Het biedt leerlingen inzicht in hun eigen leerproces en het biedt jou handvatten om onderwijs op maat te geven. Formatief evalueren is geen doel op zich, maar een middel waardoor de leerlingen beter in staat zijn hun doelen te bereiken. Daarmee wordt duidelijk dat het stellen van doelen richting geeft aan hun leren.
SLO heeft voor het jonge kind inhoudskaarten ontwikkeld voor ieder leergebied met een overzicht van het mogelijke aanbod in de vorm van aanbodsdoelen. Deze doelen geven een richting waarin kinderen onderwerpen verkennen en ermee leren omgaan.
Leerdoelen zorgen niet alleen voor meer bewustwording, maar leerlingen ontwikkelen ook meer zelfregulatie. Daarnaast geven ze leraren houvast om effectieve feedback te geven, gericht te differentiëren en leerlingen meer verantwoordelijk te maken voor hun eigen leerproces.
SLO is betrokken bij het opstellen en valideren van landelijke onderwijsdoelen. Dit zijn bijvoorbeeld kerndoelen, eindtermen, examenprogramma's, referentieniveaus en doorlopende leerlijnen. SLO maakt samen met scholen voorbeelduitwerkingen en probeert ze uit in de praktijk.
Kerndoelen zijn eisen van de overheid aan het onderwijs. Als school moet je de kerndoelen ten minste hanteren bij je onderwijsactiviteiten, als doelstelling die je aan het eind van het basisonderwijs wilt bereiken. Het zijn ankerpunten die leraren houvast bieden bij het maken van inhoudelijke keuzen en uitwerkingen.
Leerlingen krijgen meer inzicht in onderwerpen die in de eigen buurt, Nederland en de wereld spelen. Kunst laat leerlingen nieuwe (denk)werelden beleven. Ze leren kijken en luisteren, zich te verwonderen en (complexe) onderwerpen te analyseren, expliciteren, interpreteren, nuanceren en waarderen.
Werken aan creativiteit en expressiviteit is van grote waarde voor de ontwikkeling van kinderen. Met onderwijs in kunstzinnige oriëntatie leren kinderen hun gevoelens en ervaringen uit te drukken, te reflecteren op hun eigen werk en dat van anderen en kunst te waarderen.
Door cultuuronderwijs ontwikkelen kinderen hun creatieve talenten en leren zij de waarde van kunst te begrijpen. Het is doelbewust leren over en door middel van kunst, erfgoed en media via gerichte instructie. Leerlingen werken aan hun culturele competenties en ontdekken hun talenten.
Een goed geformuleerd leerdoel is specifiek (1), meetbaar (2), realistisch (3), relevant (4) en tijdgebonden (5), en dient als leidraad voor het ontwerp van de leeractiviteit en het meten van het leerresultaat.
Zo kan het werken aan een leerdoel het doel van de les zijn. Met andere woorden: een leerdoel is datgene wat een cursist geleerd moet hebben als gevolg van het onderwijs dat je hebt ingericht en dat de cursist heeft gevolgd.Een lesdoel is een doel voor 1 les.
Een leerlijn is een beredeneerde opbouw van tussendoelen en inhouden naar een einddoel. Allereerst wordt het onderdeel 'leerlijnen' voorafgegaan door informatie over het creatieve proces. Het creatieve proces is als uitgangspunt genomen voor de leerlijnen van de vakken binnen het leergebied kunstzinnige oriëntatie.
SLO, statutaire naam Stichting leerplanontwikkeling, is een Nederlandse organisatie die de curricula ontwikkelt voor het primair, speciaal en voortgezet onderwijs. Dat gebeurt in opdracht van het Ministerie van OCW. SLO komt door samenwerking met verschillende partijen uit het onderwijsveld tot een curriculum.
Inhoudslijnen met aanbodsdoelen
SLO heeft voor ieder leergebied van het primair onderwijs de inhoud voor kennis, vaardigheden en houding geformuleerd in aanbodsdoelen. Deze worden weergegeven in inhoudslijnen met drie fasen (fase 1/jonge kind, fase 2 en fase 3).
SLO is een landelijk kenniscentrum voor het onderwijs. SLO houdt zich bezig met het opstellen van landelijke onderwijsdoelen.
Bij beeldend onderwijs zijn leerlingen bezig met beelden en hun betekenis. Dat doen ze door zelf beeldend werk te maken, maar ook door er samen naar te kijken en er over te praten. Allerlei beeldende producten uit de omgeving komen daarbij aan bod: mode, foto's, schilderijen, games, illustratie, architectuur, etc.
Leerlingen leren verbanden te leggen tussen kunstvormen, maatschappelijke ontwikkelingen, actualiteit. CKV draagt eveneens bij aan de vorming van de identiteit van de leerlingen. CKV doet een beroep op de creatieve kant van leerlingen. CKV bevordert de ontwikkeling van belangrijke en complexe denkvaardigheden.
Creativiteit is belangrijk voor de toekomst van kinderen. Creativiteit helpt kinderen om flexibel te kunnen denken, te kunnen spelen met ideeën en materialen, om te kunnen omgaan met veranderingen en weten wat te doen als ze vastlopen (Duffy, 2006).
Creativiteit moet deel zijn van goed onderwijs omdat het leerlingen: kritisch leert denken;goed leert samenwerken;vrijheid en autonomie geeft.
Naast een grotere verbondenheid en een betere persoonlijke en sociale ontwikkeling draagt kunst- en cultuuronderwijs bij aan het fonologisch bewustzijn en de taalontwikkeling van leerlingen. Kunst- en cultuuronderwijs bevordert ook hun creativiteit en culturele betrokkenheid.
In de taxonomie van Bloom worden drie soorten leerdoelen aangegeven: Cognitieve doelen. Affectieve doelen. Motorische doelen.
Leerdoelen zijn concrete doelstellingen die je wilt bereiken door middel van leren. Ze vormen de basis van leertrajecten en bieden een duidelijke richting en focus voor zowel de lerende als de facilitator van het leerproces.