De onderhandse akte kan, naast het overzichtelijk maken van afspraken, een belangrijke rol spelen in een rechtszaak. Deze levert namelijk bewijs op van de overeengekomen voorwaarden, welke zo nodig afgedwongen kunnen worden bij de rechter.
Een onderhandse akte is een overeenkomst of schriftelijke verklaring die wordt opgesteld en vervolgens ondertekend door twee partijen. Het is de tegenhanger van een authentieke akte, die meestal door een notaris wordt opgesteld.
Een authentieke akte is een akte die is opgemaakt door een daartoe bestemde ambtenaar, bijvoorbeeld een notaris. Een onderhandse akte is dus een tussen partijen opgemaakt en ondertekend schriftelijk stuk, dat bestemd is tot bewijs te dienen.
Een onderhandse akte is een door partijen zelf gemaakt en ondertekend document waarmee je iets kunt bewijzen. Een mooi voorbeeld is een arbeidscontract. Dit is een document dat de werkgever en werknemer zelf opstellen en ondertekenen. Daarmee heb je schriftelijk bewijs van het bestaan van een arbeidsovereenkomst.
Het registreren van onderhandse akten is bij de Belastingdienst gratis.
Voordelen notariële akte
Een akte die is gemaakt door een notaris, geldt als bewijs in de rechtszaal. Een akte kan nooit kwijtraken, want deze ligt in de (digitale) kluis bij de notaris. Bij sommige zaken die je regelt in een notariële akte gelden er fiscale voordelen, bijvoorbeeld bij samenwonen en een testament.
Bij een onderhandse akte hebben alle partijen gelijke rechten en heeft er niemand een eerste voorrecht. Bij een notariële akte is dat anders, dat verschaft elke partij een executoriale titel, hetgeen inhoudt dat elke partij nakoming kan afdwingen.
De onderhandse akte kan bestaan uit een schriftelijk stuk met meerdere bladzijden. Het is dan gebruikelijk dat de partijen bij de overeenkomst de laatste bladzijde ondertekenen en de andere pagina's voorzien van een paraaf.
Wat is een onderhandse akte? Een onderhandse akte is een schriftelijk stuk dat niet is opgesteld door een notaris, maar door partijen onderling. De akte is echter wel ondertekend en kan bewijs opleveren tegen degene die de akte heeft ondertekend.
Het koopcontract opstellen kost gemiddeld €100 tot €1.000. De leverings- en hypotheekakte, die u ondertekent bij de notariële overdracht, kosten tussen de €450 en €1.200. Tot slot, zult u mogelijk ook een samenlevingsovereenkomst moet opmaken: €180 tot €600.
De notaris is altijd een onpartijdige deskundige die de belangen van iedereen behartigt bij het opstellen van een notariële akte; De akte blijft eeuwig bewaard. Als uw notaris er mee stopt, blijft uw akte gewoon bestaan. Het protocol (dossier met akten) wordt namelijk overgenomen door een andere notaris.
Wat betekent het eigenlijk als jij jouw huis onderhands wilt verkopen? Een onderhandse verkoop van een woning houdt in dat een pand op de vrije markt verkocht wordt. De verkoper en koper zijn onderling tot een akkoord rondom de verkoop van het pand gekomen en willen een onderhandse verkoop in werking zetten.
Wij registreren alleen nog akten waarvan registratie wettelijk is vereist voor de geldigheid van de rechtshandeling. Dat geldt voor akten: die een pandrecht vestigen op een roerende zaak, op een recht aan toonder, of op het vruchtgebruik van een zo'n zaak.
Authentieke aktes dienen als officieel bewijs van een overeenkomst, zoals een huwelijkscontract of de verkoopovereenkomst van een woning. Ze zijn opgesteld in een vaste vorm en bevatten altijd een aantal vaste elementen, zoals de identiteit van de betrokken partijen.
In veel gevallen is een notariële akte dus niet verplicht bij een schenking. Je kan dan zelf een zogenaamde schenkingsovereenkomst opstellen. We noemen dat ook wel een onderhandse akte. Dit is bijvoorbeeld het geval als je wilt schenken aan een goed doel.
Een schenking kan ook mondeling worden afgesproken en hoeft niet per se schriftelijk te worden vastgelegd. Bewijstechnisch is een schriftelijke overeenkomst wel aan te raden.
De basisakte kan bijvoorbeeld gewijzigd worden wanneer de aandelen in gemeenschappelijke delen worden gewijzigd of wanneer de lasten worden gewijzigd. Een wijziging wordt door de algemene vergadering beslist of door de vrederechter (op verzoek van een mede-eigenaar).
In een zorgvolmacht bepaalt u zelf wie uw zaken beheert als u dat niet meer kunt doen. Dat hoeft niet beperkt te blijven tot één iemand, u kunt ook meerdere personen aanduiden. In het vakjargon worden die personen de 'lasthebbers' genoemd en bent u zelf de 'lastgever'.
Dwingend bewijs houdt in dat de rechter verplicht is de inhoud van bepaalde bewijsmiddelen als waar aan te nemen dan wel verplicht is de bewijskracht te erkennen die de wet aan bepaalde gegevens verbindt.
DE VOLMACHT IN DE PRAKTIJK
Voor sommige rechtshandelingen verreist de wet dat het geven van een volmacht enkel schriftelijk kan of bij notariële akte (bv., hypothecaire lening). Maar in de meeste gevallen kunnen volmachten mondeling of schriftelijk worden gegeven tussen de partijen.
Notariële akten worden na ondertekening bewaard door de notaris die de akte heeft opgemaakt gedurende een termijn van minimaal 20 jaar.
Het belang van een gemachtigde hebben om namens jou op te treden: Een notariële volmacht stelt je in staat om een gemachtigde aan te wijzen die namens jou kan handelen wanneer je zelf niet in staat bent om beslissingen te nemen.
De notaris is als enige bevoegd om jouw nieuwe woning over te dragen. Hiervoor maakt hij twee notariële aktes op. Het gaat dan om de leveringsakte (overdrachtsakte) en de hypotheekakte. Beide akten zijn verplicht bij het kopen van een huis met hypotheek.