De cilinderinhoud kan worden berekend volgens de formule: 0,785 x boring² x slag x het aantal cilinders. De eenheid is liter of cc (1 liter = 1.000 cc).
U kunt de cilinderinhoud aflezen op het Europees gelijkvormigheidsattest, op het roze aanvraagformulier (zie het vignet 705 of het vignet van de autokeuring) of op het vorige inschrijvingsbewijs.
U vindt de cilinderinhoud van het voertuig terug op het buitenlands inschrijvingsbewijs onder de geharmoniseerde lettercode P1.
De cilinderinhoud wordt meestal aangegeven in milliliters (symbool cc van cubieke centimeter) voor brommers en motoren. Voor grotere motoren zoals in auto's, schepen en stationaire toepassingen wordt veelal gerekend in liters (1000 cc = 1 liter).
In principe is het zo dat hoe groter de cilinderinhoud is hoeveel meer kracht de motor kan leveren. Dit is niet helemaal zo want de kracht is afhankelijk van meerdere zaken, maar het is een goede richtlijn.
De nieuwe Micra is er inderdaad in een 998 en 898 cc versie met respectievelijk 71 en 90 pk. Met een kleinere cilinderinhoud méér pk's.
Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten. Let wel van de betreffende auto op de toegestane kogeldruk volgens opgave autofabrikant.
Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
Moderne auto's tref je steeds vaker aan met een driecilindermotor. Vroeger werd de driecilindermotor gezien als een klein motortje geschikt voor een compacte auto, maar tegenwoordig is dat wel anders. De driecilinder is zuinig, maar ook krachtig.
Op 1 – Toyota Yaris Full Hybrid
De Yaris beschikt over een 1.5 liter 4-cilinder benzinemotor welke goed is voor 99 pk. Naast de benzinemotor is er ook een elektromotor aanwezig waardoor hij in de stad en bij lage snelheden bijzonder zuinig is.
De cilinderinhoud van een auto (CC) is een term die wordt gebruikt om aan te geven hoeveel gas er in de cilinders van een verbrandingsmotor kan worden verbrand. De stelregel hierbij is eenvoudig: hoe groter het volume, hoe meer energie de motor kan leveren.
Het roze formulier is een wettelijke verplichting. Je schrijft je voertuig in bij de DIV via het roze formulier. Door deze inschrijving krijg je van de DIV een nummerplaat en een inschrijvingsbewijs, ook wel kentekenbewijs genoemd.
C. Afkorting van 'Carbon Copy', het gaat om een kopie. Een e-mailbericht kan aan iemand worden verzonden in CC.
De inhoud van de cilinder bereken je door de oppervlakte van de bodem x de hoogte van de cilinder te vermenigvuldigen. In dit geval is de inhoud van de cilinder 10 x 78,5 = 785 cm³.
Het is de totale inhoud van alle cilinders. Bij moderne motoren wordt de cilinderinhoud uitgedrukt in liters. Zo komt 2000 cc in een 4 cilinder motor overeen met 500 cc per cilinder of 0,5 liter.
Een 3-cilinder motor maakt vaak meer lawaai dan een motor die beschikt over een standaard 4-cilinder motor of misschien wel een 6-cilinder motor. Door het extra lawaai dat een 3-cilinder motor maakt ervaar je minder comfort tijdens je ritten. Dat motorgeluid werkt natuurlijk niet echt ontspannend.
Wil je graag weten hoeveel pk jouw auto heeft? Een van de dingen die je kunt doen is een kijkje nemen aan de achterkant van je kentekenkaart. Het vermogen wordt soms ook wel in kW uitgedrukt. Vervolgens kun je dit eenvoudig door middel van een online omrekeningscalculator omrekenen in pk's.
Met de focus op vermogen heb je met een 4 cilinder bovenin de toeren meer power en over het algemeen een hogere top snelheid. Het karakter van een 4 cilinder is soepel en kalm, zit je echter hoog in zijn toeren dan reageert de motor net zo heftig al dan niet heftiger dan een 2 cilinder.
Al met al in stadsverkeer en B-wegen is het allemaal toereikend. Op een snelweg was de 116pk toch wel het het minimale, alhoewel de TDI ook op Autobahn tempo een heerlijke auto was.
1.2 en 2.2 geven aan hoe groot de motor is die in de auto zit. De motor kan dus 120pk zijn en heeft dan een cilinder inhoud van 1liter. Die heeft dan meer pk per cc.
Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden. De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen.
De 1.0 heeft natuurlijk 3 cilinders en de 1.2 4 cilinders. Zie wel dat de 1.0 meer wordt aangeboden met mooiere opties die ik wel interessant vind. Bijvoorbeeld multifunctionele stuur. Ik weet gewoon niet welke type motor ik zou moeten nemen.