Beter is het om kosten te splitsen in een variabel en een vast deel per jaar en die bij elkaar op te tellen. De som daarvan gedeeld door het werkelijk gereden aantal kilometers per jaar is de werkelijke kilometerprijs voor dat jaar.
Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat een redelijke kilometervergoeding anno 2022 op 39 cent ligt. Daarmee dek je niet alleen de benzinekosten, maar ook de (WA + Casco) verzekering, onderhoud en allerhande belastingen. Da's dus inderdaad ruim 2 keer meer dan de huidige 19 cent.
Kilometervergoeding blijft 19 cent in 2022.
Een redelijke vergoeding per kilometer is op dit moment rond de 30 cent. Dit dekt gemiddeld de variabele kosten en een vergoeding voor casco verzekering.
Aangenomen word dat de kosten per km van een normale middenklas auto 0.49 cent per km is.
Verbruikt je auto 6,7 l/100 kilometer (dat is 1 op 14,9), dan is die vergoeding genoeg om de brandstofkosten te betalen. Bij een literprijs van € 2,23 ben je dan ongeveer € 15 kwijt per 100 km, terwijl je voor diezelfde afstand dus € 19 kunt declareren.
Kosten rijden op benzine per kilometer
Het gemiddelde benzine verbruik ligt in Nederland rond de 1 op 15 (6,7 liter per 100 km). Als we dit vermenigvuldigen met een benzine literprijs van rond de € 1,75 dan kom je per kilometer uit op € 0,12 voor de benzine.
Forfaitaire kilometervergoeding
De nieuwe forfaitaire, maximale kilometervergoeding hiervoor bedraagt sinds 1 juli 2021 0,3707 euro per kilometer. Aangezien het om een compensatie voor kosten gaat, is de vergoeding niet onderworpen aan RSZ-bijdragen en belastingen.
Er zijn twee manieren waarop je je kilometervergoeding kunt doorberekenen aan je klant. Dit kan door een aparte vermelding op je factuur, of door de vergoeding op te nemen in je uurtarief. Dat je maar €0,19 per kilometer in rekening mag brengen is overigens een fabel.
Vanaf 1 januari mogen werkgevers aan hun personeel niet 19 cent, maar 21 cent per kilometer belastingvrij uitbetalen. In 2024 stijgt dit bedrag naar 23 cent. Daarmee geeft het kabinet gehoor aan de wens van de Tweede Kamer.
Kilometervergoeding per type auto
Bij een auto onder de 20.000 euro, zoals een Toyota Aygo, is 24 cent een eerlijke kilometervergoeding. Bij een auto tussen de 20.000 en 40.000 euro zoals een Volkswagen Golf, zou een kilometervergoeding van 37 cent eerlijk zijn.
Een auto die op diesel rijdt, verbruikt gemiddeld €0,063 per kilometer, een auto die op benzine rijdt zelfs €0,076 per kilometer. Na de elektrische auto is een auto op LPG het goedkoopst, met €0,031 per kilometer. Let wel, als u gebruik maakt van een openbare laadpaal zit u al gauw op €0,0675 per kilometer.
Op hoeveel vergoeding kan ik rekenen? Belastingvrij kan je werkgever je voor woon-werkverkeer en dienstreizen € 0,19 per kilometer geven, ongeacht het vervoermiddel. Dit geldt alleen wanneer je geen auto of ov-kaart van de zaak hebt. Die € 0,19 is alleen een grens voor de Belastingdienst.
Je mag voor reiskosten maximaal 19 cent per kilometer vergoeden, zonder dat je hierover belasting betaalt. Het maakt daarbij niet uit welk vervoermiddel wordt gebruikt door je werknemer. Betaal je meer dan 19 cent per kilometer? Dan moet je over het meerdere wel loonheffingen betalen.
Rij je een Volkswagen Up, Toyota Aygo of iets anders van minder dan 20.000 euro, dan zou 24 cent een eerlijke kilometervergoeding zijn. Stap je dagelijks in een Volkswagen Golf, Opel Astra of iets van tussen de 20.000 en 40.000 euro, dan zou de baas al 0,37 cent per kilometer moeten betalen.
Sinds 1 juli 2022 is het bedrag van de forfaitaire kilometervergoeding terug gebracht naar € 0,4170/km en blijft geldig tot 30 juni 2023.
De vaste vergoeding voor woon-werkverkeer wordt berekend op basis van de overeengekomen vergoeding per gereisde kilometer (meestal € 0,19 per km), uw woon-werk afstand en een standaard van 214 werkdagen per jaar. 214 werkdagen is het aantal werkdagen wanneer u fulltime werkt.
U heeft recht op de reiskostenvergoeding die in uw contract, cao of bedrijfsregels staat. Staat hier niets over in? Dan is uw werkgever niet verplicht om uw reiskosten te vergoeden. U kunt hier wel over onderhandelen.
Rijdt uw auto bijvoorbeeld 6,7 liter per 100 km, dan heeft hij dus 0,067 liter per kilometer nodig. De gemiddelde benzineprijs in 2006 was 1,414 euro per liter. Totaal komt u per kilometer dan op een brandstofprijs van 9,5 cent. Tel bij de brandstofkosten ongeveer 5 cent voor onderhoud, reparaties en nieuwe banden op.
Om te weten hoeveel liter benzine je gebruikte, deel je de aantal gereden kilometers door het gebruik. Dus 259/14 =18,5 liter. Voor 1 liter betaal je €1,80. In totaal heb je 18,5 liter verbruikt, dus de rekensom is dan 18,5 x 1,80 = €33,30.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Uw werkgever mag u netto maximaal € 0,19 (€ 0,21 in 2023 en € 0,22 in 2024) vergoeden per kilometer woon-werkverkeer. Wordt er meer vergoed dan is het extra bruto en moet u zelf even uitrekenen wat de vergoeding (ongeveer) netto is.
Niet elk bedrijf rekent evenveel verplaatsingskosten aan. "Elk bedrijf mag zelf bepalen of het verplaatsingskosten aanrekent en hoeveel die bedragen. Maar ze moeten wel proportioneel zijn," legt De Pauw uit. "Vanuit de overheid zijn er geen maximumbedragen opgelegd.
U kunt eenvoudig uitrekenen hoe zuinig uw auto rijdt! Hiervoor neemt u het aantal gereden kilometers en deelt dit door het aantal verbruikte liters brandstof. Dus, het gemiddeld verbruik = aantal gereden kilometers / aantal verbruikte liters.