Het is normaal dat banden die worden gebruikt in de loop van de tijd verslijten. Vanwege specifiek gebruik kunnen banden echter soms ongewone of onregelmatige slijtage vertonen waardoor ze minder lang meegaan.
Als u zich afvraagt waarom uw banden binnen een paar jaar slijten, lichten we de meest voorkomende oorzaken van deze snelle bandenslijtage uit en hoe u dit als volgt kunt voorkomen: Te zacht opgepompte banden . Verkeerd uitgelijnde wielen. Slechte rijgewoonten.
Als grof gemiddelde kun je het volgende aanhouden: Na 40.000 kilometer is een autoband toe aan vervanging door slijtage. Na 8 tot 10 jaar is een autoband toe aan vervanging door veroudering.
Gereden kilometers, wegomstandigheden, rijstijl, onderhoud en leeftijd hebben allemaal invloed op hoe lang een band meegaat . Banden slijten van nature naarmate ze meer worden gereden en versleten banden bieden minder grip vergeleken met banden met voldoende profiel, vooral bij slechte weersomstandigheden.
Elke kilometer die u rijdt, slijt het loopvlak van uw band, dus uiteindelijk kunnen ze plat worden door herhaaldelijk gebruik. Als u een typisch aantal kilometers per jaar rijdt, laten we zeggen ergens tussen de twaalf- en vijftienduizend, dan slijten uw banden waarschijnlijk in drie tot vier jaar .
De diepte van het loopvlak van een band wordt gemeten vanaf de onderkant van de groeven van de band tot de bovenkant van het loopvlakrubber. Als banden 2/32″ bereiken, worden ze als kaal beschouwd .
Gemiddeld slijten autobanden ongeveer 1 tot 1,5 mm per jaar, afhankelijk van de bovengenoemde factoren. Het is belangrijk om te weten dat deze slijtage niet alleen afhangt van de tijd, maar vooral van het aantal gereden kilometers. De gemiddelde levensduur van een band ligt tussen de 30.000 en 50.000 kilometer.
Banden verslijten sneller tijdens lange ritten met hoge snelheden. Ook kunnen ze eenzijdig verslijten, bijvoorbeeld door een gewijzigd spoor. Ze kunnen zelfs verplaatst worden door contacten met een stoeprand.
Ongelijkmatige bandenslijtage wordt meestal veroorzaakt door een verkeerde uitlijning, een te hoge of te lage bandenspanning of een versleten ophanging.
Stabiliteit: Met een betere constructie bieden 10-laags banden meer stabiliteit bij het dragen van grote ladingen, met name in snel verkeer of op ruw terrein. Een langere levensduur Vanwege hun verhoogde duurzaamheid gaan banden met 10-laags over het algemeen langer mee dan banden met 8-laags banden , met name in zware gebruiksomstandigheden.
Droogtescheuren in banden zijn een gevolg van veroudering van het rubber. Veroudering van het rubber ontstaat door o.a. UV-licht, vocht, hoge temperaturen en zelfs langdurig stilstaan. Het rubber van de band verhardt en wordt minder flexibel, waardoor het rubber gaat scheuren.
Banden op de aangedreven as slijten het snelst vanwege de krachtoverbrenging, het vermogen en het koppel.
Goedkope banden gaan gemiddeld tussen de 20.000 en 40.000 mijl mee. Sommige merken gaan wel 50.000 mijl mee. Hoe langer de levensduur van het loopvlak, hoe meer geld u waarschijnlijk vooraf betaalt bij aankoop. De beste manier om te bepalen hoe lang uw banden meegaan, is door de specificaties van de fabrikant te controleren.
Overmatige slijtage aan één kant van de band of onregelmatige slijtagepatronen van de band kunnen duiden op een probleem met de ophanging van het voertuig . Dit soort slijtage kan optreden wanneer de uitlijning of cambergeometrie van het wiel onjuist is of wanneer ophangingscomponenten zoals bussen of dempers in slechte staat zijn.
All-season banden slijten in de zomer sneller dan zomerbanden. Gemiddeld slijten all-season banden 25% sneller in de zomer. Als het warmer is dan 20°C hebben all-season banden een langere remweg dan zomerbanden. Bij winterse weersomstandigheden hebben all-season banden minder grip dan winterbanden.
Achterbanden zorgen voor stabiliteit van het voertuig , en als ze weinig profiel hebben, dan gaat de stabiliteit verloren. Hoewel nieuwe voorbanden water verspreiden en grip behouden, zullen versleten banden achter aquaplaning veroorzaken en kan het voertuig gaan spinnen, zegt Tire Review.
Als u vroegtijdig bandenslijtage opmerkt, kunt u vervanging wellicht vermijden. Als echter een van uw banden onevenredig versleten is, moet deze tijdens uw servicebezoek worden vervangen .
Een versleten autoband herken je in eerste instantie aan een ondermaatse dikte van het loopvlak. Ook een gebrekkige flexibiliteit is een indicator dat de band mogelijk zijn beste tijd heeft gehad. Naast deze optische signalen, is het belangrijk om goed te letten op het rijgedrag van je auto.
De linkerbanden dragen meestal een groter deel van het gewicht. Het resultaat? "Ze werken harder, wat betekent dat ze sneller slijten."
Wil je comfortabel rijden dan zul je er wat tegen moeten doen. Je zou er voor kunnen kiezen om de banden te laten verwisselen. Heel soms wil het ook helpen om de banden van positie te wisselen. Een iets betere maatregel is het trimmen van de band waarbij de band als het ware weer wordt glad gestreken.
Als de band te hard is opgepompt, draagt het middelste gedeelte van het loopvlak de meeste belasting, waardoor het sneller slijt dan de buitenranden.
B-merken en C-merken is uit te drukken in het feit dat A-merken autobanden langer meegaan. Daar staat weliswaar een iets hogere prijs tegenover. Wanneer je deze kosten terug rekent naar de kosten per kilometer dan zal je zien dat deze niet zoveel hoger liggen dan bij bewuste keus en budgetmerken autobanden.
Een te hoge bandenspanning zorgt voor te weinig aanraking met het wegdek. Te hard rijden en/of verkeerd gebruiken auto: Als u erg hard rijdt zal er meer wrijving met het wegdek ontstaan, waardoor de banden meer zullen slijten. Ook wanneer u hard remt en optrekt ontstaat er meer wrijving en dus meer slijtage.
Je wisselt de banden op de velgen. Daar zit meer werk aan voor het wisselen. Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 115,00 voor vier banden of wielen komen.
De beste band uit de test op dit onderdeel, de Kumho, heeft een te verwachten levensduur van 69.300 km. De Goodyear zit daar vlak achter met 68.800 km. Daarna volgen de Continental en de Michelin beide met 60.300 km.