Een vrijstelling van de draagplicht van de veiligheidsgordel kan worden toegestaan naar aanleiding van gewichtige medische tegenindicaties voor het dragen van de veiligheidsgordel. Het gaat onder meer om ernstige problemen met ribben, longen en het strottenhoofd.
U kunt een ontheffing van het verplicht gebruik van een gordel of autokinderzitje aanvragen.Dat doet u bij de divisie Rijgeschiktheid van het CBR.
Ook chauffeurs van taxi's en taxibusjes hoeven geen gordel om als zij passagiers vervoeren én wanneer geen sprake is van een contractrit, die vooraf schriftelijk is vastgelegd. Deze uitzondering voor taxichauffeurs is gemaakt om ze bij onvoorspelbare ritten minder kwetsbaar te maken voor overvallen.
In de ambulance, politiecombi of brandweerwagen. Bestuurders en passagiers van "prioritaire voertuigen" mogen volgens de wegcode hun gordel uit laten "wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt". Dat is de enige categorie waar Vias achter de vrijstelling van gordelplicht staat.
U hoeft geen gordel te dragen in een bus die een lijndienst uitvoert binnen de bebouwde kom. Dat is uit praktische overwegingen: passagiers stappen steeds in, schuiven op en stappen uit. In veel gevallen heeft een lijnbus ook geen gordels. In andere bussen of touringcars met autogordels moet u de gordel wel gebruiken.
De simpele gordel is veilig genoeg
Dat je op drie punten vastzit, verhoogt de kans dat je de klap overleeft. Maar bij een vliegtuigcrash heb je niks aan een gordel, of hij nu twee- of driepunts is. De gordels in het vliegtuig zijn dan ook niet bedoeld voor botsingen, maar om je op je plaats te houden bij turbulentie.
Het staat wat omslachtig omschreven op de website van de overheid, maar het komt er op neer dat iedereen zijn eigen boete betaalt voor het niet dragen van een gordel, behalve als de overtreder jonger is dan 12 jaar.
Als er geen gordels zijn – oldtimers van vóór 1971 zijn vrij van gordelplicht – dan mogen alle passagiers achterin los worden vervoerd behalve kinderen tot 3 jaar. Die mogen niet worden vervoerd. Oudere lezers moeten even de oude kinderzitjes die je zonder gordel kon gebruiken, vergeten.
Op de plaats waar een airbag zit, mogen geen kinderen vervoerd worden in een autostoeltje dat tegen de rijrichting in moet worden geplaatst, tenzij de airbag is uitgeschakeld. Een driepuntsgordel als heupgordel gebruiken, mag niet.
De autogordel op de voorste zitplaatsen moeten, indien aanwezig, verplicht worden gedragen vanaf 1 juni 1975. Het gebruikmaken van autogordels voor passagiers op de achterbank van personenauto's is verplicht sinds 1 april 1992. Sinds 1993 is het dragen van een autogordel ook verplicht tijdens achteruitrijden.
Het dragen van een autogordel is verplicht, voor zowel de bestuurder als de passagier. Draag je de gordel niet? Dan wordt er sinds 2023 een boete van 169 euro uitgeschreven, in 2022 was dit bedrag nog 159 euro. Beide bedragen zijn inclusief de 9 euro administratiekosten van het CJIB.
U moet een aantal regels volgen als u een brommobiel gebruikt. U moet bijvoorbeeld een veiligheidsgordel dragen en een rijbewijs hebben.
Wat zegt de wetgeving? “Alle bestuurders en passagiers van auto's en vrachtwagens moeten de gordel dragen als ze aan het verkeer deelnemen. Er geldt enkel een vrijstelling als je achteruit rijdt en voor mensen met medische redenen.
Universele veiligheidsgordels zijn geschikt diverse automerken, wanneer uw originele autogordel geen elektronsiche aansluting danwel gaspatroon heeft dan kunt u een univesele gordel overwegen.
Heeft u een oldtimer die ouder is dan 40 jaar?Dan kunt u mogelijk een vrijstelling krijgen voor de motorrijtuigenbelasting (mrb). Mrb betaalt u als u een motorrijtuig op uw naam heeft staan. Maar met de vrijstelling hoeft u dat dan niet meer te doen.
De autogordel redt levens. Veilig Verkeer Nederland heeft berekend dat er jaarlijks honderd doden en 10.000 gewonden minder zijn doordat vrijwel iedereen de autogordel om heeft. En volgens het Openbaar Ministerie hebben automobilisten die hun gordel dragen 40 procent minder kans om gewond te raken bij een aanrijding.
Hoeveel personen u in uw camper mag vervoeren is afhankelijk van het aantal beschikbare zitplaatsen. Bij de nieuwste modellen campers staat dit vermeld op het kentekenbewijs. Over het algemeen geldt dat er op elke zitplaats die voorzien is van een gordel er een persoon mag meerijden.
Het veiligheidseffect van autogordels is het grootst wanneer deze correct, strak over het lichaam, gedragen worden [63]. Wanneer een gordel te veel speling heeft, ontstaat bij een botsing een grotere belasting op het lichaam, waardoor bijvoorbeeld het borstbeen en ribben kunnen breken.
Op het kentekenbewijs (achterkant van kentekenpasje) staat het aantal geldige zitplaatsen vermeld. Deze geregistreerde zitplaatsen in de camper moeten voorzien zijn van goedgekeurde gordels.
Boetes en sancties
Een boete variërend van 30 tot 500 euro (vermenigvuldigd met 8 opdeciemen). Een werkstraf. Een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar. Een rijverbod dat afhankelijk wordt gesteld van het opnieuw afleggen van theorie- of praktijkexamens, of het ondergaan van een specifiek onderzoek.
Als je wagen als oldtimer gekeurd is, zijn volgende zaken niet toegelaten: commercieel of professioneel gebruik. woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer. bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer.
Het dragen van de veiligheidsgordel is in alle Europese landen verplicht. In België is hij verplicht sinds 1975 voor de inzittenden vooraan, en sinds 1991 voor de personen achteraan. Hoe meer (passieve) veiligheidsmechanismen toegepast worden, hoe meer de inzittende beschermd wordt in geval van impact.
Het dragen van een autogordel is verplicht. Het niet dragen van een autogordel worden gesanctioneerd met een boete van 149 euro.
De feitcode voor boete telefoon auto is: R545. De boete bedraagt € 350.00 voor een auto, € 240.00 voor een (snor)scooter en € 140.00 op de fiets. Alle bedragen gelden in 2022 en zijn exclusief administratiekosten van € 9.00.
Als je door rood bent gereden kost je dit 289 euro, dit is inclusief de 9 euro administratiekosten van het CJIB. De boete door rood rijden is in 2023 verhoogd in prijs, in 2022 was de boete nog 259 euro.