Samenspelen is nog moeilijk
Ze hebben nog niet zo door dat anderen ook gevoelens en wensen hebben. Wat ze wel doen, is goed naar elkaar kijken en nadoen. Pas tussen de 3 en 4 jaar gaan kinderen echt met elkaar spelen. Ze gebruiken dan hetzelfde speelgoed, houden al een beetje rekening met elkaar en reageren op elkaar.
Kortom kinderen horen minimaal 3 uur per dag buiten te spelen dus we kunnen er veel aan doen om dit waar te maken. Ook al hebben we er geen voldoende gelegenheid voor. We kunnen het altijd als ouder-verzorger zelf opzoeken en optimaal benutten. Als het fijn weer is kunnen ze zelfs buiten huiswerk maken of boek lezen.
Ontwikkeling kind 3 jaar
Je kunt je kind nu lekker zijn gang laten gaan, zeker in de speeltuin. Hij kan zelf op de glijbaan, hij wil zelf klimmen. Het is goed voor zijn spierontwikkeling, motoriek en zelfvertrouwen. Bovendien heeft hij er veel plezier in.
Leren delen is een daad van liefde voor onze kinderen en onze toekomst. Delen ook betekent dat je weet hoe je relaties kunt opbouwen en voor het geluk van anderen kunt zorgen.
Duidelijkheid en voorspelbaarheid zijn belangrijk voor de ontwikkeling van je kind. Probeer zoveel mogelijk duidelijke regels te stellen en op een heldere manier te vertellen wat je van je kind verwacht. Realistische verwachtingen. Elk kind ontwikkelt zich in een eigen tempo.
Je kunt veel beter een half uur per dag écht alleen maar met je kind bezig zijn - spelen, lezen, etc. - dan urenlang half met 'm bezig zijn. Half wil zeggen: in dezelfde kamer zijn, terwijl jij mailt, appt of stofzuigt terwijl je kind een film kijkt. Dat is niet echt aandacht geven."
Speelgoed lokt kinderen uit om iets te doen. En dat maakt dat speelgoed zo belangrijk kan zijn voor de ontwikkeling. Door te spelen oefenen kinderen namelijk belangrijke zaken. Ten eerste oefenen ze hun motoriek.
Redenen waarom je kind niet speelt kunnen zijn:
misschien heeft je kind teveel keuze aan speelgoed om zich heen. niet het juiste speelgoed qua interesse van je kind. niet genoeg speelruimte, daar bedoel ik een vloeroppervlakte mee. het speelgoed is niet passend bij de ontwikkelingsfase van je kind.
Een vierjarige gebruikt zijn fantasie om de wereld te begrijpen en experimenteert met verhalen en rollen. Misschien loopt hij wel dagenlang als superman of als prinses rond. Hij leert hiermee wat anderen doen, denken en voelen en dat helpt bij de gewetensontwikkeling en het leren rekening te houden met anderen.
Veel kinderen van deze leeftijd vinden fantasiefiguren leuk, zoals draken, elfen, heksen, prinsen en prinsessen. Je kind kan zich soms zo inleven in de fantasiewereld, dat het denkt dat het echt is. Soms wordt je kind zelfs bang van wat het ziet.
Naarmate het kind wat meer ervaring op doet in het samen spelen, zal het wat vaker gaan afspreken en ook wat langer willen en kunnen spelen. Al is over het algemeen twee uurtjes spelen voor kleuters toch wel genoeg. En op de kleuterleeftijd is het beter om niet meer dan één kind te spelen te vragen.
Vaak zal dit vanaf een jaar of vier zijn, maar het kan ook eerder of later. Je merkt dat je kind hier aan toe is als hij prettig vindt om op zijn kamer spelen. Is het zover, geef je kind dan de ruimte om baas zijn over zijn eigen kamer; dit is zijn terrein met zijn eigen spelregels.
Het is heel menselijk als een kind wel eens (negatieve) aandacht vraagt. Je hoeft je dus ook niet schuldig te voelen. Het is echter wel vervelend als het niet verdwijnt en jij niet volop kunt genieten van het ouderschap. Het zou daarom wel eens fijn en zinvol zijn om je er eens van bewust te worden hoe het werkt.
Vaak zie je dat kinderen thuis negatieve aandacht gaan vragen als ze zich vervelen en geen échte aandacht krijgen. Dan gaan ze negatieve aandacht vragen door negatief gedrag te vertonen en door ruzie te maken. Belangrijk is dus om in ieder geval zelf het voortouw te nemen met voldoende positieve aandacht.
Misschien werd je thuis genegeerd of werd niet gezien wat jij allemaal goed deed en werd de focus op het negatieve gelegd. Op die manier leer je, niet eens echt bewust, dat je aandacht kunt krijgen als je tegen de regels ingaat en dingen doet die niet passend zijn in bepaalde situaties.
Wandelen kost kinderen over het algemeen meer energie van volwassenen. Kinderen hebben ook een andere energiehuishouding dan volwassenen. Daarnaast zijn kinderen gevoeliger voor warmte dan volwassenen omdat zij overtollige warmte minder goed kunnen afvoeren.
Je moet je kindje namelijk met grote regelmaat uitleggen waarom iets wel of niet mag. Toch vinden de meeste gedragsdeskundigen dat de democratische opvoedstijl de meest redelijke en effectieve manier van opvoeden is.
Zoals aankleden, kleuren herkennen, op je beurt wachten, op een prettige toon praten in plaats van schreeuwen en zelf problemen oplossen. Nieuwe vaardigheden en nieuw gedrag leren peuters het beste als daar (ook) thuis aandacht voor is.
Voel je je rot, dan bel je misschien één vertrouwde vriend. Zonde, want wie lastige emoties en gevoelens met een ander deelt, voelt zich meer verbonden en ervaart een verdieping van de verstandhouding. Bovendien kun je veel eerder rekenen op troost of steun. '
Een emotie is een innerlijke beleving of gemoedsbeweging als blijheid, bang, boosheid, bedroefd dat door een bepaalde situatie wordt opgeroepen of spontaan kan optreden. Emoties zijn subjectieve belevingen en gaan samen met lichamelijke reacties en gezichtsuitdrukkingen en gedrag.