Koude bougies worden toegepast om overmatige afbrand van de elektrode of vroegtijdig ontsteken te voorkomen. Deze situatie kan voorkomen als van de motor hoge vermogens worden gevraagd zoals bij snel rijden, sterke stijgingen en het trekken van zware lasten.
Als de punt van de bougie te heet is, kan dit leiden tot voorontsteking, wat kan leiden tot ontploffing/kloppen en schade kan optreden. Als het te koud is, kunnen zich elektrisch geleidende afzettingen op de isolator vormen, waardoor vonkenergie verloren gaat of de vonkstroom daadwerkelijk wordt kortgesloten.
De warmtegraad is een maat voor de thermische structuur van een bougie. Deze waarde geeft de maximale warmtebelasting van de bougie weer, als evenwicht tussen warmteabsorptie en warmteafvoer.
Daarnaast verschillen de bougies van elkaar qua diameter, spoed en lengte, het formaat van de inbusdop en het soort afdichting (een zachte metalen ring of conische zitting).
De beste verbranding kunt u herkennen aan een Koffiebruin/melk kleur. Roetaanslag duidt op een lage compressiedruk, slechte verbranding of een te rijk mengsel. Wanneer een bougie wit is aangeslagen duidt dit op een te heet geworden bougie.
Hoe hoger het nummer op de bougie des te kouder de elektrode van de bougie is. Bijvoorbeeld: Een NGK bougie nummer B6 is een warme bougie en een NGK B10 is een koude. Koude bougies worden toegepast om overmatige afbrand van de elektrode of vroegtijdig ontsteken te voorkomen.
Hoe herken ik kapotte bougies? Zoals eerder vermeld, kunnen versleten of defecte bougies leiden tot een slechte gasrespons, verminderde prestaties, stotteren of motorstoten. Startproblemen kunnen ook ontstaan als het meestal vetrijke mengsel niet wordt ontstoken.
Iridium bougies zijn momenteel de meest hoogwaardige oplossing. Iridium is een van de hardste edelmetalen en met een smeltpunt van 2450 graden zijn deze bougies zeer goed bestand tegen vonkerosie.
Een vervuilde of defecte bougie vonkt niet effectief, als gevolg waarvan je wagen traag reageert.De motor slaat af en stottert bij het starten. i Hoog brandstofverbruik: versleten bougies werken inefficiënte motorwerking in de hand, wat uiteindelijk tot een toename van brandstofverbruik en uitstoot leidt.
Zwarte bougies zijn een teken van een zwakke vonk of te veel brandstof in het lucht-brandstofmengsel.
Hoe hoger het getal hoe "kouder" de bougie. De bougie voert namelijk warmte af, en een koude bougie doet dat sneller dan een warme bougie. Dus bij warm weer gebruik je een koude bougie omdat deze sneller de warmte afvoert...
Een witte bougie duid erop dat het mengsel te arm is, de ontsteking te vroeg of de bougie te warm. In het eerste geval moet er een grotere sproeier in. Wanneer de ontsteking te vroeg staat, moet deze later gezet worden. Als de bougie te warm blijkt te zijn, moet er een koudere bougie in.
Het uiteinde van de bougie dat in de verbrandingskamer steekt, krijgt hoge temperaturen te verduren (tot wel 900 graden Celsius). Daarom moet het uiteinde van een hittebestendig materiaal gemaakt zijn. De vonk die ontwikkeld wordt in de bougie springt over tussen 2 elektroden.
Een bougie mag onder geen enkele omstandigheid warmer worden dan 900 °C. In ieder service/garantieboekje staat exact aangegeven, welke bougie voor de betreffende auto moet worden gebruikt. Als er bougies van een afwijkende warmtegraad zijn gemonteerd, bestaat er kans op zware motorschade in de vorm van kapotte zuigers.
Bougies hebben geen vastgelegde levensduur, echter wordt de grens vaak gesteld dat ze na ongeveer 20.000 tot 30.000 kilometer aan vervanging toe zijn. Heeft u bougies van hoogwaardig materiaal zoals Platinum of Iridium, dan gaan ze vaak langer mee, soms tot wel 90.000 km.
Bougie NGK B7HS, past op alle type Puch brommers..
Als bougies defect zijn zullen ze niet voor ontbranding zorgen en zal je motor niet functioneren. Uiteraard merk je het meteen als de motor niet werkt, maar als de bougies versleten zijn zul je dat ook aan een aantal dingen merken, je moet dan de bougies vervangen.
De voordelen van een bougie vervangen
Nieuwe bougies zorgen voor: Een optimale verbranding. Goed functionerende bougies zijn essentieel om alle verbrandingssystemen in uw auto goed te laten werken. Veel van uw prestatieproblemen zijn vanaf nu verleden tijd.
Draai de bougies vast met 22 Nm met een momentsleutel
Na het indraaien moet u de bougies vastdraaien met de momentsleutel en een aanhaalmoment van 22 Nm. Zorg ervoor dat u het juiste aanhaalmoment hebt ingesteld. Als het koppel te hoog is, kunnen de bougies tijdens het gebruik afscheuren of oververhitten.
Een Iridium bougie geeft door zijn uitvoering een krachtigere vonk, waardoor er een betere ontbranding is van het benzinemengsel. Hierdoor loopt de motor mooier (overslaan wordt voorkomen) en bij een armer afgestelde motor, is de ontbranding merkbaar beter.
U houdt het pinnetje van de bougie vonk tester tegen uw bougie (terwijl de bougie gewoon in uw cilinderkop gemonteerd zit en de bougiedop en kabel ook aangesloten zijn.) en dan probeert u te starten. Als u het pinnetje goed op de bougie houdt, zou u het lampje moeten zien flitsen. Probeer dit altijd een paar keer.
De meeste fabrikanten geven een levensduur van 80.000 tot 100.000 km voor bobines aan. Het kan echter zo zijn dat de bobine toch eerder slijt en aan vervanging toe is. Naast het aantal gereden kilometers, zijn er meer oorzaken waardoor de bobine defect kan raken.
SYMPTOMEN VAN EEN DEFECTE BOBINE: SYMPTOMEN
Motor start niet. Voertuig heeft overslaande ontstekingen. Slechte acceleratie of vermogensverlies.
Gebruik een staalborstel om de bougie schoon te maken. Maak je bougie NOOIT schoon met schuurmiddel. Controleer vervolgens of de afstand tussen de elektroden goed is afgesteld.