Dankzij de handige witte kleur kun je tijdens het aanbrengen eenvoudig zien waar je gebleven bent. Zuinig in gebruik, geschikt voor O/X/Z kettingen. Kenmerken: Heeft een uitstekend kruipvermogen, hierdoor hoef je minder vaak te smeren en daardoor is de S100 Witte Kettingspray zuinig in gebruik.
Een goed product voor reguliere rijders is de Muc-Off All-Weather Chain Lube kettingspray. Voor nog geen 15 euro kan dit product van jou zijn. Ideaal voor de motorrijder die het hele jaar door rijdt, vooral voor woon ā werk rijders en toerrijders die niet van de gewone wegen afwijken.
Zeer goede kettingsprays in een spuitbus zijn Castrol Chain Spray en de S100 kettingsprays, uiteraard op voorraad in de winkel.
Hoe vaak je de motorketting moet smeren hangt voornamelijk af van de omstandigheden waarin je rijdt. Wij raden aan om elke 500 km de ketting te voorzien van een verse laag smeermiddel. Als je vaak in de regen rijdt, dan is het verstandig om je ketting vaker in te smeren.
PTFE is een vloeibare vorm van plastic wat ervoor zorgt dat de wrijving van de ketting heel laag is. Wat uiteindelijk zorgt voor een langere levensduur van de ketting. PTFE wordt ook vaak gebruikt om buizen of andere producten waterdicht te maken en in een kettingspray komt die waterafstotende werking goed van pas.
Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer. Rij je in de regen dan mag je iets vaker smeren.
Motor ketting schoonmaken
Een vieze ketting slijt sneller. Het is daarom verstandig om een aantal keer per jaar je ketting goed schoon te maken. Daarvoor heb je een spuitbus chain cleaner, een chain brush en de hulp van een persoon nodig. Zet je motor op de middenbok of op een paddockstand.
Een goed gesmeerde ketting draait vrijwel geluidloos. Als de ketting piept of een wat hoog klinkend geluid maakt, grijp dan naar het olieflesje. Heb je tijdens een lange fietstocht of fietsvakantie enkele uren door de regen gereden, dan is het meestal nodig te smeren.
Op de kettingstellers zitten contramoertjes. Deze draai je een paar slagen los, maar zorg ervoor dat je het boutje vasthoudt zodat deze niet kan verdraaien! Met de stelboutjes kun je nu de ketting spannen. Draai aan elke kant telkens een kwart slag en tel dat je dit gelijkmatig aan iedere kant doet.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Wanneer je je fietsketting gaat smeren kun je kiezen tussen verschillende soorten smeermiddel. Je kunt kiezen voor kettingolie of ketting wax. Kettingolie is het soort smeermiddel dat het meeste gebruikt wordt onder fietsers. Daarnaast kun je ervoor kiezen om je fietsketting te smeren met ketting wax.
Standaard smeerolie, zoals Dry Weather Lube van Cyclon, zijn uitermate geschikt voor fietsers die vooral verwachten te fietsen in droge omstandigheden. Dit type smeermiddel is betaalbaar, smeert de ketting goed en trekt nauwelijks vuil aan.
Kettingsmeermiddel met wax
Squirt's Chain Lube met wax is zeker niet nieuw. Het gebruik van wax als smeermiddel voor kettingen is sinds de eeuwwisseling al behoorlijk ingeburgerd. Toch zijn er nog hele volksstammen, die maar 'wat vettigheid' op hun ketting gooien om het piepen te stoppen.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
Productbeschrijving. WD40 Degreaser is een snelwerkende, sneldrogende ontvetter, die vet, vuil en modder verwijdert. Laat geen resten achter.
Een uitzondering hierop is de motorcross, hierbij slijt het voortandwiel zo snel door het kleine aantal tanden t.o.v. van het grote achtertandwiel, dat vaak de ketting en het achtertandwiel 2 keer zo lang mee gaan als het voortandwiel.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Siliconenspray is een prima beschermingsmiddel tegen roest, vuil en vocht. Naast de beschermende werking is deze spray ook een hoogwaardig poetsproduct. Overweg Olie levert siliconensprays en ook siliconensmeermiddel voor diverse toepassingen.
Teflon spray is zeer goed geschikt voor het smeren van trekkabels, kettingen, transmissies, tandwielen, transportbanden, loopbanden, rollagers, geleidebanen, voor gebruik in de fijnmechanica, telescoopgeleiders en veel meer.
Siliconenspray is een synthetische spray met smeerāen anti-hechtingseigenschappen. Vermindert slijtage en wrijving. Voorkomt vuil en vetaanslag en is waterafstotend. Vooral geschikt voor kunststof en rubber.
Het is belangrijk om jouw fietsketting zo nu en dan eens te ontvetten. Je zult zien dat jouw ketting tijdens een rit in schone en droge omstandigheden nauwelijks vies is geworden. Dan kan het geen kwaad om je ketting een keertje 'bij te smeren'.