Auto's worden bij onze zuiderburen voor minder geld verkocht en vaak beter uitgerust. Voor minder geld heb jij in België een auto met alle luxe extra's waar je je hier misschien wel scheel voor betaald. Meer luxe, lagere prijs (bij goed onderzoek) en niet te vergeten: een groter aanbod.
Elk land anders
Zo blijkt dat auto´s in Nederland gemiddeld tot 2,5% goedkoper zijn dan in België. In Groot-Brittannië, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland zijn de auto´s dan weer duurder dan in België en Nederland. Het is dan weer tot 8% goedkoper in landen zoals Bulgarije, Litouwen en Finland.
De prijs van een nieuwe auto in België schommelt gemiddeld tussen de 12.000 en 80.000 euro, afhankelijk van het gekozen model. Voor een tweedehands auto moet je rekenen op 300 tot 70.000 euro, alweer afhankelijk van het model, maar ook van de staat, het bouwjaar, de kilometerstand en de uitvoering.
Bij het kopen van een tweedehands auto in België is het verplicht om een BPM aangifte doen. Zonder deze handeling ontvang je geen Nederlands kenteken. Je koopt een auto uit het buitenland namelijk altijd zonder kenteken. Pas na de registratie ontvang je een Nederlands kentekenbord, en mag je de weg op.
Veel duurder dan in het buitenland. Ten opzichte van geheel Europa zijn auto's in ons land gemiddeld 18,5% duurder. Dat heeft alles te maken met de BPM: een belasting die wordt berekend over cataloguswaarde en CO2-uitstoot van een auto. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe meer BPM je betaalt.
Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Tweedehands auto kopen in België is goedkoper
Een auto kopen in België kan een goed idee zijn, als je je goed inleest. Over het algemeen zijn de auto's in dit land een stuk goedkoper. Het verschil tussen de autoprijzen wordt goed merkbaar als je kijkt naar de auto's uit luxere klasse.
Wanneer je een auto in België, of een ander EU-land koopt, hoef je gelukkig geen invoerrechten te betalen. De BTW hangt af van de auto. Als het een nieuwe auto is, moet je BTW wel betalen. Bij een tweedehandse auto hoeft dat niet.
Je Belgische occasion op naam zetten in Nederland
Met het transitkenteken kun je je auto dus zelf van België naar de Nederlandse grens rijden. In Nederland mag je daarmee niet rijden. Bovendien moet je auto eerst door de RDW gekeurd worden, en moet je BPM betalen, voordat er Nederlandse kentekenplaten op komen.
U moet jaarlijks een verkeersbelasting betalen wanneer u als bestuurder van een gemotoriseerd voertuig gebruikmaakt van de openbare weg. De verkeersbelasting is gebaseerd op het vermogen van uw motor, de cilinderinhoud of van de maximaal toegelaten massa (MTM) van het voertuig.
De rijtaks (of gewoon wegenbelasting)
De bedragen variëren van zo'n 80 (voor een 0,7-liter motor) tot zo'n 2.000 euro (voor motoren groter dan 4,0 liter) per jaar. Hierbij zijn de verschillen tussen diesel en benzine vaak een heel stuk minder groot dan in Nederland, wat verklaart waarom België zo'n dieselland is.
Een wagen ingeschreven in Spanje is doorgaans goedkoper dan in België of Nederland door de meestal aanzienlijk lagere wegenbelasting en verzekeringspremies die hier gelden. Voor vele buitenlanders loont het dan ook financieel de moeite.
Let ten eerste bij het kopen van een hele jonge tweedehands auto in Duitsland goed op de leeftijd en de kilometerstand. Dit kan namelijk implicaties hebben voor de BPM en/of de BTW. In de regel is het om BPM voordeel te behalen van belang auto's met minimaal 2.000 km. uit te zoeken en een eerste buitenlandse toelating.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Een auto kopen in België gaat net even anders in zijn werk dan in Nederland. Zo hoef je niet naar een postkantoor om de auto over te schrijven. Ook ontvang je van de verkoper altijd een 'car pass' met de kilometerhistorie en de verkoper is verplicht een technische keuring uit te laten voeren.
Als u een nieuwe auto koopt, betaalt u 21% btw op de verkoopprijs.
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
Nederland staat sinds jaar en dag bekend als een van de duurste landen om een motorvoertuig aan te schaffen. Dat komt voornamelijk door de hier gebruikelijke luxe-belasting genaamd BPM. En als het aan de overheid ligt, dan wordt dat binnenkort nóg duurder, aldus de Bovag.
Voorjaar 2022 normalisatie
Door de langdurige tekorten zal de mismatch tussen vraag en aanbod op de automarkten binnen Europa tot volgend jaar voorjaar voortduren. Wij verwachten dat de autoprijzen hierdoor zullen oplopen. In Duitsland van 4 tot 10%, in Spanje van 2.4% tot 5.8%, in Frankrijk van 0.8% tot 5.0%.
U maakt een online afspraak voor een keuring van de auto bij de RDW. Naar deze keuring neemt u het buitenlands kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs mee. En zo nodig aanvullende documenten zoals een Certificaat van Overeenstemming (CvO), een buitenlands apk-keuringsrapport of andere voertuigdocumenten.
Door verschillende oorzaken is er een groot tekort aan occasions in Nederland (zie kader). Als gevolg van die schaarste zijn de prijzen tot recordhoogte gestegen. Waar een gemiddelde tweedehandsauto in 2020 gemiddeld 17.714 euro kostte, is dat nu 22.723 euro.
Daarnaast worden invoerrechten geheven (het tarief wordt berekend op basis van de douanewaarde van het voertuig en de kosten verbonden aan het transport naar België). Gemiddeld bedraagt dat tarief 10% voor een auto. Ten slotte betaal je ook 21% btw.
Kiest u voor een nieuwe auto uit Duitsland betaald u €33.285, besparing van 17% t.o.v. nieuw in Nederland. Kiest u voor een occasion model uit Duitsland incl. import en BPM met meer opties betaald u €32.559 besparing van 19% t.o.v. nieuw in Nederland.