Zodra het karretje harder gaat krijgen je organen zoals je hart, darmen en longen, ook te maken met verschillende snelheden. Je organen zijn alleen wat aan de zware kant en blijven dus als het ware achter op de rest van het lichaam. De organen drukken tegen dan elkaar en tegen de buikwand. En dat geeft kriebels!
De gevoelens die mensen ondergaan in een achtbaan kunnen ook een andere uitwerking hebben. Dit kan duizeligheid of misselijkheid zijn, soms zelfs de hele dag. Tevens kunnen je spieren heftig reageren doordat je lichaam heen en weer geschud wordt.
Het klinkt misschien gek, maar die vlinders in je buik hebben te maken met een vecht-vluchtreactie die in gang gezet wordt als je straalverliefd bent. Bij zo'n heftige verliefdheid reageert je lichaam net als bij dreigend gevaar.
Hij gaf een paar praktische tips: stap nooit met een lege maag de achtbaan in, en ga vooral gillen als je het eng vindt. En stap daarna nog een keer in, juist als je het spannend vindt. Want als je je angsten aangaat, stijgt je zelfvertrouwen. Kruip je weg, neemt dat gevoel juist af.
Ritjes in achtbanen zijn zo enorm populair, omdat ze een kick geven. Tijdens een ritje in de achtbaan maakt je lichaam een grote hoeveelheid adrenaline aan. Je lichaam maakt adrenaline aan als je in een heel spannende situatie bent. Een ritje in de achtbaan is natuurlijk superspannend!
"Eet een poosje voordat je in de achtbaan gaat iets klein, zoals een biscuitje, maar eet geen grote maaltijden. Draag geen hele warme kleding, en zorg ervoor dat er genoeg frisse lucht is. Daarnaast helpt het om je hoofd stil te houden en geen alcohol te drinken." Pilletjes tegen wagenziekte helpen niet.
Tip 2: Voorkom misselijkheid
Snel misselijk? Probeer 's ochtends goed te ontbijten, zodat je maag niet leeg is. Vermijd veel of vet eten en koolzuurhoudende drankjes vlak voordat je de achtbaan in gaat. Bewaar die liever voor erna.
De kans op een verwonding in een achtbaan is ongeveer één op een miljoen. De kans op een ernstige verwonding is ongeveer één op 20 miljoen. Kans op een dodelijk ongeval is ongeveer één op 750 miljoen. Dit blijkt uit onderzoek van de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA).
Er zijn namelijk verschillende redenen waarom een achtbaanritje je gezondheid verbetert. Zo kan een wilde rit nierstenen losmaken (wie had dat gedacht?) en krijgen astmapatiënten minder last van hun ademhaling. Astmapatiënten gaven aan dat hun ademhaling, zowel tijdens als na de rit, veel regelmatiger was.
Eigenlijk kan je in vrijwel alle achtbanen je bril ophouden, en door de G-krachten valt een bril niet zomaar af. Een bril die snel afvalt is eigenlijk ook niet goed afgesteld voor je hoofd.
Omdat verliefdheid ook stressvol is, maakt je lichaam ook cortisol aan. Het moment waarop cortisol vrijkomt, vernauwen de bloedvaten rondom je darmen zich eventjes, waardoor je 'vlinders' in je buik voelt. Oh, en de stress zorgt er ook voor dat je je een hele dag misselijk kunt voelen of geen honger hebt.
Verliefdheid wordt door de wetenschap vaak gezien als een 'middel' dat door de natuur is ontwikkeld om twee mensen sneller bij elkaar te brengen en te laten hechten waarna ze zich kunnen voortplanten. Ook is bekend dat er chemische stoffen vrijkomen in ons lichaam wanneer we verliefd worden.
De beugel houdt je wel in je zitje. Maar als de zwaartekracht (G-kracht) te groot wordt, kan je lichaam moeilijk bloed naar de hersenen pompen. Dat word je misselijk of je valt zelfs flauw. Bij een te hoge negatieve G-kracht, wordt er teveel bloed naar het hoofd gestuurd.
Samengevat: De kans dat je sterft in een geblokkeerde attractie is zo goed als onbestaande. De attracties moeten aan strenge veiligheidsmaatregelen voldoen. Daarnaast zou je er, als perfect gezonde mens, al ettelijke uren ondersteboven in moeten hangen voor het een medisch risico vormt.
Een mens kan g-krachten goed waarnemen vanaf 3g. Bij 6g worden de meeste mensen misselijk, bij 9g raakt men buiten bewustzijn en 14g is dodelijk.
Pretparkwandeling. Wie een normaal wandeltempo aanhoudt, verbrandt al snel 250 tot 350 kcal per uur. Bij rustig kuieren verbrand je wat minder, en als je de vaart erin houdt juist net iets meer.
In 1817 werd in Parijs Les Montagnes Russes à Belleville gebouwd. Deze baan wordt als de eerste moderne achtbaan beschouwd. Het karretje reed in geleide rails zodat men hogere snelheden kon halen en dit op een veiligere manier.
Officieel zijn er geen gewichtsgrenzen voor de achtbaan, er is enkel een minimumlengte van 1,30 meter vereist. “Twee mensen met hetzelfde gewicht hebben niet noodzakelijk dezelfde lichaamsbouw. Het kan voorkomen dat de ene persoon het veiligheidsgestel wel dicht krijgt en de andere niet.
Omdat de remmen op het einde van de baan dicht staan, remt het treintje en komt veilig tot stilstand. Zo gebeuren er geen ongelukken. Als het treintje weer verder moet rijden, wordt de luchtdruk opgevoerd en springen de remmen open. Voor het remmen van de achtbaantrein worden er steeds vaker magneten gebruikt.
Anti-Rollback. Elke pretparkbezoeker kent het specifieke geluid van een achtbaan die omhoog getakeld wordt. Toch is dit niet de ketting, zoals velen denken, maar het anti-rollback-systeem.
Eigenlijk ziet deze achtbaan er enger uit dan die is. De 2 loopings en kurkentrekker duren bij elkaar iets meer dan 20 seconden. Het vliegt echt voorbij en je merkt er nauwelijks iets van.
Zoals je nu waarschijnlijk begrijpt zal Baron 1898 niet bij iedereen in de smaak vallen. Zeker het eerste deel van de rit is vrij extreem voor Nederlandse begrippen. Een veel gehoorde reactie is dan ook “Nooit meer!”. De minimale lengte voor deze attractie is 1.40m, niet geschikt dus voor hele kleine kinderen.