Impliciet leren
Hoe je communiceert leer je voor het overgrote deel van je omgeving. De mensen om je heen zijn je voorbeeld en geven feedback. Soms krijg je goedkeuring, soms afkeuring voor de manier waarop je doet en praat. Een impliciete manier van leren, je leert het met vallen en opstaan.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon) Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Communicatieproblemen - introductie
Als je problemen ervaart in het communiceren met andere mensen, dan kun je last hebben van communicatieproblemen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan: Je vindt het moeilijk om aan te geven wat je wilt. Je hebt een neiging tot ruzie maken of ruzie te vermijden.
Verbale en non verbale communicatie
In een gesprek zijn niet alleen de woorden die je zegt belangrijk, de verbale communicatie. Nog belangrijker is de manier waarop je die woorden zegt en hoe je je gezicht of lichaamstaal daarbij gebruikt: de non-verbale communicatie.
Gesprekstechnieken zijn manieren om meer uit gesprekken te halen. Het kan gaan om een bepaald type vraagstelling of juist de non-verbale communicatie. Zoals een stilte die je wat langer laat vallen.
Duidelijk zijn in de communicatie betekent dat: het helder is voor jou en voor de ander. de ander begrijpt wat je bedoelt: de boodschap is dus ook begrijpelijk en verstaanbaar. jouw boodschap, opdracht of instructie is voor slechts één uitleg vatbaar en roept geen twijfel op.
Stel jezelf regelmatig bloot aan sociale situaties. Oefen zo vaak als je kunt. Begin klein, bouw je skills en zelfvertrouwen langzaam op, en merk hoe je steeds beter wordt in het aanknopen van gesprekjes. Weet dat de meeste mensen het heerlijk vinden om meer contact te hebben met de mensen om hen heen.
De gevolgen van slechte communicatie zijn groter dan u misschien denkt. Spraakverwarringen en misverstanden zijn nog relatief onschuldig. Slechte communicatie zorgt er ook voor dat medewerkers u wantrouwen, minder productief zijn en sneller een andere baan zoeken.
Vorm van zelfgerichtheid, 'narcisme', waarbij iemand op een verhaal van iemand anders alleen maar reageert met het delen van zijn eigen ervaringen.
Communicatieve vaardigheden (ook wel sociale vaardigheden genoemd) gebruiken we om te communiceren en interactie aan te gaan met anderen. Dit gaat verder dan verbaal zijn. Het heeft ook te maken met non-verbale communicatie, lichaamstaal en persoonlijke uitstraling.
Communicatieve competentie is het vermogen om in de dagelijkse omgang met anderen efficiënt, duidelijk en adequaat (passend) uitdrukking te kunnen geven aan functionele behoeften, meningen, kennis en informatie. Die taaluitingen kunnen anderen ook tot intentioneel handelen aanzetten (taalhandeling).
Zender en ontvanger. Bij communicatie is er altijd een zender en een ontvanger. Vaak wisselen gesprekspartners elkaar af in deze rollen. In tegenstelling tot een walkietalkie kun je doorgaans zenden en ontvangen tegelijkertijd, en daar ontstaan vaak de eerste problemen.
Naar verluidt is de “communicatie” begonnen met trommelen en rooksignalen. Eigenlijk zijn Twitter, Facebook of andere sociale media allemaal uitingen vergelijkbaar met het aloude drummen of het stoken van een vuurtje.