Tank niet met een draaiende motor. Dat is niet alleen slecht voor het milieu en je portemonnee, er is ook een verhoogd risico op brand. Als de motor draait wordt er statische elektriciteit gegenereerd wat brandstofdampen kan laten ontbranden.
Zet de motor uit
Maar waarom is dit eigenlijk? Brandstof is ontvlambaar, dus een motor die uit staat voorkomt vonken die brandstofdampen kunnen ontsteken.
Ook je auto laten draaien, is echt geen goed idee. "Sommige klanten laten ook de motor draaien tijdens het tanken. Ze willen dat de airco blijft draaien of ze hopen dat de auto lekker warm blijft. Maar ook een draaiende motor kan voor een ontsteking zorgen en kan brand veroorzaken", waarschuwt Renders.
Zodra je gedwongen wordt om langer dan een halve minuut te wachten is het raadzaam om je motor af te zetten. Het langer laten draaien van de motor dan noodzakelijk kost je geld en veroorzaakt onnodige luchtvervuiling. Situaties waar je bijvoorbeeld lang kunt wachten zijn: Een brug die open staat.
Wanneer de brandstoftank vol is, is er niet veel ruimte meer voor de brandstof om uitzetting te accommoderen, vooral bij warm weer. Als reizigers niet stoppen met tanken nadat de pomp een klik geeft, vergroot men het risico op brandstoflekken.
Benzine en diesel zetten uit
De hitte zorgt ervoor dat benzine en diesel uitzetten. In de brandende zon zou er brandstof door de tankopening of de brandstof-ontluchting kunnen lekken. Dat is niet alleen schadelijk voor het milieu, de lak van de auto of de bodembescherming, het is ook gevaarlijk.
Als de tank bijna leeg is, kan de pomp oververhit raken en vroegtijdig slijten. Hoewel het dus aanbevolen wordt om minimaal 5 liter te tanken, is het altijd het beste om je tank zo snel mogelijk volledig bij te vullen om ervoor te zorgen dat je auto optimaal blijft presteren en om ongewenste problemen te voorkomen.
Het start-stopsysteem is een slecht idee. Het systeem kan er dan wel "op gemaakt" zijn, maar het gaat toch kapot en de motor en accu slijten eerder. Dit levert veel meer milieuschade op dan je wint met enkele seconden niet draaien.
Kort antwoord: Bij normaal gebruik hoeven motoren niet stationair te draaien voor een afkoelperiode aan het einde van een reis . Dat geldt ongeacht of de reis kort of lang, matig of behoorlijk inspannend is.
Is stationair draaien slecht voor uw motor? Een voertuig stationair laten draaien beschadigt de motor meer dan starten en stoppen. Het stationair draaien van een motor veroorzaakt zelfs tweemaal zoveel slijtage aan interne onderdelen als rijden met normale snelheid.
Gebruik plastic handschoenen
De handvatten van de benzineslang zitten namelijk vol bacteriën omdat ze honderden keren per dag worden aangeraakt door verschillende bestuurders. Als een tankstation geen plastic handschoenen aanbiedt, zorg er dan voor dat je goed je handen wast na je tankbeurt.
Een gedeeltelijk gevulde tank heeft meer benzinedampen. De dampen zijn explosief. Dus in het geval van een ongeluk ben je beter af met een volle tank. Een gedeeltelijk gevulde tank is ook gevoeliger voor condensatie, waardoor water in je tank terechtkomt.
Motor aan de grond, nee. Je zou echt vandaag gras moeten aanraken. Er wordt veel meer brandstof van tankstations in auto's gepompt dan tussen vliegtuigen in de lucht.
Er is geen beperking of mechanisme dat verhindert dat u gas geeft terwijl uw auto aanstaat. Als u echter vraagt of het veilig is om dit te doen, is het antwoord nee, dat is niet zo. Als u tankt terwijl de auto aanstaat, wordt de motor mogelijk niet beschadigd, maar kan er wel brandgevaar ontstaan.
De motor moet stationair draaien en de handrem niet aangetrokken of ingeschakeld. Als de auto wel in de versnelling staat én op de handrem belemmert u de beweging van de loopband. Er zit vast een beveiliging op om schade aan auto of loopband te voorkomen, maar het zorgt wel voor vertraging voor u en andere klanten.
Stationair draaien gedurende meer dan 10 seconden verbruikt meer brandstof (Figuur 3) en stoot meer CO2 uit dan het opnieuw starten van de motor. Het brandstofverbruik bij stationair draaien varieert van 0,2 tot 0,5 gal/h voor personenauto's in verschillende maten, en neemt toe met stationair draaien. Het voertuig warmt sneller op tijdens het rijden dan bij stationair draaien.
Warmdraaien motor slecht voor milieu
Dat zorgt ervoor dat de uitstoot van schadelijke stoffen tijdens het stationair warmdraaien van de motor onevenredig hoog is. Als je meteen met de auto wegrijdt, is de motor sneller op temperatuur en is de milieu-onvriendelijke koudloopfase veel korter.
In tegenstelling tot wat u misschien denkt, gebruiken voertuigen in feite meer brandstof en stoten ze meer schadelijke emissies uit als ze stationair draaien, omdat ze niet zo efficiënt kunnen werken. Deze toename van CO2 zorgt ervoor dat er meer warmte in de atmosfeer blijft hangen, wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde.
Als de motorfiets niet verwarmd of droog staat, kan er bij het langere stilstand corrosie ontstaan aan de uitlaten. Bij erg lange stilstand zullen de benzine, olie -en remslangen uitdrogen, met als resultaat dat deze gaan lekken.
Een start-stopsysteem kan het brandstofverbruik van je auto met een paar procent verlagen. En één procent op 15.000 kilometer op jaarbasis is toch 150 gratis kilometers.
Auto Start/Stop-technologie vereist een uniek gemaakte starter. Veel mensen vragen zich af of een start/stop-systeem een starter zal verslijten. Het eenvoudige antwoord is: "Nee." Starters in voertuigen die zijn uitgerust met deze nieuwe technologie zijn anders gemaakt. Deze starters zijn geoptimaliseerd om de motor langzamer te laten draaien, wat de levensduur verlengt.
Door verder te tanken na de klik neem je het risico brandstof op te slaan op plaatsen die daar niet voor bestemd zijn. Je kunt dan niet alleen de tank, maar ook het vulkanaal vullen. Met meer brandstof in je auto dan eigenlijk de bedoeling was, stijgt het risico op kosten.
Maximale hoeveelheid brandstoffen
Wil je brandstof vervoeren, dan mag je dat als particulier doen. Maar houd er rekening mee dat je maximaal 240 liter brandstof mag vervoeren in jerrycans of andere navulbare houders van maximaal 60 liter.
Vaak is de boosdoener gewoon brandstof die hard genoeg terug spat om het gat tijdelijk te blokkeren, waardoor de afsluitklep in actie komt. In het geval van kleinere auto's lijkt dit te komen door een relatief korte pijp tussen vulopening en tank. De oplossing is in dit geval: minder hard het vulpistool inknijpen.