Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.
Het is relatief normaal dat er witte rook uit de uitlaat komt bij het starten van de auto. Achtergebleven waterdruppels en condens komen dan als stoom uit de uitlaat. Dit gebeurt vaker, vooral als het koud is buiten. Witte rook bij het starten is dus geen probleem en komt vaak voor.
Rook uit uitlaat wijst op slecht verbrandingsproces
Als de auto rookt, is dat vaak een teken dat de brandstof niet optimaal verbrand wordt. Dit kan op den duur leiden tot ernstige motorproblemen. De motor raakt vervuild, je krijgt een verstopte katalysator of - bij een dieselmotor - een verstopt roetfilter.
Komt er blauwe rook uit de uitlaat van je auto? Dat wijst op verbranding van motorolie of een probleem in het verbrandingsproces. Te lang doorrijden met blauwe rook kan leiden tot motorschade. Ga bij blauwe rook daarom naar AutoCrew.
Zwarte rookpluimen of zwarte roetwolken wijzen doorgaans op een probleem met de verbranding of de injectie. Vaakis vervuiling van de motor de oorzaak. Te lang doorrijden wanneer de auto zwart rookt, kan de problemen verergeren. Het roetfilter kan verstopt gaan zitten, of de motor beschadigt.
Rook is het zichtbare van de in de lucht zwevende verbrandingsproducten. Witte rook bestaat vooral uit waterdamp, zwarte rook vooral uit roet (materie). Wanneer er brand is waarbij chemische stoffen zijn betrokken, verwacht je dat de rook gevaarlijker is dan bij een gewone brand.
Grijze of zwarte rook is een teken dat er iets misgaat met de verbranding van brandstof. Meestal wordt het veroorzaakt doordat de motor te veel benzine of diesel verbrandt. Er wordt dan gezegd dat de motor 'te rijk' staat. Gevaarlijk is het niet, maar het kost wel onnodig veel brandstof en stinkt behoorlijk.
Rookwolken bij brand met een gele of bruine kleur wijzen mogelijk op giftige stoffen in de rook. Giftige wolken, niet afkomstig van een brand, zijn vaak wit of kleurloos. De geur: giftige stoffen met een herkenbare geur zijn ammoniak en chloor. Veel giftige stoffen zijn lastig te ruiken.
Maak je geen zorgen: in de meeste gevallen is dit normaal. De uitlaat en zijn isolatiematerialen, toevoerleidingen met klemmen of pakkingen worden voor het eerst warm en heet.Dit leidt tot verdamping of outgassing, wat de geur verklaart. Alles moet een beetje tot rust komen en als het ware ingereden worden.
Dat is een normaal verschijnsel omdat de motor veel lucht aanzuigt en daarin zit waterdamp. Dat komt dus ook de utilaat uit. Bij warme motor (en warme uitlaat) is dat in dampvorm, maar bij een koude motor en koude uitlaat kan het vocht condenseren en komt het in vloeibare vorm uit de uitlaat.
Witte rook betekent: 'beslissing dat iets kan doorgaan', 'belangrijke beslissing waarnaar al enige tijd wordt uitgekeken'. Met bijvoorbeeld 'Nog geen witte rook over nieuwe wet' is bedoeld dat de nieuwe wet nog niet is vastgesteld of aangenomen.
Neutraliseer de rooklucht
Vervelende geurtjes in huis zoals een rooklucht kun je ook makkelijk verwijderen door een aantal kommetjes met houtskool, azijn of gemalen koffie neer te zetten. Deze producten hebben allemaal een neutraliserende werking.
Een lekke uitlaat kun je eigenlijk vrij simpel herkennen. Als je een brommend geluid hoort, uitlaatgassen ruikt binnen de auto of de uitlaat een rammelend geluid maakt, dan wijst dit vaak op een lekke uitlaat. Als je echt een grote lekkage hebt kun je dit waarschijnlijk ook zien.
Witte rook bestaat voor een groot deel uit waterdamp. In zwarte rook zitten roetdeeltjes en hoe zwarter de rook, hoe meer roetdeeltjes deze rook bevat. Chemische rook kan allerlei kleuren bevatten, afhankelijk van welke chemicaliën verbrand worden.
Direct na een koude start is witte uitlaatrook geen probleem, zeker als het buiten ook koud is. Deze rook is afkomstig van waterdruppels, die als stoom via de uitlaatpijp naar buiten komen. Lucht zit vol met waterdamp, dus dan is er niets aan de hand zou je zeggen? In principe niet.
De auto maakt veel herrie, het lijkt erop dat de demper is afgebroken. Hiermee doorrijden is niet verstandig en niet toegestaan. Rijden met een uitlaat zonder demper kan ook een bekeuring opleveren van 180 euro. Als u vanuit uw lidmaatschap recht heeft op hulp, kunt u de Wegenwacht inschakelen.
Distributieriem (levensduur: +/- 120.000 kilometer) Koppeling (levensduur: +/- 150.000 kilometer) Uitlaat (levensduur: +/- 6/7 jaar) Remschijven en -blokken (levensduur: +/- 50.000 kilometer)
Ja, een lekke achterdemper kan gevaarlijk zijn. Zo kunnen bijvoorbeeld de uitlaatkleppen in de motor en de katalysator verbranden omdat de uitlaatgastemperatuur stijgt. Dat kan zorgen voor schade aan de motor.
Informeer de buren, zodat ze weten wat er aan de hand is.Ga de woning niet meer in: rook is giftig. De brandweer arriveert gemiddeld in 5 tot 8 minuten. Geef als de brandweer arriveert aan of er nog mensen in de woning aanwezig zijn.
Roken verhoogt vooral het risico op allerlei vormen van kanker.Maar ook op andere ernstige aandoeningen, zoals longaandoeningen, hart- en vaatziekten, maagzweren en de ziekte van Crohn (ref: VZinfo). Bovendien kan roken een ongunstig effect hebben op het verloop van een ziekte.
Rook is een aerosol van verbrandingsproducten in lucht. Witte rook bestaat vooral uit condens (waterdruppeltjes), zwarte rook vooral uit roet. Over het algemeen is rook een ongewenst bijproduct dat door vaak hoge schoorstenen wordt afgevoerd.
Als er blauwe rook uit de uitlaat komt, wijst dat erop dat er olie in de verbrandingskamers terechtkomt. Dit is normaal gesproken het gevolg van slijtage van onderdelen van de zuiger-cilindercombinatie, plakkende zuigerveren, vernieling van de klepsteelafdichtingen en olie met een verkeerde mate van viscositeit.
In tabaksrook zitten duizenden chemische stoffen, waarvan er zeker 70 kankerverwekkend zijn. De belangrijkste 3 stoffen die je ziek kunnen maken zijn: teer, koolmonoxide en nicotine.