Een strada statale (SS) is een weg van "nationaal belang" in het beheer van de nationale overheid van Italië. De afkorting is SS. De strade statali worden onderhouden door de ANAS (Azienda Nazionale Autonoma delle Strade), de nationale wegbeheerder van Italië. Er zijn ongeveer 18.000 kilometer strade statali.
Tutor. De maximumsnelheid is voornamelijk 130 en 110 km/uur. Op een groot aantal trajecten is het systeem tutor (een trajectcontrole) in werking.
Het wegennet in Italië is van een redelijk goede kwaliteit. Alle snelwegen (autostrade, A) in het noorden lopen voornamelijk van west naar oost en die in het midden en zuiden van noord naar zuid.
Flitsers langs de weg zijn meestal wel te spotten, al maken sommige agenten er een sport van om zich zo goed mogelijk te verstoppen. In Italië is dat niet nodig. Sinds kort maken ze hier gebruik van een nieuw soort lasergun. Het apparaat kan tot een afstand van 1200 meter snelheidsovertredingen constateren.
In Italië is het verplicht om een veiligheidshesje voor iedere inzittende en een gevarendriehoek mee te hebben. Een verbanddoos, reserveband, brandblusser en reservelampen zijn niet verplicht, maar zijn natuurlijk wel aan te raden.
Snelheidsovertreding. Overschrijding tot 10 km/h: vanaf € 41. Overschrijding van 11 tot 40 km/h: vanaf € 175. Overschrijding van 40 tot 60 km/h: vanaf € 532 en eventueel een ontzegging van de rijbevoegdheid van 1 tot 3 maanden.
Volgens de Italiaanse wetgeving moet de boete verstuurd zijn binnen 360 dagen na vaststelling.
Ja! Bijna alle Italiaanse snelwegen zijn tolwegen. Betalen kan contant of met een creditcard.
Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,5 promille. Bij een alcoholgehalte van 0,8 promille of hoger, krijgt de bestuurder een zware boete en mogelijk zelfs gevangenisstraf.
Tolbadge Italië
Bij het verlaten van de tolweg registreert het poortje opnieuw jouw tolbadge waarna het bedrag wordt afgeschreven. Je kunt de tolbadge bij de ANWB kopen. De tolbadge kost eenmalig € 23,95, maar voor leden kost deze € 21,95.
De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.
Tol in Italië kun je op verschillende manieren betalen. Contant: Je kunt bij alle bemande tolhokjes contant betalen. Nu zijn niet alle tolhokjes bemand, dus houd er rekening mee dat je dit niet in heel Italië kunt doen. Pinpas of Creditcard: Je kunt erop rekenen dat alle bekende creditcards worden geaccepteerd.
De Tutor staat, dankzij de installatie van de sensoren en camera's met portals, de detectie van de gemiddelde snelheid langs de snelweg routes van verschillende lengtes, meestal tussen 10 en 25 km.
Niet betalen van de boete
Een boete (uit de Europese Unie) kan uiteindelijk in Nederland door het CJIB worden geïnd. Als je niet betaalt, kan je naam opgenomen worden in het buitenlandse opsporingsregister. Bij bijvoorbeeld de grens of een verkeerscontrole kun je staande worden gehouden en alsnog moeten betalen.
ZTL is de afkorting voor het Italiaanse 'Zona a Traffico Limitato', ofwel een zone met beperkt verkeer in het centrum van vele Italiaanse steden. Hoewel ze niet in elke stad of dorp voorkomen, kunt u er van uit gaan dat u dergelijke zones zult tegenkomen als u grotere steden bezoekt, zoals Florence, Pisa of Rome.
10 km/h: € 69. 15 km/h: € 133. 20 km/h: € 188. 25 km/h: € 252.
Voor boetes tot en met € 340,- geldt dat de bevoegdheid, tot het opleggen van een bestuurlijke boete, vervalt drie jaar nadat de overtreding (gedraging) heeft plaatsgevonden. Voor boetes hoger dan € 340,- is de termijn vijf jaar.
Hoe zit dat in Italië? In de meeste Italiaanse regio's heb je geen sticker nodig. Maar in veel grote steden, zoals Rome, Bologna, Florence, Milaan, Palermo, Pisa en Verona zijn er wél milieuzones. In deze zones mogen alleen vergunninghouders rijden of, zoals in Bologna, moet je een speciaal kaartje kopen.
In Italië zijn de brandstofprijzen bij tankstations die niet langs de auto(snel)weg liggen, aanzienlijk lager dan bij tankstations direct langs de auto(snel)weg. Bij een pomp met zelfbediening (fai da te/self service) is brandstof meestal goedkoper dan bij een pomp met bediening (servito).
Waar kan ik een milieuvignet Italië kopen? In Bologna, Milaan en Palermo kun je als toerist een milieuvignet kopen. Meestal kost een ticket ongeveer 5 euro per dag. In de overige steden in Italië gelden de milieuzones meestal alleen voor bepaalde delen van het historische centrum, of op bepaalde tijdstippen.