Het netwerk in Nederland kan niet overal hoge snelheden aan. Wever: "Een trein weegt honderden tonnen. 200 tot 300 kilometer per uur, betekent veel meer belasting van het spoor dan bij 140 km/u. Een spoor moet dan een stevigere ondergrond hebben."
De baanvaksnelheid van goederentreinen op grote stations is bijvoorbeeld 40 kilometer per uur. Voor de overige stations 80 kilometer per uur. De baanvaksnelheden voor reizigerstreinen zijn weer anders. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bepaalt de wettelijk toegestane baanvaksnelheden.
Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
Over het algemeen geldt: treinen die 500 ton of meer wegen, mogen 85 km per uur rijden. treinen van meer dan duizend ton mogen 95 km per uur rijden. treinen van vijfduizend ton of meer mogen 80 km per uur rijden.
De treinen hebben een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Dit kan in Nederland echter nog nergens gereden worden, aangezien het beveiligingssysteem dit niet toestaat. De maximale dienstsnelheid in Nederland is voorlopig nog 140 kilometer per uur.
Frankrijk komt volgens Railway Gazette in de buurt. De TGV rijdt daar tussen Champagne-Ardenne en Lorraine gemiddeld 271,8 kilometer per uur. Als het om internationale trajecten gaat, wees het vakblad Parijs – Brussel (Thalys) aan als snelste verbinding.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
TGV – Is onze keuze voor Snelste Treinen in Europa
TGV treinstel heeft zelfs bereikt 515.3 km / h (320 mph) onder speciale testomstandigheden en wordt nooit verstoord door weersomstandigheden zoals dichte mist of andere.
Thalys rijdt op verschillende stukken tussen Amsterdam en Parijs wel 300 km/u! Uitgezonderd is de route tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Antwerpen en Brussel. Op die stukken rijdt de trein 160 km/u.
ICE hogesnelheidstrein
Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen. De ICE biedt internationale verbindingen naar Denemarken, Nederland, België, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk.
De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen. De tien nieuwe treinen van het type Velaro e320 van Siemens die door Eurostar gebruikt worden kosten 600 miljoen euro, dus maar liefst 60 miljoen per stuk!
Elke nieuwe trein bestaat uit 8 afzonderlijke rijtuigen en biedt plaats aan maximaal 460 passagiers. Dat zijn er 30 meer dan zijn voorganger kan vervoeren. De hogesnelheidstrein heeft een vermogen van 8000 kilowatt ( ongeveer 11.000 pk) en kan snelheden tot 320 kilometer per uur bereiken.
Van de Thalys zijn tussen 1995 en 1998 27 treinstellen geleverd, de twee motor wagens hebben een totaal vermogen van meer dan 8800 Kw. Het totaal gewicht van de Thalys is 385 ton bij een lengte van 200 meter. De maximale snelheid (tussen Brussel en Parijs) is 300 Km per uur.
Een trein met een snelheid van 140 kilometer per uur heeft een remweg variërend van vijfhonderd meter tot een kilometer, afhankelijk van verschillende factoren zoals onder andere de lengte van de trein, belading en de weersomstandigheden.
Eurostar rijdt door de Kanaaltunnel met een snelheid van 160 kilometer per uur (100 mph), maar buiten de tunnel halen we een snelheid van 300 kilometer per uur (186 mph).
De meeste hogesnelheidstreinen rijden in dienstregeling 250-320 km/h, terwijl andere Europese Intercity-treinen snelheden halen van maximaal 130 tot 200 km/h.
De TGV Thalys PBKA is een type hogesnelheidstrein uit de TGV-familie dat sinds 1996 wordt ingezet op de lijnen van het Thalys-netwerk tussen Parijs, Brussel, Keulen en Amsterdam (PBKA). Technisch zijn de stellen vrijwel gelijk aan de PBA-stellen.
De veiligheid, het welzijn en de gezondheid van onze reizigers en medewerkers staan centraal bij Thalys. Voor een optimale reiservaring, raden we je aan een masker aan boord van onze treinen te dragen. Voor jouw reiscomfort worden onze treinen ook regelmatig schoongemaakt. Goede reis!
Hoe eerder u boekt, hoe lager de prijs. De laagste prijs vanaf Amsterdam naar Parijs is € 35 . Als de tickets van € 35 op zijn op een bepaalde dag en tijd, dan stijgt de prijs naar € 55 tot € 135. U betaalt extra als u flexibel wilt zijn.
Zwitserland heeft het beste spoorwegsysteem van Europa. Dat concludeert Boston Consulting Group (BCG) in een studie naar de prestaties van de spoorwegen in 24 Europese landen. Nederland staat in de middenmoot en het Belgische spoorwegsysteem komt als 11de uit de bus.
De SSC Tuatara met een topsnelheid van 508 km/u is veruit de snelste auto op het moment.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
Treinen toeteren altijd voor de veiligheid. Meestal heeft het te maken met storingen. Een overweg is robuust en betrouwbaar maar soms werkt hij anders dan verwacht, bijvoorbeeld als de stroom uitvalt. De overweg gaat dan altijd automatisch dicht (het fail safe systeem) voor de veiligheid.
Maar met wifi in de trein loop je nog meer risico's: Cybercriminelen kunnen een wifi-netwerk opzetten met dezelfde naam als de internetverbinding in de trein. Maak je verbinding met dit malafide netwerk, dan kan de hacker jouw internetdata verzamelen. Het openbare netwerk in de trein wordt nooit versleuteld.