U ruikt een vieze diesellucht na een gereinigd roetfilter en een lekkage aan een brandstofleiding. Vermoedelijk zijn restanten van dieselolie als gevolg van de brandstoflekkage hiervoor verantwoordelijk. Wellicht is er isolatiebeplating onder de motor aangebracht dat door de lekkage wat verzadigd is door dieselolie.
Na drie keer zuiveren met afwasmiddel en naspoelen met schoon drinkwater is de dieselgeur weg.
Maak je geen zorgen: in de meeste gevallen is dit normaal. De uitlaat en zijn isolatiematerialen, toevoerleidingen met klemmen of pakkingen worden voor het eerst warm en heet.Dit leidt tot verdamping of outgassing, wat de geur verklaart. Alles moet een beetje tot rust komen en als het ware ingereden worden.
Je auto ruikt verbrand
Een brandluchtje kan heel wat oorzaken hebben. Ruikt je auto naar verbrande olie, dan is het oliepeil misschien te laag of lekt je auto olie.
Ruik je de koppeling laat dat dan een waarschuwing zijn.Ga je lang op dezelfde manier door, dan is de kans groot dat de koppeling snel versleten is en een dure reparatie volgt. Dat je heel eenvoudig kunt voorkomen dat de koppeling gaat stinken is bij veel automobilisten onbekend.
Een verbrande koppeling kan kennelijk dagen lang stinken zonder geheel naar de knoppen te zijn gaan.
De uitlaat van je auto is kapot als je de volgende zaken herkent: Een kapotte uitlaat maakt een brommend of rammelend geluid. Je ruikt uitlaatgassen binnen in de auto, bijvoorbeeld als je voor het stoplicht staat. Er komen op vreemde plaatsen uitlaatgassen onder de auto vandaan.
Een lekke uitlaat kun je eigenlijk vrij simpel herkennen. Als je een brommend geluid hoort, uitlaatgassen ruikt binnen de auto of de uitlaat een rammelend geluid maakt, dan wijst dit vaak op een lekke uitlaat. Als je echt een grote lekkage hebt kun je dit waarschijnlijk ook zien.
Ja, rijden met een lekke uitlaat is niet alleen gevaarlijk, maar ook illegaal. Door de lekke uitlaat kunnen uitlaatgassen uw interieur binnendringen. Ook kan een lekke uitlaat geluidsoverlast veroorzaken. Voor geluidsoverlast kunt u een bekeuring krijgen.
Dompel je auto onder in thee
Laat je dan eens gaan met theezakjes! Verspreid ze in je wagen. Groene thee, met sinaasappel-, linde-, of jasmijnsmaak, … wat je zelf verkiest! Je wijst vieze geurtjes in een wip de (auto)deur.
In een auto waarin wordt of is gerookt, is echt alles doordrenkt van rooklucht. Van hemelbekleding tot stoelen, maar ook het ventilatiesysteem (zie ook hierboven).
Deze typische geur is het gevolg van het vrijkomen van waterstofsulfide in de motor. Normaal gezien wordt deze door de katalysator omgezet in het geurloze en veilige zwaveldioxide. Wanneer de katalysator niet meer goed werkt, ruik je dit en zul je een bezoek aan de garage moeten brengen.
Bij oxidatie reageren bepaalde componenten van de brandstof met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Dit zorgt volgens Auto55 voor een soortgelijk effect, waardoor benzine en diesel binnen enkele maanden degraderen. Dit geldt echter vooral voor oudere auto's met niet-gesloten brandstofsystemen.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed.Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Uitlaat vervangen kosten
De prijs van de uitlaat zal liggen tussen de €310 en €330. Wanneer u via het bovenstaande menu uw kenteken en woonplaats invult, kunt u alle garages in uw buurt met bijbehorende prijzen zien. Zo kunt u een afspraak maken voor het vervangen van de uitlaat bij een gewenste garage.
Distributieriem (levensduur: +/- 120.000 kilometer) Koppeling (levensduur: +/- 150.000 kilometer) Uitlaat (levensduur: +/- 6/7 jaar) Remschijven en -blokken (levensduur: +/- 50.000 kilometer)
Meestal worden de uitlaten niet als één geheel aangeboden, maar koopt u aparte onderdelen (spruitstuk, katalysator, tussendemper, einddemper etc). Afhankelijk van welke auto u rijdt, kost een uitlaat gemiddeld rond € 150,- (exclusief montage).
Vind de katalysator (zou niet moeilijk moeten zijn) en klop ertegen. Hoort u daarbij een metalig gerinkel of geratel, zijn de fijne lamellen in het interieur reeds kapot en een vervanging is nodig. Is geen geluid te horen, kan de katalysator worden gereinigd.
Geluidsoverlast melden
Overlast in uw buurt kunt u melden via het landelijke meldnummer van de politie: 0900-8844. U kunt ook een melding doen bij uw wijkagent. Lees meer over geluidsoverlast en waar u een melding kunt doen op de website van de Politie.
Onder vrijwel iedere auto zit tegenwoordig een katalysator, flexibel uitlaatdeel, lambdasonde e.d. Tevens zijn alle uitlaatsystemen tegenwoordig gemaakt van gelegeerde staalsoorten, dit houdt in dat deze allen maar te lassen zijn met speciale apparatuur. Het zogenaamde autogeenlassen met de vlam is niet meer mogelijk.
Een slippende koppeling is vooral te herkennen tijdens het optrekken. Wanneer je de koppeling op laat komen, versnelt de auto nauwelijks.
Mogelijkerwijs voelt je koppeling zacht of sponzig aan wanneer je erop trapt. Let er bij het rijden eens op hoe de koppeling aanvoelt bij bediening. Omdat je weet hoe hij normaal gezien aanvoelt, weet jij heel goed wanneer er een probleem is. Op den duur grijpt de koppeling steeds verder onderin de pedaalslag.
Symptomen dat een koppeling aan vervanging toe is zijn: een motor die toeren maakt zonder dat je auto versnelt in de versnelling, een hoog aangrijpend koppelingspedaal, een zwaar koppelingspedaal of een moeizaam schakelende versnellingsbak. Wacht niet te lang met een bezoek aan de garage bij koppelingsklachten.