Dit kan te maken hebben met veiligheid van het personeel (bijvoorbeeld bij steek -of schietpartijen) of omdat de politie veel sneller ter plaatse kan zijn en al handelend kan optreden (bijvoorbeeld door het beginnen met reanimeren). Bij meldingen op privé adressen wordt de politie (in principe) niet mee gestuurd.
Hierbij valt te denken aan een reanimatie, een zeer ernstig ongeval of vanwege tilassistentie. Om de noodzakelijke handelingen zo snel en kundig mogelijk uit te kunnen voeren worden er soms twee ambulances gestuurd. Twee verpleegkundigen en twee chauffeurs voeren dan gezamenlijk de nodige handelingen uit.
Een ambulance rijdt alleen met sirene en zwaailicht wanneer de ambulance een spoedmelding heeft. Als je een ambulance zonder sirene en zwaailicht ziet rijden is de melding dus niet spoedeisend. Bijvoorbeeld bij vervoer van het verpleegadres naar het ziekenhuis.
In bredere zin verstaat men onder 'ambulance' een voertuig dat: medische hulpverleners en hulpmiddelen kan vervoeren naar een plaats waar behoefte is aan spoedeisende hulp. ruimte biedt voor behandeling van slachtoffers of patiënten. slachtoffers of patiënten kan vervoeren, bijvoorbeeld naar een ziekenhuis.
De 15-minutennorm voor acute zorg
Van de 45-minutennorm is 15 minuten bedoeld als aanrijtijd: de tijd dat de ambulance met de hulpverlener daadwerkelijk ter plekke is bij je thuis of bij het ongeluk. Wist je dat ambulances niet vanaf een ziekenhuis aanrijden maar vanaf een wachtpost?
De kosten voor een ambulance zijn wettelijk vastgesteld en komen al gauw neer op zo'n 700 euro. En heb je een hoger eigen vrijwillig risico? Dan zullen de kosten hoger uitvallen. Goed om te weten: kosten voor een ambulance worden alleen gerekend als de patiënt ook echt vervoerd wordt.
Waarom rijden ambulances soms zo langzaam ? Meestal is het beter voor de toestand van de patiënt, ook bij een spoedgeval, als er erg voorzichtig gereden wordt. “Glijdend vervoer” zoals dat genoemd wordt, is beter voor de patiënt omdat schudden en schokken de gezondheid niet bevordert.
Ze hebben vaak medicijnen, bloed (voor bloedtransfusies) en andere hulpmiddelen bij zich, die niet standaard in een ambulance zitten.
Op een ambulance werken 2 personen. Een ambulancechauffeur en een ambulanceverpleegkundige. Samen vormen zij een AMBU-team. Het ambu-team zit op de ambulancepost en krijgt zijn opdrachten van de meldkamer.
Eigen bijdrage en eigen risico ambulancevervoer
U betaalt geen eigen bijdrage voor ambulancevervoer. Dit vervoer telt wel mee voor uw eigen risico.
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen.
Wettelijk gezien zijn hulpdiensten met zwaailicht, maar zonder sirene, geen voorrangsvoertuig. Wel zet een hulpdienst het zwaailicht aan om aan te geven dat ze haast hebben en dus voorrang willen krijgen.
Amberkleurige, oftewel oranje zwaailampen worden gebruikt op voertuigen die moeten opvallen in het verkeer. Bijvoorbeeld om aan te geven dat ze extreem groot zijn, langzaam rijden of omdat ze werkzaamheden op/langs de weg uitvoeren.
Een beter woord is circulatiestilstand: de bloedcirculatie is gestopt. De organen krijgen geen bloed en zuurstof meer. Hartmassage en beademing kan de bloedsomloop in stand houden. De schok van de AED kan het hart 'resetten' en zo kan het hart weer gaan kloppen.
Reanimatie door de brandweer
Dit omdat de brandweer vaak zeer snel ter plaatse kan zijn bij een vermoedelijke reanimatie. Een brandweervoertuig rijdt dan met zwaailicht en sirene naar het adres. Natuurlijk zal ook de ambulancedienst met zwaailicht en sirene aankomen.
De belangrijkste reden om een traumahelikopter in te zetten is om een arts en een verpleegkundige zo snel mogelijk naar de plaats te vervoeren, waar spoedeisende, specialistische, medische hulp benodigd is. De traumahelikopter is dus geen vervanging van de ambulance, maar een aanvulling op de reguliere ambulancezorg.
Wat verdien je? ,,Mijn bruto salaris is 3322 euro. Netto is dat 2500 euro.
Een kale ambulance kost ongeveer € 125.000; met alle apparatuur erin komt de prijs op ongeveer € 200.000 per wagen. heeft gehad. De Ambulancedienst verzorgt jaarlijks 30.000 ritten. Ongeveer 20.000 daarvan zijn spoedeisend (met zwaailicht en sirenes).
"Dat is heel belangrijk voor de veiligheid van het personeel en voor de snelheid waarmee slachtoffers kunnen worden vervoerd", aldus De Block. Daarom komen er ambulances met verschillende basiskleuren: gele voor dringende hulpverlening en witte voor niet-dringend ziekenvervoer.
Shock: don'ts
Het geven van eten of drinken kan er voor zorgen dat de spijsvertering weer op gang komt. Ook kan het slachtoffer gaan braken. Braken zorgt weer voor vochtverlies waardoor de shock verergert.
De helikopter van het Groningse MMT is een Airbus Helicopters H135 met 2 motoren met een maximumgewicht van 2.980 kilo. Dit is het gewicht van de helikopter zelf, het gewicht van de inrichting, de bemanning en de brandstof. Het interieur is 4 m2 groot. Er is ruimte voor 4 zittende personen en 1 liggende patiënt.
De traumaheli brengt het ziekenhuis naar de patiënt. In de meeste gevallen (90%) vervoert niet de heli, maar een ambulance het slachtoffer naar het traumacentrum.
De ambulance moet binnen 15 minuten ter plaatse zijn. Daardoor mag er met zwaailicht en sirene gereden worden en heeft de ambulance voorrang op andere weggebruikers en mag er afgeweken worden van de verkeersregels (stoptekens, stoplichten, e.d.) mits dit verantwoord gebeurt.
Een spoedrit is in opdracht van de meldkamer. Gezien de ernst van de melding dient de ambulance hierbij binnen 15 minuten (A1) dan wel 30 minuten (A2) ter plaatse te zijn. De meldkamer stelt de classificatie vast.
U wilt weten hoe hard een ambulance daar mag rijden. Nederlandse hulpdiensten werken met richtlijnen. In de Regeling optische en geluidssignalen 2009 staat dat hulpdiensten maximaal 40 kilometer per uur harder mogen rijden dan andere auto's.