Na een test- en ontwikkelingsfase werkte de telescoop van 2014 tot 2022, maar daarna werd hij stopgezet wegens te hoge exploitatiekosten. Evergreen International Aviation ontwikkelde verschillende blusvliegtuigen uit oude Boeing 747 vliegtuigen. Daarmee waren ze het grootste blusvliegtuig ter wereld.
Door de dalende vrachttarieven bleek dit echter financieel niet lang haalbaar. Sinds 2022 is het vliegtuig dan ook niet meer gebruikt. Inmiddels zijn de eerste beelden van de ontmanteling verschenen. Van alle Boeing 747-400's waar KLM mee vloog is er nu geen enkele meer in gebruik bij andere maatschappijen.
Boeing had inderdaad in juli 2020 aangekondigd dat ze besloten hadden om te stoppen met de productie van dit zeer beroemde passagiersvliegtuig in 2022 na meer dan 50 jaar dienst te doen te midden van een door corona veroorzaakte crisis in de luchtvaartindustrie. De belangrijkste redenen die werden genoemd waren ' afnemende vraag van klanten en lage verkopen ' van de nieuwste variant, de Boeing 747-8.
Oorspronkelijk zou dat afscheid pas in 2021 plaatsvinden, 50 jaar na zijn intrede bij KLM. Vanwege de coronacrisis, waardoor de vraag naar vliegreizen is ingestort, wordt de 747 al in maart 2020 uit de roulatie genomen. Het wordt namelijk vervangen door zuinigere vliegtuigen.
Slechts vier lijndienstmaatschappijen vliegen nog met de Boeing 747: Lufthansa, Korean Airlines, Air China en Russian Rossiya Airlines . Lufthansa kocht 19 747-8-modellen, Korean Air nam er 10 en Air China nam er zeven. Rossiya vliegt naar verluidt met veel oudere 747-400-toestellen.
Een belangrijke reden dat de Boeing 747 niet meer werd geproduceerd, is dat minder luchtvaartmaatschappijen hem wilden kopen . Vroeger was de 747 perfect omdat hij zoveel mensen tegelijk kon vervoeren. Maar na verloop van tijd veranderden de zaken. Luchtvaartmaatschappijen begonnen kleinere vliegtuigen te prefereren, die minder brandstof verbruiken en goedkoper in gebruik zijn.
Boeing gaat twee verschillende modellen leveren: de 777X-8 en de 777X-9. De 777X-8 biedt ruimte voor 384 passagiers en kan vluchten maken van meer dan 16.000 kilometer. Met 426 stoelen en een bereik van 13.500 kilometer wordt de 777X-9 geopperd als de ware opvolger van de 747.
De eerste versie, de 747-100, verbruikte grofweg 11.800 kilo brandstof per uur, voor 366 passagiers. Een moderne Boeing 787-9 Dreamliner kan ongeveer 290 mensen meenemen, en verbruikt daarbij rond de 5.600 kilo brandstof per uur.
20 december 1934: De Douglas DC-2 PH-AJU "Uiver" stort neer in Irak komende vanuit Amsterdam. Het vliegtuig crasht in slecht weer. Het toestel brandt volledig uit en er zijn geen overlevenden. De oorzaak van de ramp is nooit met zekerheid vastgesteld.
Airbus A330, Boeing 777 en Boeing 787 Dreamliner wide-body vliegtuigen worden gebruikt op middellange en lange afstandsvluchten. In september 2023 kondigde Air France-KLM een bestelling aan voor 50 Airbus A350's. Deze zullen de resterende Airbus A330's en Boeing 777-200ER's van de groep vervangen en worden gedeeld tussen Air France en KLM.
De problemen met de 747 waren echter reëel. Uit een onderzoek van Aviation Week begin 1972 bleek dat alle 747-luchtvaartmaatschappijen ernstige klachten hadden over de P&W-motor vanwege het te hoge brandstofverbruik, de te vroege verwijderingssnelheid en de lastige inspecties .
Simpel antwoord, nee . De apparatuur, materialen en kennis die nodig waren om de Boeing 747 te bouwen zijn niet langer beschikbaar en het zou miljarden dollars kosten om het programma opnieuw op te zetten.
Incidenten en ongevallen
Er vonden 124 ongevallen plaats met de Boeing 747. Bij de grootste luchtvaartramp uit de geschiedenis, de vliegtuigramp van Tenerife in 1977, vond een botsing plaats tussen twee toestellen van dit type.
Zo beëindigde de luchtvaartmaatschappij uiteindelijk alle 747-operaties in oktober 2020. Maar hoewel deze jets aan de grond bleven en officieel werden uitgefaseerd, bleven er een handvol op Schiphol, wachtend op hun uiteindelijke lot: PH-BFT, PH-BFW en PH-BFV. Hou je van luchtvaartgeschiedenis?
Een Boeing 747-100 kan 183.000 liter kerosine tanken. Als een half procent daarvan SAF is, gaat het over 915 liter.
Uiver-held en KLM-piloot Jan Plesman (79) overleden: 'Humorvol en gepassioneerd vlieger' Amsterdam - KLM-piloot Jan Plesman, die in 1984 samen met drie collega's de historische 'memorial'- vlucht van De Uiver naar Australië heeft gevlogen, is op Tweede Kerstdag overleden. Dat heeft de familie bekend gemaakt.
De reden is puur omdat het bij een niet te zware crash het letsel behoorlijk beperkt door het naar voren klappen te voorkomen. En als je rechtop blijft zitten span je enorm je hele lichaam wat juist voor letsel kan zorgen bij de klap.
De KLM vliegt al sinds 2021 niet meer met Boeing 747-400-passagiersvliegtuigen. De sloop van het laatste toestel waar de luchtvaartmaatschappij afscheid van nam, is nu begonnen.
Kerosine is een product dat het midden houdt tussen benzine en diesel, waardoor verbranding van kerosine van nature meer NOx-uitstoot oplevert dan benzine en minder dan diesel. Bovendien werken straalmotoren met een (veel) grotere overmaat van lucht dan interne verbrandingsmotoren.
Om een beeld te krijgen van de onbetekendheid van de kostenpost: een Boeing 737 kan maximaal zo'n 26.000 liter kerosine tanken. Op het moment van schrijven kost een liter Jet A1-kerosine op Schiphol 54 dollarcent, omgerekend 51,3 eurocent. Een volle tank voor de 737 kost zo 13.338 euro, belastingvrij uiteraard.
Na een test- en ontwikkelingsfase werkte de telescoop van 2014 tot 2022, maar daarna werd hij stopgezet wegens te hoge exploitatiekosten. Evergreen International Aviation ontwikkelde verschillende blusvliegtuigen uit oude Boeing 747 vliegtuigen. Daarmee waren ze het grootste blusvliegtuig ter wereld.
Het snelste passagiersvliegtuig ter wereld: Boeing 747-8i
Het snelste passagiersvliegtuig ter wereld wekt zowel verbazing als bewondering op. Hoewel de Boeing 747-8i tegenwoordig de titel draagt met een topsnelheid van ongeveer 1.062 km/u, heeft de Concorde in het verleden nog hogere snelheden bereikt.
Passagiersvliegtuig – Airbus A380
's Werelds grootste passagiersvliegtuig is de Airbus A380. Met een spanwijdte van 79,75 meter en een lengte van 72,72 meter kan dit vliegtuig zo'n 850 passagiers meenemen. Om deze hoeveelheid plaats te creëren, bestaat de Airbus A380 uit twee verdiepingen.