Zelf je olie peilen in 5 eenvoudige stappen: Doe dit bij voorkeur als de motor koud is. Mocht je onderweg zijn en toch de olie moeten peilen, laat de motor dan minimaal 10 minuten afkoelen. Zo kan de olie weer naar beneden zakken en krijg je een betrouwbaar meetresultaat.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft.
Wanneer u de motorolie van uw auto gaat bijvullen dan maakt het in principe niet heel veel uit of u dit bij een warme of een koude motor doet. Indien u net een rit heeft gemaakt, is het wel van belang om na het stilzetten van de motor niet direct de olie bij te gaan vullen.
Als de olie net boven het maximum van het oliepeil uitkomt dan is het geen probleem. Bij elke auto zit er wel een kleine marge voor teveel olie. Zorg in dit geval dat als je gaat rijden niet het uiterste van je motor vergt.
Hoeveel motorolie de motor van de auto verbruikt verschilt sterk per model en type auto en loopt daardoor uiteen van 1 liter motorolie per 2.000 tot 5.000 kilometer. In het instructieboekje van uw auto wordt het verwachte gebruik beschreven.
40 jaar geleden moest iedere 2.000 tot 5.000 kilometer de olie ververst worden en was het noodzakelijk en gebruikelijk om tussendoor olie bij te vullen. Sommige moderne voertuigen beschikken over een flexibel verversingsinterval waarbij een interval kan variëren tussen de 10.000 km tot maximaal 50.000 km.
Wanneer er teveel olie in de motor zit kan dit veel mechanische schade veroorzaken. Dit kan variëren van olielekkage tot inwendige vervuiling zoals “black sludge” vorming. Bij met name dieselmotoren kan het zelfs voor problemen zorgen met het roetfilter.
De beste manier om dit te bereiken, is om eerst de pan heet te laten worden voordat je de olie erin giet. Als je de olie namelijk samen met de pan opwarmt, loop je het risico dat de olie nog niet warm genoeg is en je kleffige aardappeltjes krijgt. Ook kan het eerder gaan aankoeken.
4.1 Motorolie morsen bij het bijvullen
Als er motorolie op de hete delen van de motor terecht komt, kan dit ten eerste zorgen voor een vieze olieachtige brandlucht. Komt er olie op de distributieriem terecht, dan kan dit ook echt schade veroorzaken.
Wanneer het oliepeil te laag is doordat je olie lekt moet je zo snel mogelijk naar de garage. Het liefst vul je de olie dan zelf al bij. Let er goed op dat je voldoende olie houdt om de motor goed draaiende te houden. Als dat niet het geval moet je de auto laten ophalen.
Bij extreem laag oliepeil gaat er een rood lampje branden op het dashboard. Stop direct met rijden, want het doorrijden kan immers zorgen voor grote problemen. Vul als het kan direct olie bij totdat het olie weer op peil is.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
Een te hoog oliepeil is ook niet goed. Vanaf een halve liter te veel olie (boven max.)kan de carterdruk verhogen. Er kan dan meer olie in de verbrandingsruimte terecht komen (via de carterontluchting in het inlaatspruitstuk, of langs de zuigers via de cilinderwand naar boven).
Normale bedrijfstemperatuur van je olie ligt rond de 92 graden. Bij snelwegritten kan het oplopen tot 100-105 graden.
Vreemde geluiden tijdens het rijden
versnellingsbak met te weinig olie klinkt daarentegen vaak jankend of zoemend.
Brood wordt namelijk krokant en goudbruin in zo'n dertig seconden als de olie een temperatuur heeft van 160°C. Bij een temperatuur van 180°C duurt dat nog maar vijftien seconden, en als de olie 190°C warm is, heeft 't brood maar tien seconden nodig om krokant te worden.
Waarom sommige oliën niet geschikt zijn voor verhitting
De stoffen die hierbij vrijkomen worden PAK's genoemd: polycyclische aromatische koolwaterstoffen en kunnen erg ongezond zijn. Oliën die hieronder vallen zijn bijvoorbeeld: extra vierge olijfolie, lijnzaadolie en walnootolie.
Houten lepel
Ook met een eenvoudige houten keukenlepel test je heel makkelijk de temperatuur van de olie in je pan. Dop de steel van je lepel voorzichtig in de olie. Als er luchtbelletjes verschijnen, is je olie heet genoeg en kan het bakken beginnen. Dit trucje lukt trouwens ook prima met eetstokjes!
Echter, elke oude auto verbruikt wel wat olie, dit is geen probleem. Een acceptabel olieverbruik van de auto is ongeveer 1 liter op 5000 km. Bij een olieverbruik van 1 liter op 500 km is de kans groot dat het hier gaat om een mechanisch probleem zoals versleten of kapotte zuigerveren.
Vluchtigheid – motorolie kan verdampen bij blootstelling aan hitte. Hoe minder stabiel de olie is, des te sneller verdampt hij.
Dan is het belangrijk dat je weet hoeveel en hoe je dat doet: Het verschil tussen het minimum- en maximumniveau is meestal een liter. Staat het peil precies op de min, dan moet er dus een halve liter bij. Mors geen olie op de motor of de koelslangen.
Een te hoog olie niveau kan schadelijk zijn voor diverse onderdelen. U schrijft dat de motor veel rook produceerde en dat dit ophield na even stationair draaien. U schrijft niet of er olie is afgetapt. Problemen kunnen ontstaan aan de katalysator en bij een diesel ook aan het roetfilter.
Motorolie bijvullen is vaak eenvoudig en door u zelf gemakkelijk uit te voeren. Toch is niet altijd bekend hoe dit nu precies moet, terwijl dit toch erg belangrijk is voor uw auto. Het bijvullen van motorolie is één van die zaken in onderhoud aan uw auto die u eenvoudig zelf uit kan voeren.
De meest voorkomende oorzaak van een te hoge olieconsumptie is een lekkage. Ergens in het motorsysteem ontsnapt de olie. Daar kunnen veel oorzaken voor zijn. Een versleten koppakking, lekkende klepgeleiders (seals), versleten zuigerveren, maar ook gebruik van verkeerde olie of een te hoge oliedruk kan de oorzaak zijn.