Omdat je het gewicht vaak lastig aan de buitenkant kunt inschatten moeten vrachtwagens in bijvoorbeeld België, Frankrijk en Italië achterop verplicht aangeven hoe hard ze in dat land mogen rijden.
De snelheidsstickers verschillen per land. Omdat een vrachtwagen vaak meerdere landen doorkruist, hangen er dus ook meerdere stickers achteraan de truck. Het gaat niet om een Europese wetgeving, elk land bepaalt zelf hoeveel een vrachtwagen maximaal mag rijden.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Voor die lagere limiet is gekozen, omdat vrachtauto's nu eenmaal groter en zwaarder zijn dan personenauto's. Dat maakt ze minder wendbaar in het verkeer en bij een aanrijding richten ze door hun gewicht en omvang meer schade aan.
Hoe zit dat? In Nederland mag een vrachtwagen op de autoweg maximaal 80 kilometer per uur. Maar omdat die maximumsnelheid in een aantal landen in Europa 90 km/uur is, zijn de verplichte snelheidsbegrenzers in vrachtwagens volgens de Europese richtlijn afgesteld op 90 km/uur.
Maximumsnelheid vrachtverkeer
Voor het vrachtverkeer geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
Bij afvaltransporten van/naar of binnen Duitsland, België en Luxemburg moeten verplicht A-borden gevoerd worden. Voor de afzender moet het een afvalproduct zijn, immers voor de ontvanger hoeft het niet om een afvalproduct te gaan.
Antwoord van Erik Jan
Kan een flitspaal een vrachtwagen of een auto-caravancombinatie herkennen? Dat kan het. Een radar flitspaal kan de lengte van het voertuig of de combinatie meten. Als deze langer is dan 7 meter gaat het apparaat uit van een vrachtauto of auto met aanhangwagen.
Veel vrachtwagens hebben meerdere snelheidsborden achterop staan. Bijvoorbeeld een bord met 60 met een rode rand, zeventig met een witte rand en tachtig met een rode rand. Soms staat er zelfs een bord met 100 bij terwijl een vrachtwagen in Nederland maximaal 100 km/u mag rijden.
Het beste antwoord
De groene L op de vrachtwagens staat voor LOW NOISE of lawaaiarme voertuigen.
De dagelijkse rust moet minimaal 11 uur achter elkaar zijn. Tussen 2 voldoende wekelijkse rusttijden mag u 3 maal de dagelijkse rusttijd verkorten tot 9 uur. Dit wordt de verkorte dagelijkse rusttijd genoemd. Deze verkorting hoeft u niet op een ander moment in te halen.
Deze voorgestelde snelheidsmaatregel brengt volgens Van Wee vooral veel voordelen met zich mee. Om te beginnen het beoogde doel: minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden. Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag. Dat komt omdat auto's met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130.
Vrachtauto voorzien van laad- en loskraan: € 85,00 per uur. Tijdelijk +15% = € 97,75.
In maart 2020 ging de maximumsnelheid overdag naar beneden van 130 kilometer per uur naar 100. Het was één van de compenserende maatregelen die werden ingevoerd tegen de hoge stikstofuitstoot.
Maximumsnelheid aanhangwagen Nederland
Staat er geen specifieke snelheid gemeld, dan mag je binnen de bebouwde kom 50 km/u en buiten de bebouwde kom 80 km/u. Op snelwegen zijn de snelheidsregels voor aanhangers afwijkend en afhankelijk van het gewicht: 90 km/u als het gewicht van de aanhanger lager is dan 3.500 kilo.
Dit is transport over het land via: colli, tanks en los gestorte gevaarlijke goederen. De afkorting ADR is afkomstig van de Franse titel voor het verdrag van het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen over de weg. Dit verdrag stamt uit 1957.
Omdat het soms voor de verkeersveiligheid wensleijk is dat ze iets harder kunnen (om bijvoorbeeld met de flow mee te kunnen). Voorts hangt het ook van het gewicht van de lading af. Als die zwaarbeladen is moet hij misschien "90" om een snelheid van "80" te kunnen bereiken.
Vrachtauto's zijn alle motorrijtuigen die geen personenauto, bestelauto, motor of autobus zijn, met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg. De toegestane maximummassa van een vrachtauto bestaat uit het ledig gewicht van de vrachtauto plus het laadvermogen van de vrachtauto.
Een oplegger is ook een aanhangwagen. De schuingestreepte markering is voor achterop de vrachtauto en het open gele vlak met oranje rand is voor de aanhanger. Voertuigen die niet harder kunnen of mogen dan 25 km/u moeten dit bord op de achterkant van hun voertuig hebben.
2. Ondergrens voor bekeuren. Er geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd.
6x6 (3 assen, allemaal aangedreven) 8x4 (4 assen waarvan 2 aangedreven)
4-assers zijn in de bouw populair omwille van hun groot laadvermogen bij een relatief compacte bouw. Er is daarbij een duidelijke verschuiving merkbaar naar een asconfiguratie met drie assen achteraan voor een nog betere aslastverdeling, zoals bij de DAF CF en XF FAW 8×4.