Stuur uw klacht dan naar de klachtencommissie van de jeugdhulpinstelling. Elke jeugdhulpinstelling heeft een klachtencommissie. Zij beoordelen klachten en kunnen daar een uitspraak over doen. In de commissie zitten mensen die niet bij de jeugdhulpinstelling horen.
Landelijk Meldpunt Zorg (Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd)
Het Landelijk Meldpunt Zorg is onderdeel van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. U kunt hier klachten en misstanden in de jeugdzorg melden. Het meldpunt geeft informatie en advies. Melding bij het Landelijk Meldpunt Zorg - klacht over jeugdhulp.
Landelijk Meldpunt Zorg (IGJ)
Dan kunt u dat melden bij het Landelijk Meldpunt Zorg. Het meldpunt adviseert wat u kunt doen en kan eventueel contact opnemen met de zorgaanbieder. De klachten worden (anoniem) doorgegeven aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
Klacht over jeugdhulpinstelling
Elke instelling voor jeugdhulp heeft een klachtencommissie. Hierin zitten mensen die niet bij de instelling horen en dus onafhankelijk zijn. Zij beoordelen klachten en kunnen daar een uitspraak over doen. Vraag de instelling naar de klachtenregeling.
Meestal komt u met uw huisarts en bemiddeling door de klachtenfunctionaris wel tot een oplossing. Mocht dat helaas niet zo zijn, dan kunt u naar een landelijk erkende geschillencommissie toe, waarbij de huisartsenpraktijk is aangesloten. Landelijk erkende Geschillencommissies voor huisartsen zijn: DOKH en SKGE.
Als u een probleem hebt met uw huisarts, kunt u proberen met hem of haar te praten of vragen om met de praktijkmanager te spreken . Als u zich hier niet prettig bij voelt, kunt u contact opnemen met het feedback- en klachtenteam bij uw lokale NHS-bestuur. Zij zullen uw klacht naar de juiste plek doorsturen. U kunt meer lezen over NHS-klachten.
Een huisarts of waarnemend arts hoeft niet op huisbezoek te komen als u daarom vraagt. De arts beslist zelf of een huisbezoek nodig is. Dit hangt af van de ernst van uw klacht en uw medische geschiedenis. Voor meer informatie over de bezoekregels kunt u contact opnemen met uw huisartspraktijk.
Klacht over jeugdhulpinstelling
Stuur uw klacht dan naar de klachtencommissie van de jeugdhulpinstelling. Elke jeugdhulpinstelling heeft een klachtencommissie. Zij beoordelen klachten en kunnen daar een uitspraak over doen. In de commissie zitten mensen die niet bij de jeugdhulpinstelling horen.
Een kind wordt pas weggehaald door Jeugdzorg, als de kinderrechter daartoe beslist heeft. Er bestaat een Richtlijn Uithuisplaatsing die gaat over kinderen of jongeren die gedwongen of vrijwillig uit huis worden geplaatst. Hoe je als ouder omgaat met deze uithuisplaatsing verschilt van persoon tot persoon.
Vooral middelgrote en grote jeugdhulpaanbieders kampen met veel ziekteverzuim en hoge personeelskosten. De tarieven voor jeugdzorg zijn volgens hen vaak te laag om goede zorg te leveren. Deze problemen constateerde de Jeugdautoriteit ook vorig jaar in de Stand van de Jeugdzorg.
Raadpleeg om te beginnen uw huisarts om doorverwezen te worden naar een passende zorgverlener. Kunt u geen passende zorgverlener vinden neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Zij hebben een goed beeld van waar welke geestelijke gezondheidszorg wordt aangeboden en binnen welke termijn.
U kunt naar een Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg als uw arts bijvoorbeeld een verkeerde of te late diagnose heeft gesteld. Het college behandelt klachten over zorgverleners die bij het uitoefenen van hun functie in gebreke zijn gebleven. U kunt alleen klagen over zorgverleners die onder het tuchtrecht vallen.
Wat moet ik als zorgaanbieder regelen om te voldoen aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)? De Wkkgz verplicht zorgaanbieders tot goede zorg, openheid over fouten en incidenten en de bereidheid daarvan te leren.
Een kind mag alleen uit huis worden geplaatst als er echt geen andere oplossingen zijn voor de problemen thuis. Een hulpverlener moet er daarom alles aan doen om samen met jou een tijdelijke uithuisplaatsing te voorkomen. Samen kijken jullie naar vragen en mogelijke oplossingen, zodat je kind thuis kan blijven wonen.
Goede zorg wil zeggen dat je hulpverlener ervan uitgaat dat jij zelf je leven leidt, met hulp van je omgeving. Je hulpverlener ondersteunt je daarbij en helpt je op weg. Samen kijk je wat nodig is om je eigen leven aangenaam en op een zinvolle manier in te richten.
Een parentale burn-out is een toestand van fysieke, emotionele en mentale uitputting die wordt veroorzaakt door de constante stress van het ouderschap. Niet te verwarren met normale ouderlijke stress, die vaak tijdelijk is.
De gezinsvoogd mag niet eenzijdig bijvoorbeeld een vastgestelde omgangsregeling inperken. Daarvoor moet de GI naar de kinderrechter, aldus de Hoge Raad in deze uitspraak.
Neem contact op met het wijkteam, je huisarts of de jeugdgezondheidszorg in jouw buurt als je je zorgen maakt. Samen kunnen jullie bekijken wat er wel en niet goed gaat in het gedrag van je kind. Ook kunnen jullie er met elkaar achter komen waar het lastige gedrag vandaan komt en waardoor het blijft bestaan.
U kunt bij Het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) ook met klachten over jeugdhulp terecht.
Wanneer de veiligheid of ontwikkeling van een kind ernstig in de knel komt, doet de Raad voor de Kinderbescherming onderzoek en onderneemt zo nodig actie. Als andere vormen van hulp echt geen optie zijn, kan de Raad voor de Kinderbescherming een verzoek voor gesloten jeugdhulp indienen bij de rechter.
Tuchtcollege. Met een klacht over een zorgverlener of arts kunt u ook naar het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Lees waarover u een klacht kunt indienen op de website van het tuchtcollege.
Huisartsenpost (hap) Om spoedeisende huisartsenzorg in de avond, nacht en weekend (ANW) voor hun ingeschreven verzekerde patiënten te garanderen, kunnen huisartsen zich aansluiten bij zogenoemde huisartsendienstenstructuren (hds).
recht om een eigen verklaring aan uw medisch dossier toe te laten voegen; recht om gegevens uit uw medisch dossier te laten vernietigen; recht op privacy en geheimhouding van medische gegevens (beroepsgeheim); recht op een second opinion (tweede mening) van een andere arts dan uw behandelend arts.