Veel (nieuwe) auto's zijn nu al voorzien van dagrijverlichting. Dit verhoogt namelijk de zichtbaarheid voor het tegemoetkomend verkeer en levert zo een bijdrage aan de verkeersveiligheid. Bij dagrijverlichting zijn de koplampen aan, de achterlichten niet. De achterlichten hebben vanuit die gedachte geen functie.
Dagrijverlichting is een nieuw type verlichting om je auto overdag beter zichtbaar te maken. Het zijn ledlampjes die zeer weinig stroom verbruiken, dit in tegenstelling tot de meeste dimlichten. Het overdag voeren van dagrijverlichting heeft dus bijna geen effect op het verbruik.
In het donker moet u uw autoverlichting gebruiken. Maar ook overdag als het zicht slecht is, bijvoorbeeld door mist.
Het verschil
Stadslichten dienen alleen gevoerd te worden wanneer uw auto geparkeerd staat in een donkere straat. Dimlichten dienen gevoerd te worden bij slecht zicht, zowel in het donker als overdag bij bijvoorbeeld regenbuien. Dagrijverlichting dient er voor om uw voertuig overdag beter zichtbaar te maken.
In de ochtend- of avondschemer is het voor veel weggebruikers echter niet duidelijk welke verlichting ze het beste kunnen voeren. In 2011 is automatische dagrijverlichting verplicht gesteld voor alle nieuwe (type) auto's. Sinds 2012 geldt dit ook voor vrachtwagens en bussen.
Gebruik van dagrijlicht is in Nederland inderdaad niet verplicht. En omdat het niet verplicht is, is het ook geen punt als slechts één in plaats van de twee dagrijlichten brandt. Dit is een belangrijk verschil met 'gewoon' dim- of grootlicht.
Dagrijlicht is verlichting die overdag gebruikt mag worden. Sinds 2011 moeten alle nieuw op de markt te brengen autotypes dagrijlichten hebben. Achterlichten moeten altijd samen branden met dimlicht, grootlicht, stadslicht of mistlicht.
Bij toegestane verlichting echter wel en spreekt het voor zich dat beiden dan ook moeten branden. Maar met de werkende lamp uitgeschakeld zou de APK geen probleem hoeven zijn omdat deze lampen niet onder de noemer vallen van verplichte verlichting binnen het APK reglement.
Wat is dagrijverlichting? Elke auto die na 2010 op de markt is verschenen, heeft ze: dagrijlichten, soms afgekort tot DRL (Daytime Running Lights). Het is bijna zonder uitzondering led-verlichting, vaak in creatieve vormen rondom de randen van de koplampunit.
Dimlichten: de autolichten die het vaakst branden
Deze lichten steken we aan wanneer de avond valt of het donker is. Ook bij regenweer, sneeuw, mist en andere omstandigheden waarbij het onmogelijk is om verder te kijken dan 200 meter is het verplicht om de dimlichten aan te steken.
Op momenten dat verlichting verplicht is, is het niet toegestaan om uitsluitend stadslicht te voeren. In die gevallen moet dimlicht ook ingeschakeld zijn, of als het mistig is de mistlampen aan de voorzijde van de auto. Als je 's nachts rijdt buiten de bebouwde kom is stadslicht verplicht.
Dagrijverlichting (DRL)
De bedoeling is om een naderende auto overdag beter zichtbaar te maken. Bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, moeten tegenwoordig de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijlichten branden. Bij slecht zicht en in tunnels dien je overdag dimlicht te voeren.
Stadslichten of parkeerlichten zijn vooral bedoeld om de auto zichtbaar te maken voor overig verkeer. De weg wordt niet extra verlicht. Deze verlichting gebruik je als je bijvoorbeeld geparkeerd staat. Het worden daarom ook wel 'parkeerlichten' genoemd.
Bij veel auto's branden de achterlichten niet in combinatie met dagrijlichten. Dat komt de zichtbaarheid van deze weggebruikers bij slechte weersomstandigheden niet ten goede. “ “En dagrijverlichting is in die omstandigheden gewoonweg niet de juiste verlichting”, benadrukt De Jong.
Stadslichten branden minder fel, terwijl dagrijlicht juist bedoeld is om de zichtbaarheid van een auto te vergroten. Het is vooral belangrijk dat autofabrikanten het dagrijlicht automatisch koppelen aan de achterlichten en gelukkig hebben sommige merken daartoe enkele jaren geleden al het initiatief genomen.
De dagrijlichten , bochtlichten, en hoeklichten en manoeuvreerlichten mogen niet anders dan wit stralen.
Wat is stadslicht en dimlicht? Dimlicht is een groot licht, maar het is gedimd en hindert daarom niemand. Met dimlicht wordt er standaard in het donker gereden in het verkeer. Terwijl stadslicht in bepaalde gevallen gebruikt mag worden zoals parkeren op de openbare weg in het donker.
Mistlampen voor zijn niet verplicht, maar zeker wel nuttig. Het gebruik van mistlichten is toegestaan als door mist, sneeuw of regenval het zicht ernstig belemmerd is (in Nederland: minder dan 200 meter zicht). Mistlampen mogen de dimlichten of de grootlichten vervangen, of gelijktijdig met deze lichten branden.
Verlichting. Koplampen moeten naar behoren werken. Stadslicht, dimlicht en grootlicht van beide lampen moeten volgens de APK keuringseisen een werkende functie hebben. Kleur van de lichten moet wit of geel zijn.
Je hebt twee maanden de tijd nadat jouw APK is verlopen om jouw voertuig APK te laten keuren. Dit betekent echter niet dat je die tijd rond kunt blijven rijden met jouw voertuig. Het rondrijden met een verlopen APK is namelijk strafbaar.
Hoe lang mag je rijden met een verlopen APK? Als je 2 maanden na het verstrijken van je APK-datum je auto nog steeds niet hebt laten keuren, krijg je automatisch een boete van de RDW. Gelukkig is dit makkelijk te voorkomen. Zet na elke APK afspraak even een reminder in je agenda voor de volgende verplichte keuring.
De boete is € 130,- voor alle voertuigen, zowel trekkende als getrokken voertuigen. Als zware voertuigen binnen 3 jaar opnieuw zonder geldig keuringsbewijs worden aangetroffen volgt een dagvaarding met een eis van € 550,-. De RDW controleert het keuringsregister regelmatig.
Het energiezuinigst zijn ledlampen, spaarlampen en tl-lampen. Gloeilampen en halogeenlampen zijn veel minder zuinig.
Bij laagstaande zon is het verstandig om je dimlicht aan te zetten. Dit zorgt er met name voor dat anderen jou beter en eerder zien.
Ja, kentekenverlichting is verplicht en moet altijd samen met grootlicht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden. Kortom, de kentekenverlichting moet (bijna) altijd aan staan. Maar de kentekenverlichting mag het achteropkomend verkeer niet verblinden of hinderen.