Zonder een gedegen SEO strategie wordt het enorm lastig om doelen te behalen. Hoe zorg je er nu voor dat jouw website zo goed mogelijk vindbaar is in zoekmachines voor potentiële klanten? Dit heeft alles te maken met jouw SEO strategie. Wanneer je je bezighoudt met SEO, dan werk je aan jouw zoekmachine optimalisatie.
Je bouwt je naamsbekendheid op en wordt zichtbaar voor een grotere groep potentiële klanten. Daarbij word je gezien als dé referentie voor jouw domein bij de doelgroep die je wil aanspreken. Meer online zichtbaarheid, een groter bereik en dus meer bezoekers en potentiële klanten. Dat is waarom SEO belangrijk is.
SEO, of Search Engine Optimization ('zoekmachine optimalisatie'), is een verzamelnaam voor alle processen die de organische vindbaarheid van een webpagina in zoekmachines optimaliseren.
SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO staat voor het verbeteren van een website, met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des te groter is de kans dat gebruikers die website bezoeken.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2022 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie en heeft betrekking op je organische zoekresultaten (onbetaald). SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren en heeft betrekking op je betaalde zoekresultaten.
SEO staat voor Search Engine Optimalisation (in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie). Wanneer een pagina of website is geoptimaliseerd voor een zoekmachine, betekent het dat de website zo goed mogelijk rankt in de zoekmachines en dus beter presteert.
SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands wordt dit zoekmachine adverteren genoemd. Het betreft een vorm van online marketing waarbij zoekmachines ingezet worden om de beoogde doelgroep te bereiken.
Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.
Wat is een SEO-campagne? SEO staat voor: Search Engine Optimization. Dit houdt in dat je website geoptimaliseerd wordt om beter vindbaar te worden binnen de organische, onbetaalde zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google. Google bepaalt aan de hand van een algoritme wie er bovenaan de zoekresultaten komt te staan.
Wat levert SEO op? Bij SEO zet in op organische groei. Je creëert dus waarde voor de lange lange termijn. Deze waarde kun je uitdrukken in klikprijzen of conversies.
De SEO specialist onderzoekt hoe de content van een website geoptimaliseerd kan worden om gevonden te kunnen worden door de zoekmachines. Deze zoekmachines, zoals Google, veranderen continu, dus de taak van een SEO specialist is nooit klaar. De SEO specialist zoekt naar de factoren waar de zoekmachine op let.
Search Engine Advertising is het adverteren op zoekmachines tegen betaling. Je koppelt zoekwoorden aan jouw advertenties. Deze zoekwoorden worden getriggerd als iemand een zoekopdracht uitvoert via de zoekmachine en als vervolg wordt jouw advertentie vertoond. De advertenties zijn meestal de eerste zoekresultaten.
Google Analytics is een interessante en gratis tool van Google. Het kan gebruikt worden om vrijwel alle activiteiten te volgen en inzichtelijk te maken. Zowel verkeer naar jouw website, op jouw website als van jouw website kun je meten. De informatie wordt overzichtelijk vastgelegd.
Jouw posities checken, even Googlen
Bij Google ranking ga je kijken waarop de zoektermen scoren en welke posities je behaalt. Dit geeft een idee van waar sta ik in Google. Je kunt dit onderzoek uitvoeren door zelf een zoekterm in te voeren en te googelen wat je positie is, maar dit geeft geen juist beeld.
De minimale kosten voor een klik bedragen € 0,05. De kosten die je uiteindelijk per klik betaalt zijn sterk afhankelijk van je concurrentie. De ervaring leert dat de gemiddelde kost per klik op € 0,80 cent ligt. Dat betekent dat je met een budget van € 200,- per maand via SEA dus 250 bezoekers kunt werven.
Conclusie: SEO is hard werk.
Indien je bovenaan de zoekresultaten wil staan zal je een serieuze commitment moeten aangaan. Én volhouden.
SEO is voor een beginner gemakkelijk te verwarren met SEA – Search Engine Advertising. SEA speelt zich ook af in de zoekresultaten, maar zijn de betaalde advertenties die bijvoorbeeld boven de organische resultaten getoond worden.
Je website optimaliseren voor zoekmachines is dus de perfecte manier om snel meer bezoekers te krijgen. Door hoge zoekposities te halen word je website immers zichtbaar voor vele potentiële bezoekers. Daarnaast zien veel mensen een bedrijf dat hoog in de zoekresultaten staat, als een goed en betrouwbaar bedrijf.
Onnodige elementen op websites zijn een enorm afschrikmiddel. Bijvoorbeeld: te veel Flash-animaties, advertentieprompts, video's die automatisch afspelen, achtergrondmuziek, gebruiken van Flash Player op uw website enz. Als u in deze tijd nog een van de genoemde elementen gebruikt, is het tijd voor verbetering.
Een grove indicatie voor het benodigde zoekmachine optimalisatie budget is zo'n 15% van de te behalen omzet. In dit geval is dat €792,- (15% van €5.280,-). Ook heb je een aantal maanden nodig om op die nummer 3 positie te komen, maar je krijgt natuurlijk geleidelijk aan steeds meer bezoekers.
Heel simpel gezegd zijn SEO-teksten geschreven om goed te ranken in zoekmachines zoals Google of Bing. Je zou kunnen denken dat alle teksten SEO-teksten zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het is belangrijk om te begrijpen dat SEO slechts een kanaal is om traffic te genereren.