Een plan van aanpak dwingt je om na te denken over alle factoren van je onderzoek. Zodra jouw plan van aanpak wordt goedgekeurd, weten jij en jouw begeleiders precies wat er gaat gebeuren. Je komt dan niet voor verrassingen te staan. Je beschrijft in jouw plan van aanpak de rode draad van wat je wil onderzoeken.
Een plan van aanpak wordt ook wel eens een projectplan genoemd. In een plan van aanpak staan de voorwaarden op basis waarvan het project wordt uitgevoerd. Het komt voor het eerst aan bod bij de initiatiefase van een project en vormt de basis voor de andere projectfasen.
De inleiding van je plan van aanpak heeft als doel het onderwerp van je onderzoek te introduceren en de relevantie ervan aan te tonen. Daarnaast geef je achtergrond informatie over het onderwerp en laat je duidelijk aan de lezer zien wat er in je plan van aanpak beschreven staat.
Waarom is een projectplan schrijven zo belangrijk? In het projectplan wordt afgesproken wat je gaat doen en ook vooral hoe je dat gaat doen. De 'hoe' geeft inzicht in wat er nodig is om uiteindelijk de doelen te halen en resultaten te leveren.
P6-Methode omvat de volgende zes stappen: • opstarten van het project (Stap 1); • inrichten van het project (Stap 2); • maken van het Plan van Aanpak (Stap 3); • uitvoeren van het project (Stap 4); • opleveren van het projectresultaat (Stap 5); • afsluiten van het project (Stap 6).
Je gaat dus beschrijven wat je gaat doen, hoe, met wie, wanneer het klaar is en hoeveel tijd en geld het gaat kosten. Die informatie heeft je team ook nodig om zijn taken goed uit te voeren. Door een projectplan te schrijven denk je eerst na voordat je doet. Die denktijd verdien je terug.
Het procesplan beschrijft alle fasen en werkzaamheden en is in dat opzicht vrij uitvoerig. Sommige werkzaamheden hoeven echter slechts eenmalig te worden uitgevoerd (in de pilot) of kunnen – naarmate meer stadsdelen volgen – minder uitvoerig aan bod komen.
Persoonlijke doelstellingen zijn doelstellingen die je voor jezelf stelt. Dit doe je om jezelf verder te ontwikkelen, om de dingen te doen die je graag wilt doen of om te bereiken wat je wilt bereiken. Je kunt persoonlijke doelstellingen stellen op je werk, maar ook privé, en natuurlijk ook voor beide.
SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Als je doelstellingen met deze methode opstelt, worden ze duidelijk en concreet.
Een werkplan bestaat dus uit drie belangrijke onderdelen: de bepaling van de werkmethode; het vaststellen van de tijdsduur van de handelingen; het bepalen van de volgorde waarin de handelingen plaatsvinden.
Belangrijk dus, dat je planning realistisch is. Geen verzameling van wensen, maar van concrete taken die uitvoerbaar zijn in de tijd die je beschikbaar hebt. Daarvoor zul je keuzes moeten maken, prioriteiten moeten stellen en kritisch moeten omgaan met je tijd en energie.
Een situatietekening is een tekening van een terrein met daarop aanwezige bebouwing. Hierbij wordt duidelijk hoe en waar gebouwen op de kavel staan. Ook aangelegen delen zoals de wegen, sloten en aanliggende bebouwing worden hierbij verwerkt.
Uw werkgever maakt samen met u een Plan van aanpak. Dit doet u uiterlijk 2 weken nadat de bedrijfsarts de Probleemanalyse heeft opgesteld. In het Plan van aanpak staat hoe u zo snel en verantwoord mogelijk weer aan het werk kunt.
Als er geen kansen zijn gemist, dan zal het te laat opstellen van het Plan van Aanpak doorgaans geen groot probleem vormen. Zijn wel kansen gemist die aan u als werknemer te wijten zijn? Dan kan de werkgever aan u een sanctie opleggen. Het UWV op zijn beurt kan een loonsanctie aan uw werkgever opleggen.