Inzoomende vragen“Wat doet jouw bedrijf?”, “Wat is jouw rol binnen het bedrijf?”, “Wat houden jouw werkzaamheden dan in?” “Wat voor werk doe je precies aan de telefoon?”, etc. Je merkt dat je van het hele bedrijf uiteindelijk uitkomt bij de werkzaamheden van de persoon waarmee je in gesprek bent.
(De E staat voor exploratie = onderzoeken). Door vragen te stellen kun je een onderwerp, waarover een ander begint, op twee manieren onderzoeken.
De vraag waar alles om draait en waar we collectief een antwoord op zoeken. Deze vraag is altijd, maar dan ook echt altijd, een Hoe-vraag. Geen 'waarom', geen 'waartoe', geen 'wie', geen 'wat', geen 'wanneer', geen 'waar'.
5 W (Wat;Waarom;Wie;Waar;Wanneer) -vragen: Stel uzelf de 5 W-vragen bij uw dagelijkse activiteiten. De antwoorden helpen u op een andere manier naar uw bezigheden te kijken.
Topische vragen, ook wel W-vragen of de vijf W's genoemd in het Nederlands, zijn vragen omtrent het onderwerp van een tekst, een film, enz.zoals wie, wat, waar, waarom, wanneer? Deze worden nog aangvuld met de 'Hoe-vraag'.
Een goede vraag bevraagt maar één onderwerp, stuurt niet, bevat geen dubbele ontkenningen, is niet te lang, is duidelijk geformuleerd, houdt rekening met alle mogelijkheden en genereert antwoorden waar je wat mee kan.
Explorerende vragen zijn per definitie “open vragen”: ze zetten aan tot vertellen in plaats van een ja/nee reactie uit te lokken. En ze zijn niet suggestief. Dus niet: “Heb je al eens aan een dagcentrum gedacht?”, maar wel: “Hoe sta je tegenover het dagcentrum?”
“Heb ik gelijk als ik zeg dat je daar was?” (weinig suggestief) of “Je was daar hè?” (sterk suggestief). “U wilt toch niet zeggen dat u met vakantie naar het overvolle Mallorca gaat?” (suggereert dat vakantie op Mallorca niet leuk kan zijn, hoewel er misschien best rustige plekjes zijn).
Een open vraag is een neutrale vraag waar geen 'ja' of 'nee' op geantwoord kan worden. Het zijn de hoe, wie, wat, waar, wanneer en waarom vragen.
Ze beginnen met vraagwoorden zoals 'wie', 'wat', 'wanneer', 'waar', 'waarom' en 'hoe'. Bijvoorbeeld: 'Wat ben je aan het doen?' of 'Waar is het dichtstbijzijnde station?' Deze vragen helpen je om specifieke antwoorden te krijgen en zinvollere gesprekken te voeren.
Wat zou je graag willen voor mij wat ik nu nog niet heb? (Denk aan: een bepaalde eigenschap, zelfvertrouwen, een veilige thuishaven, een relatie, etc.) Wat is jouw mooiste herinnering met mij? Hoe zou je mij in drie woorden omschrijven? Welke eigenschap van mij zou jij ook wel willen hebben?
"Je hoeft niet te zeggen: 'We moeten even gaan zitten en praten...' Het is een gesprek, en het gesprek begint altijd met iets positiefs." Ze raadt aan om zoiets te zeggen als: "Ik heb het erg leuk gevonden om tijd met je door te brengen, en ik zou eigenlijk graag meer tijd met je doorbrengen.Wat vind je daarvan?"
Bij krachtige vragen gaat het over zowel inhoud als timing!
Voor de inhoud geldt dat een krachtige vraag tot ofwel inzicht ofwel concrete actie leidt. De kracht zit hem erin dat degene aan wie je de vraag stelt het antwoord zelf bedenkt. Daarom is het in de regel een open vraag. Daarnaast is timing heel belangrijk.
Er is een consistente set van kenmerken die een sterke vraag beschrijven. Het is altijd open, tot nadenken stemmend en duidelijk . Open vragen... • zijn ontworpen om talloze reacties uit te lokken. • nodigen uit tot meerdere perspectieven en een breed scala.
Stel een vraag: vraag iets eenvoudigs zoals “Hoe gaat het met je?” of “Heb je een goede dag gehad?” Zo geef je de ander de kans om iets te delen. Luister actief: als de persoon antwoordt, luister dan echt. Knik en toon interesse. Dit laat zien dat je echt betrokken bent bij het gesprek.
Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. In deze lessuggestie gaan de leerlingen in een nieuwsbericht zelf op zoek naar de antwoorden op deze vragen.
W-vragen zijn vragen die beginnen met "wie", "wat", "waar", "wanneer", "waarom" of "hoe". Ze worden gebruikt om informatie te vragen en worden in verschillende contexten gebruikt, zoals journalistiek, marktonderzoek of zoekmachineoptimalisatie(SEO).