Waarom 'nee'? In de peuterpubertijd ontwikkelt je kind zich snel. Je peuter ontdekt zijn of haar eigen 'ik' en krijgt een eigen mening. Door 'nee' te zeggen probeert je peuter duidelijk te maken dat hij of zij een eigen persoon is met een eigen wil en kan het invloed uitoefenen op wat er om hem of haar heen gebeurt.
Peuters ontwikkelen een eigen wil. Ze gaan meer vertellen en van zichzelf laten zien. Ze ontdekken dat je ook 'nee' kunt zeggen, om vervolgens te zien hoe anderen op hen reageren. Dat geeft hen een gevoel van controle.
Het kan voelen alsof uw kind opstandig of uitdagend is, maar nee zeggen is een normale, gezonde manier voor uw kind om het gevoel te hebben dat hij/zij enige controle heeft over zijn/haar wereld . Uw kind kan om verschillende redenen 'nee' zeggen, waaronder: Gewoon om uw reactie te krijgen. Proberen om controle uit te oefenen.
Je moet hem echter steeds opnieuw het volgende duidelijk maken: jij beslist (of je hem al dan niet "nee" laat zeggen). Niet hij. Als je "nee" zegt, is het "nee." En op dit punt mag je niet toegeven: je moet grenzen stellen (zonder tegenspraak tussen de ouders), dit is essentieel voor je kind.
Slimme peuters/kleuters zijn nieuwsgierig, onderzoekend, kunnen goed onthouden en kunnen lastige denkproblemen aan. Ze zijn snel van begrip en stellen veel vragen. Slimme peuters houden van uitdagingen, kunnen reflecteren, verzinnen creatieve oplossingen en hebben leiderschapskwaliteiten.
Veelvoorkomende kenmerken van hoogbegaafde peuters zijn: Diepgaande interesses (bijvoorbeeld in dinosaurussen, planeten of vulkanen) hebben. Snel kleuren en cijfers herkennen. Een grote woordenschat hebben en lange, samengestelde zinnen maken.
Tekenen dat uw kind mogelijk begaafd is
Scherpe observatie, nieuwsgierigheid en neiging om vragen te stellen . Vermogen om abstract te denken, terwijl er tekenen van creativiteit en vindingrijkheid worden getoond. Vroege ontwikkeling van motorische vaardigheden (bijv. evenwicht, coƶrdinatie en beweging).
De nee-fase kan twee maanden, maar ook de hele peuterpuberteit duren. Net zo snel als je kindje ermee begon, kan hij er ook weer mee ophouden.
Een kind geniet.
Het kind glundert, babbelt spontaan, zingt, glimlacht, schatert, ... Voelt een kind zich goed, dan geeft het een ontspannen indruk. Het voelt zich in geen enkel opzicht bedreigd. Het gezicht is open en de spieren zijn niet gespannen.
Voor een jong kind loopt fantasie en werkelijkheid nog door elkaar heen. Men spreekt dan van magisch denken. Het stadium van het magisch functioneren zie je met name bij kinderen van 3 tot ongeveer 6 jaar. Alles is nog mogelijk, net als in sprookjes.
Leer uw peuter andere reacties .
Een van de redenen dat peuters zo vaak 'nee' zeggen, is dat ze nog niet zoveel woorden kennen. Help je peuter zijn woordenschat uit te breiden door 'nee' om te zetten in een spelletje: 'Wat is het tegenovergestelde van 'nee'?' (Dat is makkelijk.) 'Wat zit er tussen 'nee' en 'ja'?' (Misschien, misschien en mogelijk.)
Peuter van 2 jaar
Zijn woordenschat neemt snel toe, soms met wel tien woorden per week. Rond deze leeftijd kunnen de meeste kinderen ook 'zinnetjes' maken van twee woorden, zoals 'mama eet'. Dit kan betekenen dat jij aan het eten bent, maar ook dat je kindje eten wil.
De meeste kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong tonen al heel jong een goed begrip voor gesproken taal. Er zijn slimme kinderen die al hun eerste woordjes zeggen als ze amper een half jaar oud zijn. Ook lijken ze de betekenis van deze woorden goed te begrijpen.
'Nee' zeggen en zelf keuzes maken is belangrijk voor peuters. Het betekent dat ze: beginnen te groeien als persoon los van jou . leren wat ze leuk vinden en wat niet.
Kenmerken van ADHD
Druk gedrag, ook wel hyperactief gedrag genoemd: Veel rondrennen, klimmen, friemelen aan kleding. Moeite met rustig spelen, stilzitten of ontspannen. Ondoordacht gedrag, ook wel impulsief gedrag genoemd: Snel reageren zonder nadenken, veel praten en dingen eruit flappen.
Een kind van 2, 3 of 4 jaar laat vaak agressief gedrag zien, zoals slaan, duwen, bijten of schoppen. Bijna alle kinderen zijn wel eens opstandig of agressief. Je kunt ervan schrikken en het is niet leuk. Toch is het bij jonge kinderen normaal en hoort het bij de ontwikkeling.
De signalen zijn meestal duidelijk: een vrolijk kind lacht, speelt, is nieuwsgierig, toont interesse in andere kinderen en heeft geen voortdurende stimulatie nodig .
Je kind is waarschijnlijk helemaal gefocust op die ander. Praat veel over hem of haar en wil er veel tijd mee doorbrengen. Verliefde kinderen zijn vaak drukker dan normaal en glimlachen vaker. Ook kunnen ze moeite hebben met eten en met de concentratie.
Moeite met concentreren, denken en beslissingen nemen. Lichamelijke klachten zoals hoofdpijn of buikpijn, zonder duidelijke oorzaak. Weinig energie, vermoeidheid en traagheid. Weinig zin in leuke dingen doen of niet kunnen genieten van leuke dingen.
Voor jou als ouder kan het best een uitdaging zijn als je kind opeens overal 'nee' op zegt, maar het is wel goed dat je kind dit doet. Het leert nu namelijk zijn eigen grenzen aangeven, voor zichzelf op te komen en een eigen mening te vormen. Daarnaast laat het zien dat je kind zich veilig bij je voelt.
'Ik hou van jou! ' De liefde voor je kleinkind is, net als voor je eigen kind, onvoorwaardelijk. Zeg hen regelmatig dat je ze graag ziet en dat niets daar iets aan zal veranderen.
Rond de leeftijd van 18 maanden komt je kind in een moeilijkere fase van eten terecht: je kind heeft minder behoefte aan eten en vindt het niet eenvoudig om nieuwe dingen te leren eten. In deze fase wil je peuter ook meer zelf bepalen. Ga hier zo rustig mogelijk mee om en blijf alles rustig aanbieden.
Algemene kenmerken van begaafde kinderen:
Sterke nieuwsgierigheid . Enthousiast over unieke interesses en onderwerpen. Eigenzinnig of volwassen gevoel voor humor. Creatieve probleemoplossing en fantasierijke expressie.
Dit is hoe en wanneer kinderen doorgaans hun ABC leren: Rond de leeftijd van 2: Kinderen beginnen sommige letters te herkennen en kunnen het "ABC"-liedje zingen of hardop zeggen . Rond de leeftijd van 3: Kinderen herkennen ongeveer de helft van de letters in het alfabet en beginnen letters aan hun klanken te koppelen.