In Nederland mag een vrachtwagen op de autoweg maximaal 80 kilometer per uur. Maar omdat die maximumsnelheid in een aantal landen in Europa 90 km/uur is, zijn de verplichte snelheidsbegrenzers in vrachtwagens volgens de Europese richtlijn afgesteld op 90 km/uur.
Die geeft aan dat een vrachtwagen (+7.5 t) maximum 60 km/uur mag rijden op wegen buiten de bebouwde kom waar auto's 70 km/uur mogen rijden. Op autosnelwegen mogen vrachtwagens maximum 90 km/uur rijden.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Voor die lagere limiet is gekozen, omdat vrachtauto's nu eenmaal groter en zwaarder zijn dan personenauto's. Dat maakt ze minder wendbaar in het verkeer en bij een aanrijding richten ze door hun gewicht en omvang meer schade aan.
Maximumsnelheid vrachtverkeer
Voor het vrachtverkeer geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
Sinds 1995 is de snelheidsbegrenzer voor alle zware voertuigen verplicht. De maximumsnelheid voor vrachtwagens in Europa varieert van 80 tot 97 km/h. De begrensde snelheid varieert dan ook per land en per vrachtwagen. In sommige vrachtwagens is dit slechts 82 km/h, maar 88 km/h of 90 km/h is ook gangbaar.
Merk je dat een vrachtwagen 90 rijdt, dan is die voor internationaal vervoer daarop begrensd; de chauffeur rijdt 90 omdat er weinig wordt gecontroleerd. Bussen mogen normaal gesproken ook maximaal 80, maar een zogenaamde T100-bus (voor Tempo-100), die geen staanplaatsen heeft en gordels op alle stoelen, mag 100 km/uur.
Reacties. De aanduiding T.I.R. is vaak te vinden op vrachtwagens. Deze vrachtwagens zijn voorzien van een door de douane aangebrachte verzegeling, die niet mag worden verbroken. Verbreking ervan is strafbaar.
Reacties. Maximale snelheid die deze voertuigen mogen rijden.
Omdat je het gewicht vaak lastig aan de buitenkant kunt inschatten moeten vrachtwagens in bijvoorbeeld België, Frankrijk en Italië achterop verplicht aangeven hoe hard ze in dat land mogen rijden.
Op autowegen geldt standaard een maximumsnelheid van 100 km/h, doch zijn vele autowegen uitgevoerd met snelheden van 80 en 70 km/h. Daar ontstaat vaak de vergissing bij weggebruikers die de verkeersregels niet voldoende kennen, door standaard 80 km/h te rijden op een autoweg.
Deze voorgestelde snelheidsmaatregel brengt volgens Van Wee vooral veel voordelen met zich mee. Om te beginnen het beoogde doel: minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden. Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag. Dat komt omdat auto's met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130.
In maart 2020 ging de maximumsnelheid overdag naar beneden van 130 kilometer per uur naar 100. Het was één van de compenserende maatregelen die werden ingevoerd tegen de hoge stikstofuitstoot.
Bij afvaltransporten van/naar of binnen Duitsland, België en Luxemburg moeten verplicht A-borden gevoerd worden. Voor de afzender moet het een afvalproduct zijn, immers voor de ontvanger hoeft het niet om een afvalproduct te gaan.
Het beste antwoord
De groene L op de vrachtwagens staat voor LOW NOISE of lawaaiarme voertuigen.
A02 – Einde maximum snelheid verkeersbord
Deze borden zijn wit met 3 zwarte strepen erdoor. Dit bord betekent dat de maximale snelheid die van kracht was niet meer geldt. Er geldt nu een nieuwe maximale snelheid die gevolgd dient te worden. Dit wordt vaak duidelijk gemaakt door andere borden.
Antwoord van Erik Jan
Kan een flitspaal een vrachtwagen of een auto-caravancombinatie herkennen? Dat kan het. Een radar flitspaal kan de lengte van het voertuig of de combinatie meten. Als deze langer is dan 7 meter gaat het apparaat uit van een vrachtauto of auto met aanhangwagen.
Vrachtauto voorzien van laad- en loskraan: € 85,00 per uur. Tijdelijk +15% = € 97,75.
De LZV mag alleen op wegen rijden die zijn vrijgegeven door de Rijksdienst voor het Wegverkeer; dit zijn in ieder geval alle auto(snel)wegen en belangrijke doorgaande routes. Verder zijn veel bedrijventerreinen en industriegebieden vrijgegeven.
Het LZV (Lange Zware Voertuigen) certificaat is verplicht voor chauffeurs, die rijden met een LZV of Ecocombi.
De eerste echte vrachtwagen is in 1896 uitgebracht door Gottlieb Daimler en Karl Benz. Deze vrachtwagen was eigenlijk een personenwagen die een achterwielaandrijving had via leren riemen. Dit was het basisontwerp voor de eerste vrachtwagens. Iets later dan de benzinemotor kwam de dieselmotor.
Het TIR-carnet
Zo'n carnet is geldig voor één enkele reis. Het is in het Frans en het Engels maar moet ingevuld worden in de taal van het land van vertrek. Het carnet bevat een aantal bladen of stroken.
De geldigheid van een TIR-carnet wordt bij uitgifte door NIWO/Carnet TIR op het schutblad vermeld. Deze bedraagt bij TIR-carnets met 6 of 14 bladen 45 dagen.
TIR staat voor "Transports Internationaux Routiers". De TIR-Overeenkomst is een internationaal verdrag uit 1975 dat tussen douane-administraties tot stand is gekomen onder toezicht van de Economische Commissie voor Europa (ECE) van de Verenigde Naties.