Een fietsketting is een onderdeel van een fiets. De ketting is een zogenaamde rollenketting en zorgt voor de krachtoverbrenging van het pedaal naar het achterwiel via de kettingwielen (zie ook kettingaandrijving).
Door de fietsketting gaat alle trapkracht via de ketting en de tandwielen naar het achterwiel. Het moet ook zo ontworpen zijn dat de weerstand bij het trappen voor de fietser aangenaam is. De ontwikkeling van sterker materiaal en andere technologische verbeteringen maakten dit mogelijk.
De ketting loopt over twee tandwielen: eentje voor en eentje achter. Het achterste tandwiel is vastgeschroefd aan het achterwiel met een boutje. De schroefdraad op een boutje loopt altijd rechtsom, dus als je fietst, draait het boutje rechtsom met de wielen mee.
Uit verschillende testen blijkt dat een riem 3 keer langer mee gaat dan een traditionele ketting. Het tandprofiel en de soepele carbon draden zorgen er voor dat de vermogensoverdracht net zo sterk is als bij een 'gewone ketting'. Het rendement van de gewone ketting kan echter snel verminderen door vuil en slijtage.
Minder weerstand tijdens het schakelen en minder wrijving bij het fietsen. Daarnaast maakt het de fiets lichter. Gemiddeld genomen is een fiets met belt drive 100 gram lichter dan een fiets met ketting.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
De ketting spanning is erg belangrijk voor het rijcomfort van de fiets. Als de ketting te slap af te droog is slijten de tandwielen en de ketting bovendien een stuk sneller.
1) geheel van aan elkaar vastgemaakte ringen of schakels, meestal van metaal en met een slot eraan of iets anders om iets mee vast te maken, bijvoorbeeld een anker, bedoeld om er iets of iemand mee vast te leggen of vast te binden of om er iets mee te bevestigen of vast te maken 2) geheel van aan elkaar vastgemaakte ...
Controleer of je ketting niet te strak staat. Een ketting staat te strak als hij geen speelruimte meer heeft om een beetje te hangen, en als je met de hand moeilijk de trapper rondkrijgt. Als deze te slap zit, schiet deze los of loopt deze aan.
Ketting vervangen 25-30 euro
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Je hebt kettingen van 25 euro of 45 euro (shimano bijvoorbeeld) maar je hebt ze ook al van 6 euro. Ook arbeidskosten varieert per fietsenmaker.
Kosten: € 50,00
Als de tandwielen en de ketting versleten zijn heb je het goed gedaan!
Zoals al eerder verteld is een riem relatief onderhoudsarm. Een riem kan tot wel 15.000 km mee terwijl een ketting soms al bij 2000 km aan vervanging toe is. Een riem hoeft niet gesmeerd te worden en doordat deze niet kan oprekken is naspannen niet nodig.
Gemiddeld gaat een riem ongeveer 35.000 km mee. De Gates riem is er in twee uitvoeringen. De Gates Original riem (ook wel CDC of Mudport genoemd) en sinds begin 2012 ook de Gates CenterTrack riem (ook wel CDX genoemd).
De kettingspeling is te controleren door de ketting vast te pakken aan de achterkant van het achterste kettingwiel. Wanneer je deze van het kettingwiel af kunt pakken is er sprake van speling. Wanneer je tussen de schakel en het kettingwiel door kunt kijken is de speling te groot en is een nieuwe ketting set nodig.
De meeste elektrische fietsen hebben een ketting. Dat is dan ook niet zo gek, want een ketting is sterk, efficiënt en heeft zich al meer dan 100 jaar bewezen op de fiets!
De KMC E101 ketting voor E-bike's met middenmotor de beste E-bike ketting uit het programma van KMC. Deze ketting is alleen geschikt is voor 1 tandwiel op het achterwiel en is een kwalitatief zeer hoogwaardige ketting met een binnen bus breedte van 1/8 inch.
Voordelen van een derailleur
Een derailleur heeft een zeer groot bereik qua standen. Lichtgewicht. Een derailleur is zeer geschikt voor steile hellingen en fietsvakanties. Onderhoud en afstelling zijn redelijk gemakkelijk door de open kettingkast.
De kettingkast zit in de weg als je het wiel wilt verwijderen. Afnemen en verwijderen is ingewikkeld en de kast raakt snel beschadigd. De ketting loopt makkelijk aan tegen de kast, vooral als de ketting ouder is en slapper staat. Door de kast is de ketting onbereikbaar als hij gesmeerd of vervangen moet worden.
Onderhoud en spannen van de ketting kost gemiddeld een tientje. Als je een kettingkast vervangen wilt hebben, dan ben je doorgaans 40 euro kwijt.
Deze fietsen hebben geen kettingkast en op deze manier heeft de ketting meer te verduren. Vuistregel is in ieder geval om ervoor te zorgen dat je ketting nooit droog is. Er moet dus altijd voldoende smering aanwezig zijn op de ketting. Voor een fanatieke fietser zal dit iedere 2 maanden moeten gebeuren.
Een open kettingkast is in feite helemaal geen kettingkast, want er is gewoon geen bescherming bij de fietsketting. We zien dit type veel bij racefietsen en mountainbikes, omdat het dus ook geen gewicht heeft. Het is ideaal voor de sportieve e-biker, maar biedt geen enkele bescherming aan de ketting en je kleding.
Nadeel van de kettingoverbrenging is: · Vergt veel onderhoud. Door direct contact drijft het ene wiel op de ene as het wiel op de andere as aan. De assen zijn vaak evenwijdig maar ze kunnen elkaar ook snijden of kruisen.
De fietsketting moet een speling hebben van ongeveer 1 centimeter. Dit is met de vinger te meten door de ketting een stukje omhoog of omlaag te bewegen. Is de speling (veel) meer of minder? Dan is het spannen van de fietsketting nodig.