Een standkachel doet meer dan alleen verwarmen in de winter. In de zomer blaast een standkachel buitenlucht in de geparkeerde auto, waardoor het interieur van het voertuig wordt gekoeld. De ventilatiefunctie voorkomt dat het te warm wordt en dat er zeer hoge binnentemperaturen ontstaan.
De voordelen van een standkachel zijn enorm.
Hij verwarmt de motor voor, warmt het interieur op en laat het ijs van de ruiten smelten. Daarvoor hoeft de motor van de wagen niet te worden gestart. De extra verwarming werkt met een eigen brander.
Eigenlijk is een standkachel een soort kleine cv-ketel in je auto, die je op een door jou te bepalen tijdstip kunt laten inschakelen. Hij zuigt lucht en een beetje brandstof aan, wat vervolgens tot ontbranding wordt gebracht. De koele interieurlucht gaat dan langs een warmtewisselaar en wordt weer de cabine ingeleid.
Hoelang duurt het voordat een parkeerverwarming de motor en het interieur opwarmt? Dat is erg afhankelijk van de temperatuur van de omgevingslucht en de grootte van het voertuig. Meestal is een verwarmingsperiode van 20 tot 30 minuten echter voldoende om oncomfortabele vrieskou te veranderen in een comfortabele warmte.
Standkachel – Verbruik
0,5 liter per uur. Dit is vrijwel net zoveel, als gebruikt wordt voor een koud weer start en de eerste kilometers met een koude motor. De wateromloop pomp (standkachel) wordt in werking gesteld en betrekt zijn stroom direct van de accu.
Ook in de zomer biedt een standkachel voordelen. De eerste hete lucht in de voertuig binnenruimte kan door een extra schakeling, samen met de standaard bediening worden weggeblazen wat het koelen van de voertuigbinnenruimte tot effect heeft.
Standkachels zijn wel wat prijzig. Je moet toch al gauw denken aan bedragen rond de 1500 euro. Dit geldt zowel voor vooraf ingebouwde kachels als wanneer je het nadien laat doen. De inbouwkosten drukken een hoge prijs op dit product.
Een standkachel is een met brandstof gestookte lucht- of waterverhitter. Deze kachel wordt vaak ingebouwd in auto's, vrachtwagens en schepen. De kachel kan los functioneren van de aanwezige motor in het voertuig of vaartuig.
De prijs voor het inbouwen van een standkachel is afhankelijk van het type auto dat u heeft en voor welke bediening er gekozen wordt. Het inbouwen van een standkachel kan al vanaf € 1500. - inclusief btw.
De standverwarming verwarmt indien nodig het interieur en de motor bij geactiveerde preconditioning. De standverwarming is een van twee deelfuncties van de verwarming van de auto. De verwarming is op de wielkast rechtsvoor gemonteerd.
De kachelradiateur van de auto zorgt ervoor dat lucht het verwarmingssysteem ingetrokken wordt. Vervolgens warmt de motor van de auto deze lucht op. De blower blaast de warme lucht de auto in.
Een standkachel zorgt ervoor dat u op ieder moment van de dag in een verwarmde Mercedes met ontdooide ruiten kunt wegrijden. Naast comfort, verwarmt de standkachel ook uw motor op zodat u altijd met een warme motor rijdt. Dit is goed voor het milieu en de levensduur van uw Mercedes.
In geval van originele standkachel van vw zit er een klep in die gesloten wordt als de standkachel aangezet wordt en zodoende het motorblok circuit afsluit. op deze manier wordt de hoeveelheid op te warmen vloeistof dus beperkt en is het interieur snel warm.
De dieselverwarming haalt voor zijn verbranding diesel uit een brandstoftank (soms dezelfde als die van de camper, soms is het een extra tank); dat doet een elektrische brandstofpomp. Niet alleen het “opzuigen” van de diesel kost energie, hij moet het ook nog onder druk de verbrandingskamer in sproeien.
Bij 5-series (E39), 7-series (E38) en de X5 (E53) kan de standkachel softwarematig geactiveerd worden. U kunt dan via het aanwezige scherm in de auto timers instellen om de auto automatisch te laten opwarmen tijdens de koude winter ochtenden.
Hij wordt handmatig bediend met een kabel of, in auto's met een klimaatregelsysteem, door middel van actuators. De actuator van de kachelkraan regelt vanuit het klimaatregelsysteem de hoeveelheid warm koelmiddel die naar de kachelradiateur wordt gestuurd om de gewenste interieurtemperatuur te bewerkstelligen.
Een standkachel is een luchtverwarmer die zorgt voor een aangename warmte bij een uitgeschakelde motor. Ideaal voor zowel campers, bestelwagens als trucks. Een standkachel werkt als volgt: een brandstofpompje haalt diesel uit de tank van uw voertuig. In de verwarming ontsteekt een gloeistift de brandstof.
Webasto zorgt voor een warme cabine en warm water als u tijdens uw vakantie op avontuur gaat. We bieden de ideale oplossingen om u onderweg meer onafhankelijkheid te bieden – welk soort recreatievoertuig u ook gebruikt; van campers tot volledig geïntegreerde kampeerauto's.
Qua verwarmingssysteem zijn er twee typen: verwarming via circulerende lucht (gedwongen) en verwarming via circulerende vloeistof. Het systeem van circulerende lucht is veruit het populairst. Zo is 95% van de campers uitgerust met Truma luchtverwarming en 5% met Alde vloeistofverwarming.
De standkachel is een soort CV-ketel
Een standkachel is feitelijk een soort van CV-ketel. Hij maakt gebruik van de benzine- dan wel diesel uit de tank van de auto om te functioneren.
Een standkachel zorgt ervoor dat u op ieder moment van de dag in een verwarmde Audi met ontdooide ruiten kunt wegrijden. Naast comfort, verwarmt de standkachel ook uw motor op zodat u altijd met een warme motor rijdt. Dit is goed voor het milieu en de levensduur van uw Audi.
Hoeveel kW heb ik nou eigenlijk nodig, hoe groot moet de kachel zijn? Het antwoord daarop is niet zo simpel en hangt af van een aantal dingen: Hoe groot is de te verwarmen ruimte ( tot ongeveer 12 à 14m³ is 2kW veelal voldoende , wordt het groter dan is de 4kW waarschijnlijk een betere keus)
Maar het is een factor, dus het snelste warm krijg je het als je de handrem aantrekt en volgas wegrijdt. Ondertussen veel en vaak en hard remmen en weer optrekken. Maar alle gekheid op een stokje: wegrijden en de motor belasten zorgt ervoor dat de motor veel sneller warm is dan stationair opwarmen.