Een motor raakt onder extreme belasting overbelast. De primaire symptomen die horen bij overbelasting van een motor zijn een buitensporige stroomopname, onvoldoende koppel en oververhitting. Overmatige warmte van een motor is een hoofdoorzaak van motorstoringen.
Dat komt door het gyroscopisch effect van de wielen dat in actie komt. Deze kracht reageert op de beweging naar links en zal de motor terug naar rechts duwen. Daardoor beweegt de motor naar de gewenste kant, in dit geval rechts.
Van nature ligt die grens bij motorrijders rond de 20°. Als een bocht scherper is dan vooraf ingeschat is een correctie eigenlijk alleen mogelijk door de hellingshoek waarin je je motor de bocht door stuurt.
Hou je knieën tegen de brandstoftank. Buig je lichaam, om de motor vanuit je heupen in de juiste richting te sturen en druk aan de binnenkant van de bocht met je voet op de voetsteun. Let er in een bocht naar links op dat je bovenlichaam niet over de witte doorlopende lijn in het midden van de rijbaan komt.
Kies een versnelling die er voor zorgt dat je motor ongeveer in het midden van het toerengebied komt. De motor is in dit gebied kracht genoeg om snelheid te kunnen maken en je kunt ook nog terug in snelheid door gas te minderen. Verplaats je motor naar de buitenzijde van de bocht.
Inderdaad, als je terugschakelt door een versnelling over te slaan en het toerental loopt te hoog op, ligt het risico op de loer dat je motor kapotgaat. Het is daarom het verstandigst om altijd in de juiste volgorde te schakelen, soepel en zonder haast.
Zolang de auto soepel rijdt, is dit niet slecht voor zowel de motor als de aandrijflijn. Zo kunt u best 80 km per uur rijden in de vijfde versnelling. Of 50 km per uur in de vierde versnelling. Als u in hoge versnellingen rijdt, maakt de motor minder toeren en is het brandstofverbruik lager.
Af en toe je motor starten kàn een goed idee zijn, als je het correct doet. Gewoon even starten, rustig wat aan het gas draaien en hem een klein stukje verzetten kan meer kwaad doen (vooral voor je batterij) dan je denkt. Als je de motor wil starten tijdens een langere stalling, laat de motor dan best warm draaien.
Schakel zomin mogelijk in een bocht je hoort dat voor de bocht te doen. In sommige situatie's moet je wel schakelen in een bocht. Bijvoorbeeld bij het links of rechts afslaan in een vloeiende bocht naar rechts of naar links kun je opschakelen naar de tweede versnelling.
Wil je linksaf, dan geldt hetzelfde; in dat geval duw je links tegen je stuur. Wil je van de ene kant meteen de andere kant op, bijvoorbeeld op een rotonde, dan duw je tegen de rechter stuurhelft zodra je de rotonde oprijdt.Vervolgens stop je met duwen zodat je motor rechtop komt.
Ze licht toe: "Je hoeft geen minimale lengte te hebben om motor te rijden. Motors kun je namelijk afstellen." De examinator heeft ze daarna nooit meer gesproken.
Aangezien de meeste rijscholen een lestijd van 120 minuten hanteren (twee losse lessen) ben je per keer dus tussen de €70 en €110 kwijt. Als we uitgaan van het gemiddelde, zijn er ongeveer 20 lessen nodig om klaar te zijn voor de praktijkexamens. Je bent dan rond de €800 tot €1200 kwijt aan motorrijlessen.
Motorrijden geeft een gevoel van vrijheid. Voor motorrijders is er niets mooier dan op een mooie dag het gas open te draaien en het vermogen van je tweewieler te voelen, terwijl je in enkele seconden een flinke snelheid behaalt.
Is stationair draaien slecht voor uw motor? Een voertuig stationair laten draaien beschadigt de motor meer dan starten en stoppen. Het stationair draaien van een motor veroorzaakt zelfs tweemaal zoveel slijtage aan interne onderdelen als rijden met normale snelheid.
Vooropgesteld dat het laten opwarmen of warm draaien niet persé slechter is voor de motor. De motor heeft warm of koud altijd smering nodig om de onderdelen aan het werk te zetten. Bij een koude motor heeft deze meer smering en bij een warme minder, meer belasting en minder belasting.
Rijdt u 50 km/u in de vijfde versnelling of in de tweede versnelling? Hiermee kunt u namelijk zo'n 50% brandstof besparen. Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen.
Om de vaart eruit te halen kunt u steeds een versnelling terugschakelen. Bij het afremmen op de motor verbruikt deze geen brandstof. In vrij zetten en laten uitrollen krijgt niet de voorkeur. Door de auto in de versnelling te houden kun je altijd meteen anticiperen op een actuele, soms ook gevaarlijke situatie.
Het onnodig of te vroeg ontkoppelen kan zorgen voor een langere remweg. Dit komt doordat er niet op de motor wordt afgeremd wanneer de koppeling is ingetrapt met als gevolg dat het remsysteem alles 'alleen' moet doen.
Startkabels of aanduwen
Sommige motoren kun je ook aanduwen als je geen startkabels hebt. Raadpleeg de handleiding van je motor om te zien of dat kan. En zo ja: hoe je dat doet.
Bij 2 Takt motoren kan door slechte ontbranding van oudere benzine de piston aan de uitlaatkant smelten en de motor onherroepelijk beschadigd worden.
br> Terugschakelen doe je door je voet boven het schakelpedaal te plaatsen.Je drukt nu het schakelpedaal naar beneden.Plaats daarna je voet terug op de voetsteun. Er kan maar 1 versnelling tegelijk teruggeschakeld worden.
Laag toerental
Dat is niet alleen meer belastend voor de draaiende delen van bak en motor maar zorgt ook vaak voor meer inwendige vervuiling van de motor.
Als u uw auto lange tijd niet gebruikt, parkeert u de auto door hem in de eerste versnelling te zetten.Hierdoor is de auto niet gemakkelijk in beweging te krijgen. Wordt de handrem wel gebruikt tijdens langdurig parkeren, dan loopt u kans dat de handrem vastroest.
Veel bestuurders denken dat ze door trager te rijden ook zuiniger rijden. Dat verhaal klopt echter helemaal niet. Langzamer rijden heeft geen invloed op je brandstofverbruik. Door bewuster te rijden en beter te anticiperen in het verkeer ben je wél sneller en zuiniger.