Red Bull presenteert witte auto voor GP Turkije als eerbetoon aan Honda. Max Verstappen rijdt komend weekend de Grand Prix van Turkije in een andere kleurstelling. Red Bull Racing kiest voor een speciale witte livery als eerbetoon aan Honda, dat na dit seizoen stopt als motorleverancier.
Het is een teken van dank en waardering van het energiedrankenmerk richting motorleverancier Honda. Red Bull Racing maakte woensdag bekend dat het dit weekend op Istanbul Park met een speciale livery aan de start zou komen.
Het witte uiterlijk van de auto's van Verstappen en Perez is een eerbetoon aan de Honda RA 272. De auto waarin de Amerikaan Richie Ginther in 1965 in Mexico de eerste Formule 1-overwinning behaalde voor Honda.
Aston Martin Red Bull Racing-Honda RB15: Max Verstappen maakte met de RB15 voor de eerste keer kennis met een Honda PU. Na een redelijk succesvol seizoen bij Toro Rosso waar de motor zich sterk verbeterde durfde Red Bull Racing het aan om de overstap te maken van Renault.
De twee Red Bull Racing RB16B-auto's van Max Verstappen en Sergio Perez zullen een wit met rode kleurstelling hebben, geïnspireerd op de legendarische Honda RA 272-auto, waarin de Amerikaanse racer Richie Ginther de eerste Formule 1-overwinning van het bedrijf behaalde tijdens de 1965 Mexicaanse Grand Prix.
De F1-auto's van alle teams zijn van voor tot achter helemaal anders, op de aandrijflijn na. Dit jaar gebruiken de teams precies dezelfde 1,6-liter V6 met hybridetechniek als vorig jaar. Er is zelfs een ontwikkelingsstop voor de motoren ingelast tot en met 2026.
Formule 1-team Red Bull Racing heeft de F1-auto voor het nieuwe seizoen onthuld. De RB18 is een aanzienlijke verandering ten opzichte van de vorige auto, de RB16B, waarmee Max Verstappen zijn eerste wereldtitel pakte.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
Op relevante platforms als f1authentics.com verschijnen al F1-auto's voor zo'n 100.000 Britse ponden, wat momenteel neerkomt op zo'n 118.000 euro. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat je een auto koopt die daadwerkelijk geracet heeft, maar hooguit een showauto die min of meer overeenkomt met het origineel.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
De samenstelling van de ingrediënten kan niet altijd exact hetzelfde zijn, daarom is er soms een klein verschil te proeven. Dit smaakverschil wordt vervolgens in kleur uitgedrukt en op de onderkant van de blikjes die met die voorraad worden gevuld als stip aangegeven.
De nieuwste lijn Red Bull Edition kent een zestal variaties, namelijk: Red Edition (watermeloen), Tropical Edition (exotische smaak), Blue Edition (bosbessen), White Edition (kokos), Pear Edition Sugar Free en de Purple Edition Sugar Free (acai bessen).
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Op dit moment staat er al een prijs van 132.500 euro op de helm, die tijdens de afsluitende Grand Prix van het seizoen uitgereikt wordt aan de hoogste bieder.
Elk stuur kost 80 uur om te maken en kost tussen de 60.000 en 90.000 euro. Elke coureur krijgt drie of vier stuurtjes tijdens één seizoen. Of meer, als ze 'm uit de auto smijten.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
De zevenvoudig wereldkampioen is al sinds 2014 de meestverdienende coureur in de sport. Dat jaar ontving hij $29 miljoen dollar. Gezien de matige competitiviteit van Mercedes in 2022 en het enorme succes van Verstappen kan de Red Bull-coureur dit jaar zomaar de bestverdienende rijder zijn.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Honda is dit jaar formeel niet meer van de partij als motorleverancier in de Formule 1. Het Japanse merk heeft besloten om alles op de elektrificatie van straatauto's te zetten en zwaait na het behalen van de wereldtitel met Max Verstappen af in de koningsklasse.
Een van de belangrijkste wijzigingen vanaf het seizoen 2014 is het afscheid van de 2.4 liter V8 motor en de introductie van de 1.6 liter V6 motor met turbo en een Energy Recovery System (ERS) ingebouwd in het blok. Deze motoren leverden ongeveer 750 pk bij maximaal 15.000 toeren.
Specifiek rijdt Verstappen vanmiddag met een nieuwe turbo, interne verbrandingsmotor, MGU-H, MGU-K en uitlaatsysteem. De motorwissel heeft voor Verstappen nog geen directe gevolgen, maar hij zit nu wel aan zijn limiet van drie vervangingen.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.