Volgens de meeste recente polls is iets meer dan de helft van onze oosterburen voorstander van een maximumsnelheid van 130, of zelfs nog langzamer. De belangrijkste reden is niet zoals in Nederland het klimaat, maar de veiligheid. Jaarlijks komen in het verkeer ongeveer 3.000 mensen om door ongevallen.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Dat betekent dus dat je niet verplicht bent om je aan dat maximum te houden. Je zou dus perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur kunnen rijden zonder daarvoor een boete te krijgen.
Abu Dhabi is het enige emiraat waar je niet (zonder bekeuring) 20 km/u te hard mag rijden; dat is in andere emiraten wel zo. Zo zijn er bij andere emiraten snelwegen waar je 140 km/u mag, dus daar mag je ook in bepaalde gevallen 160 km/u rijden.
Verkeersregels. De verkeersregels in Duitsland hebben veel overeenkomsten met die in Nederland, maar er zijn ook verschillen. Je rijdt in Duitsland, net als in Nederland, zoveel mogelijk rechts. Op de Duitse snelwegen geldt een maximum snelheid van 130 km/u, net als op veel Nederlandse snelwegen.
Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid.
Politieagenten hoeven zich bij de uitoefening van hun vak niet aan alle verkeersregels te houden, maar die vrijstelling is niet ongelimiteerd en aan diverse regels gebonden. Zo mogen ze niet harder dan 40 kilometer per uur boven de toegestane maximumsnelheid.
Dit wordt met verkeersborden aangegeven. In Vlaanderen en Brussel geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 70 km/h, tenzij anders aangegeven. In Wallonië geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 90 km/h, tenzij anders aangegeven.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.
Snelheidsboetes voor automobilisten
Te hard rijden kost in Duitsland inderdaad minder dan in Nederland: wanneer je in Duitsland 10 kilometer per uur te hard rijdt, kost je dat slechts 10 euro. Een snelheidsovertreding van 25 kilometer per uur wordt al iets duurder: 80 euro.
De kosten van snelheidsboetes in Duitsland voor 2022 verdubbelen voor alle boetes tot de 20 km/u. Een overtreding van 30 km/u kost nu geen 100, maar 180 euro binnen de bebouwde kom. Daarbuiten stijgt het van 80 naar 150. In vergelijking met Nederland zijn de snelheidsboetes in Duitsland nog altijd niet extreem hoog.
Binnen de bebouwde kom: maximaal 48 kilometer per uur / 30 miles per hour. Buiten de bebouwde kom: maximaal 96 kilometer per uur / 60 miles per hour. Autowegen: 112 kilometer per uur / 70 miles per hour. Autosnelwegen: 112 kilometer per uur / 70 miles per hour.
Ook langs de vele waterwegen van het waterrijke Nederland zijn de rijbanen voor het autoverkeer vaak niet breed. Omdat je op dat soort smalle wegen vaak fietsers tegenkomt, ben je eerder geneigd wat verder naar links te rijden. Je wilt immers altijd een voldoende, veilige afstand houden tot het fietsverkeer.
Omdat Nederlanders Duits op school leren, zijn ze geneigd om Duits te spreken als zij een Duitser tegenkomen. De resultaten van het onderzoek laten echter zien dat Duitsers het Nederlands ook bovengemiddeld goed kunnen verstaan, zeker in globale situaties.
Duitsland en Nederland hebben veel gemeen. Ze zijn economisch sterk en georiënteerd op handel. Voor Nederland is Duitsland sinds veel jaren de belangrijkste handelspartner. Voor Duitsland ligt Nederland op de tweede plek, achter China en nog voor Frakrijk en de Verenigde Staten.
Snelheid minder dan 100 km/u
De automobilist krijgt een bekeuring voor 4 km/u te hard rijden. Had de automobilist 1 km/u minder hard gereden?Dan kreeg hij geen bekeuring vanwege die ondergrens.
Binnen de bebouwde kom komt er daarna per km/u te hard rijden 10 euro bij.Buiten de bebouwde kom kost elke extra km/u te hard 5 euro. Rijd je meer dan 20 km/u te hard binnen de bebouwde kom, of 30 km/u buiten de bebouwde kom, dan kun je ook nog een rijverbod krijgen.
Sinds een jaar of drie gaat het om 70.000 overtredingen per jaar! Dan nu de schokkende bedragen. Een boete voor 1 km/u te hard rijden kost je 11 (elf) euro.
Hoe hard mag een ambulance rijden? Als een ambulance een spoedrit heeft, ook wel een A1-rit genoemd, moet de ambulance binnen 15 minuten aanwezig zijn bij de patiënt. De chauffeur mag dan maximaal 40 kilometer per uur boven de geldende maximumsnelheid rijden.
Te hard rijden in België
Als je de maximumsnelheid overschrijdt in België, dan ben je voor de eerste 10 km/h altijd €50 kwijt. Binnen de bebouwde kom komt daarna per km/h te hard rijden €10 bij. Buiten de bebouwde kom kost elke extra km/h te hard €5.
Snelheid op de vluchtstrook
Daarom is de regel voor de brandweer aangepast en gelijkgetrokken met die van politie en ambulance: men moet een snelheid van maximum van 50 km/uur hanteren, ongeacht de snelheid van het overige verkeer.
Een buitenlandse politieagent mag uw rijbewijs in beslag nemen en u een rijontzegging opleggen. De rijontzegging geldt alleen in dat land.
Wanneer de betaling uitblijft, bijvoorbeeld omdat je betwist de beboete overtreding te hebben begaan, dan wordt de Verwarnung omgezet naar een Bußgeldbescheid, met als gevolg een hoger boetebedrag. Als de boete hoger is dan 35 euro, ontvang je uiteindelijk een Bußgeldbescheid.
Net als in Nederland zijn er op de Duitse Autobahn genoeg flitspalen te vinden. Het is dan ook aan te bevelen om je altijd aan de maximale snelheid te houden. Word je nou toch geflitst? Dan kun je de boete binnen drie weken thuis verwachten.