Als je niks hoort, zit het probleem waarschijnlijk in de lagers van je balhoofd, naven, of vering (van je mtb). Lagers kunnen na ongeveer een seizoen versleten zijn, vooral als je veel in de regen en viezigheid rijdt. Je plaatselijke fietsenwinkel kan je helpen bij het bestellen en monteren van nieuwe lagers.
Krakende crank
De arm tussen je pedaal en je trapas noem je een crank. Een crank kan ook kraken. De oorzaak is dat de crank niet helemaal goed vast zit. Op deze manier kan er ruimte ontstaan waardoor de crank een krakend geluid maakt.
Het ratelend geluid bij een fiets is niets waar je je zorgen over hoeft te maken. Het geluid komt voor als je niet trapt – dus je benen stil houdt – en komt van je achterwiel. De een kickt echt op dit geluid, terwijl de ander liever naar de geluiden uit de natuur luistert.
Gebruik altijd voldoende (lager)vet en montagepasta. Het vet dient voornamelijk om vuil en water te weren en om kraken te voorkomen. Vet eerst de trapashuls voldoende in en vergeet ook niet de zijkanten van de trapashuls.Daarna kun je eventueel ook nog de trapas zelf invetten.
Als de trapas speling heeft op de lagers moet hij meestal worden vervangen. Alle nieuwere kwaliteit fietsen hebben vaste kogellagers als daar speling op komt moeten ze worden vervangen. Fietsen van ongeveer 30-40 jaar oud hebben trapassen met losse lagers deze kan je wel afstellen.
Trapas vervangen 60-80 euro
Het vervangen van je trapas is over het algemeen een erg dure fietsreparatie.
Een kraak in het stuur komt meestal door een losse of vuile verbinding tussen stuur en stuurpen of tussen stuurpen en voorvork. Alles los- en schoonmaken, insmeren met montagepasta en zorgvuldig monteren is de beste remedie. Controleer altijd alle bouten, een losse kan erg gevaarlijk zijn.
Geluid: Piepen, ratelen. Je ketting is meestal het eerste onderdeel dat je controleert als je een piepend en krakend ratelend geluid hoort. Vaak een oorzaak van teveel vuil of juist veel te droog. Vervelende piepen en kraken van je ketting, kun je vaak door schoonmaken, smeren of eventueel vervangen verhelpen.
Fietsen zijn natuurlijk enorm duurzaam. Als u goed met uw fiets omgaat, dan zal deze al snel meer dan tien jaar meegaan. Bij elektrische fietsen zit het net wat anders. Vrijwel alle onderdelen hiervan zullen bij goed gebruik de levensduur van tien jaar ook prima halen.
Een krakend geluid bij je auto kan verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat de auto kraakt bij drempel, maar ook bij bijvoorbeeld het sturen. Wanneer je auto kraakt bij drempel heeft dit vaak te maken met de ophanging.De draagarmrubbers of stabilisatorstang rubbers zijn dan in de meeste gevallen het probleem.
Over het algemeen kunnen krakende knieën geen kwaad, zegt De Jonge. “Zolang het niet voor pijn of zwelling zorgt, zou ik me er geen zorgen over maken. Voel je naast het kraken pijn en stijfheid, dan is er meestal meer aan de hand.
Wij adviseren om de accu met ongeveer 50% resterende acculading te bewaren. Laad de accu in de winter regelmatig even bij (een keer per maand is voldoende) en probeer ook tijdens deze periode af en toe een stukje te fietsen.
Een Bosch middenmotor kan gemiddeld tussen de 20.000 en 30.000 km mee gaan. De levensduur hangt echter af van verschillende factoren, zoals het gebruik, het terrein, het gewicht van de berijder en het onderhoud.
Heeft de fiets meer dan 10.000 kilometer gereden, dan weet een koper dat de kans aanwezig is dat er op korte termijn grote uitgaven aankomen. Dit zal invloed hebben op de vraagprijs. Mocht er tijdens het onderhoud van de fiets al materiaal vervangen zijn, dan is het goed daarvan de bonnen te overleggen.
De magie van een draaiend wiel
Je hebt dan een draaiend wiel aan het linker uiteinde van de as vast, de zwaartekacht trekt het rechter uiteinde naar beneden. Toch valt het wiel niet om, maar blijft rechtop. Alleen de wielas begint naar je toe te draaien.
Hier is ook een naam voor: het gyroscoop-effect. Maar de échte reden voor het niet omvallen van een fiets is dat een fiets kan slingeren. Het stuur zorgt ervoor dat je niet omvalt. Met het stuur kun je namelijk corrigeren.
U kunt een boete krijgen als u tijdens het fietsen uw telefoon (of een ander mobiel elektronisch apparaat zoals een navigatiesysteem, tablet of muziekspeler) vasthoudt. Hoe hoog de boete is, staat in de Boetebase van het Openbaar Ministerie (OM).
Een krakende knie komt best vaak voor. Het kan een klacht op zich zijn, maar het komt vaak voor bij het patello femoraal syndroom of na een voorste kruisband reconstructie. Het kraken van de knie kan een symptoom zijn bij knieartrose waarbij het bot echt letterlijk over bot glijd.
Een cranktrekker is een stuk gereedschap dat word gebruikt om een crank van de trapas af te halen. Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer je je crank of trapas wil vervangen en soms wanneer je een nieuwe kettingkast wil monteren. Deze crank trekker is gemaakt van staal en is geschikt voor zowel stalen als aluminium cranks.
De gemiddelde snelheid van een fietser is dus van meerdere aspecten afhankelijk. Door zo licht mogelijk van gewicht en zo gestroomlijnd mogelijk te zijn kunnen wielrenners gemiddeld zo'n 25-30 kilometer per uur fietsen. Je snelheid tijdens het fietsen op een stadsfiets is gemiddeld 17 kilometer per uur.
Als je fiets bij elke trapbeweging kraakt en knarst, dan is de kans heel groot dat de trapas kapot of versleten is. Daarnaast zijn er echter ook andere aanwijzingen waaraan je een kapotte bracketset kunt herkennen: naast het geluid gaat bijvoorbeeld ook het trappen heel zwaar of er is zijdelingse speling van de cranks.
Het vervangen van de versnellingsbak kost helaas een stuk meer. Een geheel nieuwe versnellingsbak is namelijk prijzig. Reken op zo'n 2.500 euro.
Laad de accu van je elektrische fiets in een droge, niet te warme en niet te koele omgeving op (Ideaal: tussen 10 tot 25 graden celcius). Laad een batterij op in de buurt van een rookmelder en houd toezicht tijdens het laden. Opladen zonder zicht op een accu, bijvoorbeeld 's nachts in een woonhuis, raden we af.