Olieverf medium sneldrogend of normaal drogend is om de olieverf te verdunnen en smeerbaar te maken en de hechting op de onderlagen te verbeteren. Deze mediums (verdunningsmiddelen) kunt u naar behoefte mixen voor het gebruik bij technieken die veel lagen verf vereisen, zoals de glacis-techniek.
Olieverf gebruik je af en toe direct uit de tube, maar het grootste deel van de tijd verdun je het met een oplosmiddel: (Reukloze) terpentine, (gerectificeerde) terpentijn of Gamsol. Schilders medium.
In olieverf zijn in principe twee technieken mogelijk: 'alla prima' en 'gelaagd schilderen'. Alla prima wil zeggen dat het schilderij 'nat-in-nat' wordt geschilderd. Bij deze techniek worden de kleuren behalve op het palet ook op het schilderij zelf gemengd en nat tegen en over elkaar gezet.
Je kan het medium direct mengen met de olieverf op je palet, of je penseel in het medium dippen zoals je doet met water. We hebben veel verschillende soorten olieverf mediums. Sommige hebben meerdere eigenschappen tegelijk. Dit kan wenselijk zijn maar soms ook niet.
Olieverf heeft vele voordelen. ze droogt langzaam zodat er steeds veranderingen in de voorstelling kunnen worden aangebracht. Olieverf kan op het doek worden gebracht met penseel of met het paletmes. vooralhet zeer kleine verschil tussen natte en droge verf maakt olieverf heel geschikt.
Zo is de droogtijd van olieverf veel langer door de olie, terwijl acrylverf juist snel droogt waardoor je snel kan werken. En omdat acrylverf watervast opdroogt kan je goed laag over laag werken. Aquarel lost weer op met een nieuwe laag waterverf.
Als je in dunne lagen olieverf werkt, dan droogt de verf meestal wel binnen een etmaal. Dit kan echter verschillen per type pigment. De doffe en ondoorzichtige aardkleuren drogen bijvoorbeeld veel sneller dan een transparante en glimmende kleur als alizarine rood.
“Het volstaat inderdaad om alles eerst eens goed af te wassen en te ontvetten met ammoniakwater,” reageert Henri Blindeman. “Na het drogen kan je de olieverf mat schuren en dan natuurlijk ontstoffen en vervolgens een geschikte grondlaag aanbrengen (zoals Isoprim van Levis).
Verschil White Spirit en Terpentijn
Terpentijn is een meer visceuze substantie, terwijl de White Spirit een meer “waterige” consistentie heeft, die de verf in mixen beïnvloedt, waardoor ze meer vloeibaar en minder controleerbaar wordt. Ook verdampt de White Spirit sneller dan Terpentijn.
De voordelen van Waterverdunbare olieverf:
Deze verf droogt iets sneller en u kunt uw verf verdunnen met water i.p.v. terpentine, het tweede voordeel is dat mensen met allergie voor terpentine geen last krijgen als ze met deze verf gaan werken. Het werkt prettig en het is net zo smeerbaar als “gewone” olieverf.
Let op, gebruik niet te veel vernis. Laat het schilderij een dag drogen alvorens het weer op te hangen. De retouche vernis kunt u aanbrengen met een kwast of met een stofvrije doek. Maak steeds de kwast of doek nat en breng de vernis aan met ronddraaiende bewegingen.
Linnen is de lievelingsondergrond van olieverfschilders. Linnen kan ook de lange droogtijd van olieverf goed verdragen. De structuur van dit doek is mooi, klassiek, niet te fijntjes maar juist met een beetje karakter. Omdat dit doek zwaarder en sterker is kan het ook strakker worden gespannen dan een katoenen doek.
Terpentijnolie is het natuurlijke en correcte oplosmiddel voor het verdunnen en oplossen van natuurlijke soorten olie en was. Het wordt Terpentijnolie genoemd om zo het onderscheid duidelijker te maken met Terpentine.
Vaak wordt acrylverf voor de onderschildering bij olieverf gebruikt. Olieverf hecht op acryl. Andersom kan echter niet, de olie stoot het water in de acryl af.
Zo zijn wasbenzine en thinner snel verdampende oplosmiddelen terwijl terpentine veel trager verdampt. Ze worden alle 3 gebruikt als verdunner maar wel voor verschillende soorten van coatings. Als enige van de 3 is thinner een mengsel met een samenstelling die verschilt per fabrikant.
Wasbenzine is in tegenstelling tot thinner wel geschikt voor het reinigen van kunststoffen. Echter kunnen de kunststoffen wel dof van kleur worden. Wanneer je een vetvrij oppervlak nodig hebt, zoals bijvoorbeeld met het aanbrengen van lijm, dan is wasbenzine een geschikt middel.
Hoe reinig en ontvet je de ondergrond? Een eenvoudige en doeltreffende reiniger en ontvetter die iedereen in huis heeft, is afwasmiddel, opgelost in water. Een ander oud en bekend ontvettingsmiddel is ammoniak, verdund in water.
Acrylverf is een jonge schildertechniek. Het is populair bij zowel beginners als meer ervaren hobbyschilders en professionele kunstenaars, vooral vanwege de veelzijdigheid: als je met veel water en glacis werkt, zijn de kleuren transparant en stralend als in een aquarel.
Schilderen op papier kan met aquarel, met gouache of met acrylverf. Met olieverf wordt meestal niet op papier gewerkt, maar het kan wel, op goed voorbehandeld papier, net als bij acryl.
Olieverf kun je niet met water verdunnen (tenzij je werkt met watervermengbare olieverf, zie onderaan dit artikel voor meer info). Je kunt de verf verdunnen met terpentijn. Kwasten en palet moet je schoonmaken met terpentine.
Olieverf oxideert sneller als de lucht droog is. Als het erg vochtig weer is, koop dan een kleine luchtontvochtiger en zet hem in de buurt van je schilderij neer. Dit helpt om het overtollige vocht uit de lucht te halen, zodat de olieverf sneller droog is.
De beste soorten penselen voor olieverf zijn gemaakt van varkenshaar. Deze nemen de verf goed op en brengen deze ook goed over op je ondergrond. Een penseel gemaakt van natuurlijke haren is een ingewikkelde procedure. Ze koken en bleken eerst de haren en daarna worden alle gespleten haarpunten verwijderd.
Bewaren van olieverf: Schrap de klodders olieverf van je palet en doe ze op een plat tegeltje of plastic plaatje en doe dat in een diepvriesdoosje. Zet dat doosje in de koelkast, zo blijft het zéker een week lang bruikbaar.