen dat de eerste paar maanden het moeilijkst zijn.
Bij een hobbyist ben je hiervoor doorgaans 750 tot 1500 euro kwijt, bij een klein maar degelijk webbureau kijk je tegen een 2500 tot 5000 euro aan voor de prijs van het ontwikkelen van de webshop. Voor een webshop gebouwd op Magento mag je op een veelvoud van bovenstaande kosten rekenen.
De kosten voor het bouwen van een Shopify-website met gemiddelde functionaliteit variëren doorgaans van $ 500 tot $ 3.000 . Om een volwaardige e-commerce Shopify-website te ontwikkelen met een verbluffend ontwerp en opmerkelijke functies, kunt u verwachten tussen de $ 5.000 en $ 12.000 te betalen.
Een goede winstmarge voor een webshop ligt doorgaans tussen de 20% en 40%. Dit kan echter variëren afhankelijk van de sector en het type producten dat je verkoopt. Het is belangrijk om je kosten goed te beheersen en je prijzen strategisch te bepalen om een gezonde winstmarge te behouden.
Kleine webshops hebben gemiddeld een jaaromzet tussen de € 1.000 en € 10.000. Deze webshops verkopen namelijk vaak zelfgemaakte producten of artikelen waar te veel concurrentie is. Daarnaast hebben deze ondernemers meestal nog een parttime baan of zorgen voor hun gezin.
Let op: een webshop starten, is hard werken
Er zitten dus absoluut voordelen aan het runnen van een webshop. Daarom vinden wij het ook zo leuk! Maar het is goed om jezelf - voordat je van start gaat - stevig in te prenten dat er waarschijnlijk flink wat tijd in je webshop gaat zitten voordat je ervan kunt leven.