Waarom moet je marktonderzoek doen? De doelstelling van je marktonderzoek is het inzicht krijgen in de levensvatbaarheid van je bedachte plannen. Je bereidt je voor op de toekomst van je (nieuwe) product, dienst, idee of bedrijf en kijkt of deze een beetje reëel is. Dat levert je veel waardevolle informatie op.
Je kunt vast inspelen op ontwikkelingen in je branche, je weet wat je kunt verbeteren, waar je kansen liggen, je weet wat je klant wil en waar je je klant kunt vinden. Door regelmatig marktonderzoek te doen, kun je gegevens vergelijken en veranderingen opmerken.
Marketingonderzoek helpt u de beste doelgroepen voor uw product te targeten en de typen campagnes te identificeren die hen zullen aanspreken . Door demografische trends en strategieën van concurrenten te observeren, krijgt u waardevolle inzichten die uw productaanbod kunnen innoveren en uitbreiden.
Het doel van dit onderzoek en deze analyse is om precies te weten in welke omgeving het bedrijf opereert, zodat er strategische beslissingen kunnen worden genomen die in staat stellen de weg naar succes in te slaan.
Een marktonderzoek leert je meer over de perceptie van je merk in de markt. Door inzicht te krijgen in sterke en zwakke punten ten opzichte van concurrenten, kun je de positionering van je merk verbeteren en beter inspelen op de behoeften en voorkeuren van klanten.
Wat is marktanalyse? Marktanalyse is een gedetailleerde beoordeling van de doelmarkt van uw bedrijf en het concurrentielandschap binnen een specifieke branche . Met deze analyse kunt u het succes voorspellen dat u kunt verwachten wanneer u uw merk en de producten ervan introduceert bij consumenten binnen de markt.
Er zijn verschillende manieren waarop je de markt kunt verkennen: het maken van een SWOT-analyse, het opstellen van een concurrentieanalyse, het maken van een marketinganalyse en het houden van interviews en/of enquêtes.
Trends en kansen identificeren: Een marktanalyse maakt het mogelijk om huidige trends, veranderingen in klantgedrag, opkomende technologieën of regelgevende ontwikkelingen te identificeren . Dit opent kansen om nieuwe producten of diensten te introduceren of om bestaande aanbiedingen aan te passen om aan de behoeften van de markt te voldoen.
Een marktonderzoek is nodig om als bedrijf je concurrentie te leren kennen. Marktonderzoek bestaat uit het verzamelen van feedback van consumenten over je product of dienst en het verzamelen van relevante informatie over de markt. Deze informatie is onder meer wat je concurrenten doen en welke prijzen ze hanteren.
Marktonderzoek biedt cruciale informatie over uw markt en uw bedrijfslandschap . Het kan u vertellen hoe uw bedrijf wordt waargenomen door de doelklanten en cliënten die u wilt bereiken.
Met marktonderzoek krijgt u inzicht in nieuwe en bestaande klanten, kunt u problemen identificeren en oplossen en zelfs nieuwe kansen ontdekken die de weg vrijmaken voor bedrijfsgroei .
In de maatschappij, onderzoek:
Helpt de maatschappij om dringende sociale problemen en zorgen aan te pakken die van invloed zijn op het leven van individuen, lokaal en wereldwijd . Biedt een stapsgewijs proces waarmee we problemen kunnen vaststellen en begrijpen, mogelijke oplossingen kunnen identificeren en voorstellen en de meest effectieve actieplannen kunnen bepalen.
Als marktonderzoeker doe je onderzoek naar verschillende (potentiële) markten of klanten met als doel een betrouwbare objectieve analyse.
Je kijkt naar wie je klanten zijn, waar hun behoefte ligt en waar ze zich bevinden. Daarnaast is het belangrijk helder te krijgen welke concurrenten er in de markt aanwezig zijn en wat zij precies doen. Als je dat eenmaal weet, kun je ook bepalen hoe je je van hen kunt onderscheiden.
Minimaliseren van onzekerheid
Marktonderzoek fungeert als kompas en biedt waardevolle gegevens over marktomstandigheden en klantgedrag. Door licht te werpen op het onbekende, verdrijft het onzekerheid, waardoor uw onderneming weloverwogen beslissingen kan nemen .
Waarom zou je een marktonderzoek doen? Het geeft je belangrijke informatie voor de start van je bedrijf. Je vindt met marktonderzoek uit wie je concurrenten zijn, hoe potentiële klanten naar je bedrijf kijken en met welke problemen zij te maken hebben.
Marketingonderzoek is het systematisch verzamelen, vastleggen en analyseren van kwalitatieve en kwantitatieve gegevens over kwesties met betrekking tot marketingproducten en -diensten . Het doel is om te identificeren en te beoordelen hoe veranderende elementen van de marketingmix het klantgedrag beïnvloeden.
Met een marktbeoordeling kan uw bedrijf: Het marktpotentieel van uw bedrijf identificeren door inzicht te krijgen in de markt- en consumentendynamiek . Uw verkopen voorspellen door de omvang van de bestaande en potentiële consumentenbasis te evalueren. Toegang krijgen tot kapitaal door het marktpotentieel van uw producten of diensten aan te geven.
De aanbevolen vijf kernstappen in het marktonderzoeksproces zijn: definieer het probleem of de kans, ontwikkel uw marktonderzoeksplan, verzamel relevante gegevens en informatie, analyseer gegevens en rapporteer bevindingen en breng uw onderzoek in de praktijk .
Marktonderzoek is onder te verdelen in kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Dit zijn twee verschillende benaderingen die worden gebruikt in verschillende disciplines, waaronder marketing en bedrijfskunde.
Data-analyse is niet een van de drie stappen in het marktonderzoeksproces. Marktonderzoek is een proces dat uit drie stappen bestaat: het definiëren van het probleem en de onderzoeksdoelstellingen, het ontwikkelen van het onderzoeksplan en het verzamelen en interpreteren van data.