De politie heeft een wettelijke vrijstelling gekregen om van de algemene verkeersregels af te wijken, als dit nodig is voor het werk. In de vrijstelling staat dat de ambtenaar van politie vrijstelling heeft van de bepalingen in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.
De maximumsnelheid mag - zonder bijzondere toestemming - met maximaal 40 kilometer per uur overschreden worden. Bij het rijden met blauwe lichten en sirene gelden extra bevoegdheden. Maar voor het gebruik daarvan moeten de politiemensen eerst nadrukkelijk toestemming van de meldkamer hebben gekregen.
Geen racemonster. Achtervolgingen gaan agenten met deze twee nieuwe modellen waarschijnlijk nog steeds niet winnen en al helemaal niet als de boeven zelf in razendsnelle auto's rijden. De topsnelheden liggen rond de 200 kilometer per uur en vliegensvlug optrekken kunnen ze niet.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Nee, in principe mogen deze hulpverleners maximaal 40 km/u harder rijden dan de limiet die voor het overige verkeer op dezelfde weg geldt.
De reden daarvoor is simpel. Wanneer agenten bijvoorbeeld naar een overvalmelding onderweg zijn, is het beter om hun komst niet aan te kondigen met een loeiende sirene. Om toch zo snel mogelijk ter plaatse te kunnen zijn, mogen ze dus verkeersregels overtreden.
Het is toegestaan om een blauw zwaailicht op een auto te gebruiken wanneer het voertuig een noodvoertuig is dat bevoegd is om deze verlichting te gebruiken. Dit geldt met name voor hulpdiensten die met spoed reageren op noodsituaties.
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen. Nadert een voertuig met blauwe zwaailichten zonder sirene?Dan is voorrang geven niet verplicht, maar de zwaailichten staan niet voor niets aan.
rijden over de vluchtstrook; rijden op plaatsen waar anderen dit niet mogen zoals een trambaan, busbaan en stoep; inhalen over een doorgetrokken streep; parkeren of stilstaan waar dit voor anderen verboden is.
Re: Blauwe strepen
Dit zijn normale politievoertuigen die niet direct voor noodhulp worden ingezet.
Als een ambulance een spoedrit heeft, moet de ambulance binnen 15 minuten aanwezig zijn bij de patiënt. De chauffeur mag dan maximaal 40 kilometer per uur boven de geldende maximumsnelheid rijden. Ook mag de ambulancechauffeur over de vluchtstrook rijden en rood licht, signalen en borden negeren.
Hoewel dan uiterlijk niet te zien is dat de politieagent in functie is, kan de agent zich altijd legitimeren met zijn politielegitimatiebewijs. Een agent in burger draagt zijn uitrusting zoals handboeien of pistool onzichtbaar.
De Bugatti Veyron van de politie van Dubai is officieel de snelste van alle politieauto's ter wereld. De autoriteiten gebruiken de supercar voornamelijk voor PR. Ze willen de kloof tussen politie en de burger wegnemen.
Chevrolet Impala Limited Politievoertuig: 150 mph
De Michigan State Police bereikte deze snelheid meerdere keren, waarbij testvoertuigen werden aangedreven door de LFX 3,6-liter V6.
Iedere surveillerende politieagent die achter een auto rijdt die te snel gaat, kan ook zonder speciale apparatuur overgaan tot een staandehouding. Hij kijkt hoe hard zijn surveillancevoertuig op dat moment rijdt en past bij het opmaken van een proces-verbaal een correctie toe.
Om te beginnen mogen de grotere brandweerauto's die zwaarder zijn dan 5.000 kilo maar 20 km/u te hard rijden (ten opzichte van de geldende snelheid). In de praktijk halen de brandweerauto's een maximale snelheid van tussen de 110 en 115 km/u, zo laat de brandweer weten aan TopGear.
De zogeheten voorrangsvoertuigen – dat zijn ambulances, politie- en brandweerauto's – zijn te herkennen aan hun blauwe zwaailichten.
Het gaat hier om een dikke X5 xDrive50i. De Buitenbewaking Schiphol gaat dus van een V6 naar V8. Die is goed voor 450 pk en 650 Nm aan koppel. Daarmee is deze X5 meteen de snelste opvallende politieauto van Nederland.
Zelfstandig surveilleren; Veel op- en afstappen; Snelheden gemiddeld tussen de 50 en 80 km/u.
Politie is natuurlijk wel onderdeel vd staat. Volgens Artikel 17 van de WAM ((Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen)) is de Nederlandse Staat vrijgesteld van de verzekeringsplicht. Voorbeelden van voertuigen die van de Staat zijn én dus zijn vrijgesteld van de verzekeringsplicht, zijn politieauto's en ambulances.
De officier van justitie kan voor het onderzoek naar een misdrijf in bepaalde gevallen de politie opdracht geven om telefoongesprekken af te luisteren en op te nemen of ander elektronisch verkeer te onderscheppen (denk aan e-mail, sms, WhatsApp en Facebook Messenger).
Het wegrennen van de politie wanneer zij je staande willen houden kan worden gezien als belemmering van de uitvoering van hun taak. Dit kan resulteren in extra juridische consequenties, zoals een boete voor het niet voldoen aan een bevel of zelfs arrestatie voor het hinderen van de politie in hun werk.
Als er iemand aan de deur staat: Doe de deur niet zomaar open voor iemand die zegt van de politie te zijn. Vraag eerst om het politielegitimatie en personeelsnummer van degene die voor de deur staat en bel ook in dit geval de politie via 112 om het nummer te checken.
Om met dat laatste te beginnen: de politie heeft een ontheffing om bepaalde verkeersregels te overtreden, ook als ze geen zwaailicht en sirene voeren. Dat geldt bijvoorbeeld voor zaken als door rood rijden, voor rechts inhalen en voor over de stoep, het fietspad of de vluchtstrook rijden.
Wat je moet doen en laten als er een ambulance aankomt, is hetzelfde als wat je wel en niet moet doen als er een politieauto of brandweer nadert. Zonder zwaailicht of sirene is er niks aan de hand en hebben zij geen voorrang nodig. Als het nodig is om ergens snel te zijn, dan zullen ze dat duidelijk aangeven.
Hoe weet ik of een sirene van de brandweer, politie of ambulance is? Alle hulpdiensten gebruiken tegenwoordig dezelfde sirene met een lage toon van 375 hertz en een hoge toon van 500 hertz. Het onderscheid tussen de verschillende hulpdiensten is verdwenen.