Een brandende elektrische auto is lastiger te blussen dan een 'gewone' auto. Dat komt door de lithium-accu's. De afzonderlijke accucellen kunnen in het extreme geval oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken bij aangrenzende cellen.
De brandblusser die u nodig heeft voor het blussen van een brand bij een elektrisch voertuig moet voorzien zijn van de markering NTA 8133. Meer informatie vindt u op: NTA-markering voor brandblussers. Deze blussers zijn (nog) niet verkrijgbaar in de ANWB winkels.
Benzineauto's vlogen op dezelfde hoeveelheid ongeveer 1.530 keer in brand, maar elektrische auto's telden slechts 25 branden per 100.000 verkochte voertuigen.
Hoe ontstaat een autobrand? Brand kan ontstaan door een aanrijding, kortsluiting of lekkende vloeistoffen. In een auto zitten veel brandbare elementen zoals brandstof, bekabeling, banden en materialen in het interieur. Hierdoor kan brand zich snel verspreiden.
Kettingreactie door accucellen
'De accucellen steken elkaar dan als het ware aan. Als de brand al is geblust, kan die kettingreactie nog doorgaan. Daardoor kan de auto later opnieuw spontaan gaan branden.
Bij extreme hitte en brandende zon zoek je dus best een plekje in de schaduw of in een parkeergarage als je je auto voor langere tijd parkeert. Auto-onderdelen (denk ook aan de motorolie en koelvloeistof) kunnen immers ook oververhit raken, waardoor brand kan ontstaan.
Blus met een sproeischuimblusser of een CO²-blusser
Voor het veilig blussen van een elektriciteitsbrand kun je een sproeischuimblusser of een CO²-blusser gebruiken. Sproeischuim is niet elektrisch geleidend en dus veilig voor de gebruiker. Ook in de CO²-blusser zit niet geleidend gas.
Voordat je een elektrische auto aanschaft is het verstandig om te bedenken hoe je deze wilt opladen. Als je een eigen parkeerplek, garage of oprit heeft, is het plaatsen van een laadpaal thuis geen enkel probleem. Dit is eigen terrein en hierdoor zijn er geen restricties voor het plaatsen van een laadpaal.
Voertuig veiligheid
Elektrische auto's met 4 en 5 sterren halen in vergelijking met gewone benzine en dieselauto's goede resultaten, dit betekend dat ze net zo veilig zijn als benzine en diesel auto's. De consument mag dus dezelfde hoge veiligheidsstandaard verwachten van zijn of haar elektrische voertuig.
Doordat de gas die uit de CO2 blusser komt niet geleid wanneer het met elektriciteit in aanmerking komt is ook deze blusser goed geschikt voor het blussen van een elektriciteitsbrand. Doordat je blus met een gas, zorgt het blussen van een brand met een CO2 blusser niet voor blusschade.
CO2-blusser: Dit apparaat neemt de zuurstof rond de brandhaard weg waardoor het vuur vanzelf dooft. Omdat een CO2-blusser weinig tot geen schade aanricht aan het materiaal is dit het ideale toestel om een elektriciteitsbrand te bestrijden.
Poederbrandblusser: je kan elektrische apparaten blussen met een poederblusser. Een poederblusser heeft een grote bluskracht en is niet elektrisch geleidend. Het belangrijkste nadeel is dat wanneer je met een poederblusser geblust hebt, je dit poeder moet verwijderen met een industriële reiniger.
Zowel schuimbrandblussers, schuim-vetbrandblussers, poederbrandblussers, CO2-brandblussers als aerosol-brandblussers zijn geschikt voor de brandklasse B en kunnen dus een brandende lithium-batterij blussen.
De kans op brand is zeer klein in een elektrische auto, maar een elektrische auto brandt anders dan een brandstof auto en is moeilijker te blussen. Dit heeft dus te maken met de accu van een elektrische auto. De accucellen kunnen oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken.
Om uw elektrische auto op te kunnen laden heeft u een oplaadkabel, een oplaadpaal en een oplaadpas nodig (in het geval van een publieke oplaadpaal). U parkeert uw auto bij een publieke of uw eigen elektrische laadpaal en kijkt of de lampjes op de paal groen zijn.
De levensduur van een laadpaal voor een elektrische auto is sterk afhankelijk van het gebruik en de plaats waar deze zich bevindt. In zijn algemeenheid kunt u zo'n 10 jaar aanhouden.
Graafwerkzaamheden. Nog zo'n deur om mee in huis te vallen: een laadpaal op eigen terrein kost al snel zo'n € 2000. Hierbij maakt het uit of je eenvoudigweg bij de meterkast een gat naar buiten boort om de lader daar te hangen, of dat het laadpunt aan de andere kant van het perceel moet komen.
Als je huis voorzien is van een eigen oprit of parkeerplaats, dan kun je zelf een laadvoorziening aanleggen voor je elektrische auto. Zo ben je altijd verzekerd van een laadpunt en laad je meestal tegen een lager stroomtarief dan bij een openbare paal.
In een poederblusser zit chemicaliën met zout en zout trekt vocht aan. Vocht in bijvoorbeeld elektronische apparaten gaan niet samen. Een poederblusser is dus een effectieve brandblusser die voor veel branden geschikt is maar wij adviseren een schuimblusser.
De Enphase omvormers zorgen er direct voor dat de spanning van de zonnepanelen laag wordt gehouden als de spanning van de omvormers eraf is, zodat dit geen gevaar is voor mens en dier. De brandweer kan met Enphase micro-omvormers veilig blussen.
Een poederblusser is geschikt voor A, B en C branden, oftewel vaste stoffen, vloeistof en gas.
Defecte onderdelen, lekkende afdichtingen en kapotte bedradingen kunnen zorgen voor brand. Wanneer de motor een slechte pakking heeft, kunnen er gevaarlijke vloeistoffen lekken. Gerafelde bedradingen kunnen eerder vonken verspreiden, die weer contact kunnen maken met ontvlambare vloeistoffen en materialen.
"Je trekt een lange jas met capuchon aan, zoekt een auto uit die niet onder een lantaarnpaal staat", legt Ameling uit. "Dan steek je een aanmaakblokje aan, en legt die in de grille. In 90 procent van de gevallen staat een auto dan binnen drie minuten in brand; de oliën vatten op die manier snel vlam."
Opzettelijke brandstichting
Bijvoorbeeld door allereerst benzine op een auto te gieten en deze vervolgens in brand te steken met een lucifer. Van opzet is ook sprake als wanneer de verdachte willens en wetens de aanzienlijke kans heeft aanvaard dat brand zou ontstaan door zijn of haar handelen.