Als je kleurenblind bent dan mag je alleen overdag vliegen. Voor de meeste privépiloten is dat geen probleem, maar in de commerciële luchtvaart wel. Dit is er aan de hand.
Met bepaalde vormen en gradaties van kleurenblindheid kun je inderdaad geen piloot worden.
Alle beroepen zoals elektricien, laborant, decorateur, schilder, sorteerder, drukker... die gebaseerd zijn op kleuren te analyseren, te discrimineren of te manipuleren, vereisen voor kleurenblinden enkele aanpassingstrucs!
Lichaamslengte: minimaal 157,5 cm en maximaal 203 cm; Ogen: een bril of lenzen zijn toegestaan, maar je oogafwijking mag niet groter zijn dan -6 en +5 (een extra keuring wijst uit hoe je oogafwijking zich in de toekomst kan ontwikkelen).
Check je salaris!
De meerderheid van Piloten e.d. verdient een salaris tussen € 2.648 en € 6.636 per maand in 2023. Een maandloon voor beginnende Piloten e.d. varieert van € 2.648 tot € 3.982. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 3.144 en € 4.871 per maand liggen.
Voordat je kunt beginnen aan de selectie tot verkeersvlieger dien je aan een aantal voorwaarden te voldoen: Minimumleeftijd 17 Jaar. Minimaal MBO4/HAVO/VWO diploma met Engels, wiskunde (A) en natuurkunde. Het is wel mogelijk om in je eindexamenjaar al aan te melden voor de selectieprocedure.
Basiseisen vlieger
Nog een optie: een buitenlands diploma, aangevuld met een diploma op vergelijkbaar niveau voor Nederlands en Engels of Nederlands als tweede taal (NT2 Staatsexamen II). Je bent tussen de 17 jaar en 26 jaar en 3 maanden oud. Je bent tussen de 162 cm en 193 cm lang. Een bril of lenzen is geen probleem.
Piloot worden is niet gemakkelijk.Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn. Om aangenomen te worden voor de opleiding tot piloot moet je ook een technisch vakkenpakket gevolgd hebben.
Een F-16 piloot verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot. Daarnaast kun je rekenen op verschillende toeslagen en zijn er goede secundaire arbeidsvoorwaarden .
Ja dat kan, mits je voldoet aan de gestelde voorwaarden. Met je bril op of je contactlenzen in moet je visus met één oog minimaal 1,0 zijn en met het andere oog minimaal 0,5. Bedenk wel dat gezichtsscherpte niet hetzelfde is als brilsterkte.
Behandelen van kleurenblindheid
Het kan bijvoorbeeld gevaarlijk zijn als u de kleur van een waarschuwingslicht niet ziet. Ook is het voor sommige beroepen nodig om alle kleuren te kunnen zien, zoals voor piloten en treinmachinisten. Er bestaat nog geen behandeling voor kleurenblindheid.
De meeste kleurenblinden kunnen namelijk gewoon nog kleur zien.Ze zien echter niet alle kleuren (meer) even goed. Ze halen bijvoorbeeld groen en bruin of blauw en paars door elkaar. Het kan ook voorkomen dat één kleurgroep in het zicht ontbreekt of dat één kleurgroep juist duidelijker waarneembaar is dan andere.
Besluit: De commissie is van mening dat vliegers met AD(H)D goedgekeurd kunnen worden op voorwaarde dat zij voor dit ziektebeeld geen medicijnen (meer) nodig hebben en zonder relevante problemen kunnen functioneren .
Kan ik piloot worden als ik een bril (of contactlenzen) draag? Indien de kandidaat goed ziet met correctie (bril/lenzen) is het wel degelijk mogelijk een medical te bekomen. Echter, dit wordt steeds beoordeeld door een medisch centrum (de toegestane afwijking is geplafonneerd).
Het dragen van een bril is geen probleem voor verkeersvliegers, enkel voor jachtvliegers. Echter, er is wel een maximale correctie van +/- 6 toegestaan. Ook is kleurenblindheid een probleem.
De International Civil Aviation Organization (ICAO) verhoogt vanaf november de maximale leeftijd voor vliegers naar 65 jaar.
De totale opleidingskosten bedragen op dit moment € 135.000,-. KLM levert een financiële bijdrage aan deze kosten waardoor de totale opleidingskosten voor jou als student € 112.500,- bedragen. Het is mogelijk om deze kosten te financieren vanuit KLM.
Om piloot te kunnen worden, hoef je enkel over een havo-diploma of een vwo-diploma te beschikken. Wel is het nodig om aan de vooropgestelde eisen van een kandidaat-piloot te kunnen voldoen. Dit betreft bijvoorbeeld jouw lichaamslengte, ogen, Body Mass Index en een minimumleeftijd van 18 jaar.
Mack had al een record op zijn naam staan door in 2020 als 15-jarige zijn vliegbrevet te halen, waarmee hij de jongste piloot ter wereld werd.
Greg Ulmer, vice-president bij Lockheed Martin en manager van het F-35 programma stelt dat er inspanningen worden geleverd om de kost per vlieguur voor de F-35 te verlagen tot 25.000 dollar per vlieguur tegen 2025. Momenteel zou de kostprijs op 35.000 dollar per vlieguur liggen.
Vanaf 1 januari 2023 krijgen beginnende militairen van alle krijgsmachtdelen 2.310 euro bruto, op basis van 38 uur (met uitzondering van militairen in opleiding die onder een aparte salaristabel vallen). Een generaal verdient volgens de salaristabel tussen de 10.958 en 11.742 euro bruto per maand. Hoe maak je stappen?
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Het is nodig een havodiploma te hebben met wiskunde en Engels, bij voorkeur met een toevoeging van natuurkunde. Ook met een vwo-diploma kan je piloot worden. Indien je een MBO-diploma hebt, kom je niet in aanmerking om de selectie door te komen. Een specifieke vooropleiding om piloot te worden is niet nodig.
De aanbevelingen zijn onder andere het verminderen van de vliegdienstperiode 's nachts van 11 uur en 45 minuten naar 11 uur, terwijl piloten nog altijd streven naar een limiet van 10 uur.