Een pukcode is eigenlijk een PUK-code, wat staat voor Personal Unlock Key of PIN Unlock Key. Het is een specifieke code die je nodig hebt als je je pincode tot drie keer toe verkeerd invult. De simkaart blokkeert dan en die ontgrendelen kan alleen met de speciale pukcode.
Als je simkaart geblokkeerd is, vraagt je telefoon om de pukcode. Weet je niet uit je hoofd wat deze 8-cijferige pukcode is? Dan kun je deze terugvinden in het pakketje waar je simkaart destijds in zat.
Je pukcode heb je alleen nodig wanneer je 3 keer een verkeerde pincode hebt ingevoerd. Het is een soort extra beveiligingsmethode om te voorkomen dat iemand anders met jouw nummer aan de haal gaat.
Iedere simkaart heeft een eigen nummer, een zogeheten ICC-ID (Integrated Circuit Card ID). Dit nummer bestaat een reeks van zo'n 13 cijfers, letters en tekens. Het nummer valt te herkennen aan de eerste vier cijfers, namelijk '8931'. Een simkaartnummer is dus niet hetzelfde als een pukcode of een pincode.
Als je een nieuwe simkaart hebt is de code meestal vier keer nul. Bij sommige providers is de code anders, deze vind je dan op het kaartje dat bij de simkaart wordt geleverd. Het is in beide gevallen verstandig om de code te wijzigen. Dit vanwege de veiligheid.
Blokkeren is helemaal uit. Zowel voor inkomen als uitgaand verkeer. Ook als je de simkaart in een ander toestel stopt kan er niet meer gebeld worden.
Bij Android gaat het via: Instellingen - Biometrie en beveiligingen - Andere beveiligingsinstellingen – Vergrendelen simkaart instellen. Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic. Ik raad je aan om de simkaart eens in een andere telefoon te ontgrendelen om te zien wat de simkaart dan doet.
Je hebt vervolgende maximaal 10 pogingen om je simkaart te ontgrendelen met de juiste Pukcode. Daarna wordt je simkaart geblokkeerd. Als je de simkaart succesvol ontgrendelt, kun je dezelfde Pukcode, indien nodig, laat weer gebruiken.
Als u 3 maal een foute code ingeeft, wordt uw kaart voor de veiligheid automatisch geblokkeerd. Hebt u uw kaart op deze manier geblokkeerd? Dan kan u die gemakkelijk zelf deblokkeren via de MOBILEbanking app: Parameters > Mijn kaarten > kies de kaart > Pincode beheren.
Bel via een andere telefoon naar de klantenservice: 06-54 500 100. Daar kunnen ze je, na controle van je gegevens, je PUK vertellen. En dan kun jij weer vrolijk verder bellen. De pukcode kun je terug vinden in my vodafone (website) en via de klantenservice.
Je simkaart wordt definitief geblokkeerd wanneer je de PUK-code 10 keer verkeerd invoert. Wanneer dit gebeurt verschijnt er op je scherm het bericht: kaart geblokkeerd. Je kunt de simkaart helaas niet meer deblokkeren.
Als je 3 keer een onjuiste pincode hebt ingetoetst, wordt je toestel geblokkeerd.Je hebt dan een pukcode nodig om je simkaart te ontgrendelen. Je ziet de pukcode direct in MijnKPN.
3x verkeerde pincode op een geldautomaat (ATM) ingetoetst of bij het contactloos betalen: wacht 24 uur. Je pas zal dan automatisch weer werken. 3x verkeerde pincode op een betaalautomaat (POS) ingetoetst: doe een geldopname of saldo check op een geldautomaat. Dan werkt je pas weer.
Wat te doen als ik te vaak een verkeerde pincode heb ingetoetst en mijn pas geblokkeerd is? Als u te vaak een verkeerde pincode heeft ingegeven dan wordt de pas voor 24 uur geblokkeerd. Na 24 uur wordt de blokkade automatisch weer opgeheven.
Als je drie keer een verkeerde pincode hebt ingevoerd, wordt er automatisch een blokkade op de simkaart geplaatst. Deze kan worden opgeheven door het invoeren van de pukcode.
De pukcode is een vaste code die je niet kan veranderen.
Zonder je persoonlijke pukcode kun je je simkaart niet deblokkeren; bewaar deze dus altijd op een veilige plek waar je hem makkelijk terug kan vinden. Ook voor het geval als je je inloggegevens van de persoonlijke pagina bij je provider niet meer weet.
Wanneer u een telefoonnummer of contact blokkeert, kan deze u nog steeds bellen of een voicemail sturen, maar u ontvangt hiervan geen melding. Berichten die worden verzonden of ontvangen, worden niet afgeleverd. Het contact ontvangt ook geen melding dat het gesprek of bericht is geblokkeerd.
Betaal met uw mobiel of smart watch
Met uw iPhone, Android-telefoon of smart watch kunt u altijd makkelijk contactloos betalen, zonder betaalpas. Betalen werkt hetzelfde als betalen met uw pas.
Omdat een pincode uit vier cijfers bestaat, zijn er 10x10x10x10 pincodes mogelijk. Dat zijn er dus 10.000. Pincodes zoals 1111, 1234 en 4444 worden als onveilig beschouwd.
Contactloos betalen in Nederland
Je kunt tot en met € 50 per keer contactloos betalen zonder pincode. Voor bedragen boven € 50 heb je wel je pincode nodig. Als al je contactloze betalingen zonder pincode bij elkaar opgeteld het bedrag van € 100 hebben bereikt, betaal je de eerstvolgende keer met je pincode.
Om te zorgen dat iedereen snel, veilig en stabiel kan (blijven) internetten en bellen, passen wij ons netwerk aan. Zo zijn we gestopt met ons 3G-netwerk en gaan we ook ons 2G-netwerk uitzetten.
De standaardpincode van je simkaart is 0000. Heb je de pincode aangepast en ben je deze kwijt? Vul dan een verkeerde pincode in totdat je toestel om een pukcode vraagt. De pukcode bekijk je in MijnKPN.
De pukcode is de persoonlijke ontgrendelingscode van je simkaart. Zodra je de pincode drie keer foutief hebt ingevoerd, blokkeert je simkaart. Om je telefoon weer te activeren gebruik je de pukcode. Deze code wordt bij je simkaart geleverd en bestaat uit acht cijfers.