Een belangrijke reden om voor de lerarenopleiding te kiezen is dat je bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen. Als leerkracht in het basisonderwijs sta jij aan het begin van de ontwikkeling en ben jij de basis voor hun verdere loopbaan. De toekomst van de leerlingen begint bij jou.
Naast lesgeven heb je ruime keuze uit allerlei nevenactiviteiten. Misschien vind je het leuk om stagiairs en afstudeerders te begeleiden, coördinerende taken op je te nemen, lesprogramma's te ontwikkelen, onderzoek te doen of mee te denken in een Werkveldcommissie.
Het is een job waarbij de hele wereld je klas binnen kan komen. Denk aan al het goede en al het kwade dat in de samenleving gebeurt, en je kan het in je klas meemaken. Van elke oorlog tot elk nieuw broertje of zusje dat geboren wordt. Van de eerste verliefdheden tot het eerste verlies.
Je laat ze groeien, niet alleen in hun leerontwikkeling maar ook in hun persoonlijke groei. Het delen van je kennis en je kunde geeft je - als zij-instromer - veel waardering en erkenning van je professionaliteit. En veel vakdocenten ervaren een grote mate van verdere - en ook diepere - zelfontplooiing.
Leraar legt de basis
Kortom, de leraar doet ertoe. Hij kan het verschil maken door in te zetten op de ontwikkeling van de executieve functies. Daarmee stimuleert hij de leermotivatie en studieprestaties en legt een stevige brede basis voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerling.
Een visie op schoolniveau geeft op globale wijze richting aan de manier waarop de school invulling geeft aan kennisontwikkeling, persoonsvorming en maatschappelijke toerusting van leerlingen.
Goede leerkrachten herken je niet aan hun leeftijd, niet aan hun uiterlijk, niet aan hun opleiding. Je herkent hen aan hun zíjn. Ze zijn tot in hun kern verbonden met hun klas, handelen uit liefde en zorgzaamheid, hebben altijd het beste met hun leerlingen voor en (her)kennen nog steeds het kind in zichzelf.
Grappig – Enthousiast – Zorgzaam – Creatief – Geduldig – Lief – Positief – Luistervaardig. Dit zijn de 8 kwaliteiten die leerlingen, ouders, collega's en directeurs het vaakst vermelden als 'sterkste eigenschap' van een leraar in de nominatiedossiers voor de Leraar van het Jaar 2016.
Veel scholen hebben dus geen kledingvoorschrift voor docenten. Wanneer een docent net een tikkeltje te sexy of juist onverzorgd op school verschijnt, wordt hier meestal wel een punt van gemaakt. En dat is ook niet zo gek: het hoofddoel van de docent is om les te geven en kennis over te brengen.
De docent zorgt voor duidelijkheid tijdens instructie en het uitvoeren van taken. De docent zorgt ervoor dat de lessen herkenbaar en gestructureerd zijn opgebouwd zodat leerlingen weten waar ze aan toe zijn.
Docentschap definities
2 definities op Encyclo 1) Leraarsambt plaats of functie als docent Jaar van herkomst: 1976 (GVD ) Toon uitgebreidere definities Deze woorden beginnen...
Met behulp van de gratis zelftest Carrièreswitch naar het onderwijs kun je onderzoeken of een overstap naar het onderwijs iets voor jou is, als zij-instromer in het beroep of via een andere route. De zelftest bestaat uit vier onderdelen: oriëntatie, competenties, drijfveren en persoonlijke achtergrond.
Goed lesgeven is niet niks en inclusieve pedagogiek is geen toverdrank om uitval terug te dringen. Gewoon goede pedagogiek heeft oog voor verschil in leerstijlen en achtergrondkennis van studenten. Inclusieve pedagogiek legt de nadruk op het persoonlijke verhaal van de student en ziet de docent als facilitator.
Een leraar basisonderwijs geeft les aan kinderen in de leeftijd van vier tot en met twaalf jaar en geeft onderwijs in verschillende vakken, zoals in rekenen, taal, muziek, geschiedenis, tekenen en handvaardigheid.
Gemiddeld verdienen leraren in het basisonderwijs en leraren in het speciaal (basis- en voortgezet) onderwijs zo'n € 5.100 per maand. In die berekening is rekening gehouden met de schalen en tredes van alle leraren (gewogen gemiddelde) in loondienst. Dit is gemiddeld ruim anderhalf keer het modale inkomen.
Zijn dagen beginnen rond 07.30-08.00 uur en eindigen meestal rond 17.30. "Je bent gauw 9 tot 10 uur op een dag bezig." Pouls dag bestaat uit verschillende delen, zegt hij. "Je begint de dag en daarna ben je met de kinderen, in die tijd heb je eigenlijk geen pauze."
Tips om een goede instructie te geven:
Praat luid en duidelijk en geef aan hoe lang je instructie duurt. Houd het kort en bondig. Geef aan wat de leerlingen gaan doen. Geef aan hoe ze het moeten doen.
Goed onderwijs is gericht op de autonomie van leerlingen en op het samenwerken; beide aspecten hebben betrekking op de toekomstgerichtheid van het onderwijs. Vorming is het doel van goed onderwijs. Goede leraren hebben oog voor kinderen en laten hen leren.
Alles wat u in de school doet komt voort uit de missie en visie van uw school. Missie en visie worden vaak in één adem genoemd. Er zit echter een verschil tussen: Waar je voor staat, is samengevat in de missie: waar zijn we van. De visie is een weerslag van waar je naar streeft.
Bij een visie op leren en ontwikkelen wordt leren en ontwikkelen gekoppeld aan organisatiedoelen. Hierdoor zien medewerkers duidelijker de noodzaak in van het ontwikkelen. De organisatie bepaalt de kaders waarbinnen leren plaatsvindt. De medewerkers bepalen hoe zij zich binnen deze kaders willen ontwikkelen.
De pabo is een 4 jarige opleiding. Tijdens deze opleiding wordt je opgeleid om kinderen tussen de leeftijd van 4 t/m 12 jaar les te geven. Leraren in het basisonderwijs spelen vaak een grote rol in de ontwikkeling van een kind. Daarom is een groot gedeelte van de opleiding gericht op het leren van vaardigheden.
Hard werken voor je diploma
Veel studenten ervaren de PABO niet als heel moeilijk, maar wel als hééél veel. Je moet veel opdrachten maken en je wordt op veel punten beoordeeld, dit kan zwaar zijn.
Lerarenopleidingen worden over het algemeen niet als heel moeilijk beschouwd. Meestal zijn de studenten die deze opleiding kiezen enthousiast over het vakgebied en daarom gemotiveerd genoeg om hun best te doen. En dat is voldoende om de opleiding te halen. Wel verkijken sommige studenten zich op het beroep leraar.
U bent bevoegd als u een diploma van een lerarenopleiding heeft. Op dit diploma staat een bevoegdheid voor een bepaald vak (eerstegraads of tweedegraads). Er zijn verschillende subsidies voor leraren die een (extra) bevoegdheid willen halen.