Wanneer u wel kunt schakelen met stilstaande motor maar niet wanneer de motor draait zal de koppeling niet goed vrij komen. Het niet vrijkomen van de koppeling kan verschillende oorzaken hebben. Een van de veel voorkomende oorzaken is een losse mat die onder het koppelingspedaal is geschoven.
Het kan zijn dat de koppeling van de auto defect is. Dit betekent dat uw de auto niet volledig kunt ontkoppelen om naar een andere versnelling te gaan. Een ander mogelijke oorzaak van slecht schakelen is verslijting aan de tandwielen.
Er zijn verschillende defecten die ervoor kunnen zorgen dat een versnellingsbak kapot gaat: Versleten tandwielen. Versleten afstandsringen. Kapotte lagers.
Een stop- startsysteem schakelt de motor van de auto uit als je stil staat. Op dat moment heb je geen aandrijving nodig, dus is het nutteloos dat de motor benzine staat te verbruiken.
Bij hogere versnellingen (3+) kun je wel schakelen zonder koppeling. Eerst naar neutraal, dan het toerental laten zakken naar wat het ongeveer zou zijn als je de volgende versnelling zou hebben, en dan voorzichtig vanuit neutraal de volgende versnelling inschakelen.
Schakelen op een motor met koppelingshendel
De koppeling zit achter het linkerhandvat, het schakelpedaal zit bij je linkervoet. Wanneer je het schakelpedaal een positie naar beneden drukt gaat de motor in de eerste versnelling. De overige versnellingen bereik je door je voet naar boven te bewegen.
Een versleten koppeling kondigt zich in de meeste gevallen aan door te gaan slippen. De auto komt maar traag in beweging als u het koppelingspedaal laat opkomen. U kunt het ook merken bij het rijden. Wanneer u plotseling gas geeft hoort u het toerental wel oplopen, maar de auto reageert er maar amper op.
Ga je remmen om te stoppen dan moet je wanneer de snelheid klein is (zo'n 25/40 km p/u ) ook het koppelingspedaal intrappen anders slaat de motor af. Als je met zeer geringe snelheid rijdt zo ongeveer 20/25 km p/u moet je bij het remmen direct het koppelingspedaal intrappen.
Een versnelling omlaag schakelen zonder koppeling
Simpel gezegd moet je hem uit z'n versnelling halen, een beetje gas geven en de pook in een lagere versnelling zetten. Hoeveel toeren hoger je moet zitten, hangt af van je versnellingsbak. Dit is vaak iets meer dan 500 toeren per minuut.
Dat is uiteraard ook de functie van de koppeling om ook te kunnen schakelen. Maar wanneer je dat doet zonder dat dit op dat moment functioneel is, dan gaat dat ten koste van de handelbaarheid van de motor. Je verliest een klein beetje de controle over de auto.
Een schreeuwend, schurend of zoemend geluid wanneer de koppeling is ingedrukt. Branderige geur bij schakelen. Niet soepel kunnen schakelen. Versnellingsbak slipt uit de versnelling.
Rijdt u 50 km/u in de vijfde versnelling of in de tweede versnelling? Hiermee kunt u namelijk zo'n 50% brandstof besparen. Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen.
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro. Tijdens het vervangen gaan wij aan de slag met de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep van het merk LuK. Wanneer een koppeling wordt vervangen, is het vaak ook zo dat de transmissie olie ververst moet worden.
De laatste klacht die wijst op motorproblemen is vermogensverlies bij de auto. Een klant klaagt bijvoorbeeld over het verliezen van vermogen op de snelweg, onvoldoende trekkracht, moeite met optrekken, een schommelend toerental of een schokkende motor tijdens het accelereren.
Een oude koppeling gaat maximaal 150.000 kilometer mee en een nieuwe ongeveer 300.000 kilometer.
Voor reparatie kun je terecht bij de dealer of bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in revisie van versnellingsbakken. Bij een ernstig versleten versnellingsbak je ook denken aan vervanging door een tweedehands versnellingsbak. Revisie van een versnellingsbak, inclusief montage, kost al gauw zo'n € 2.500.
Eventueel kun je tussen het loslaten van het gaspedaal en het remmen via het rempedaal nog terugschakelen naar een lagere versnelling. Dit is echter zeker niet nodig en als je hier een gewoonte van maakt kan dit leiden tot overmatige slijtage van je motor. Bovendien kost terugschakelen je extra brandstof.
Kort gezegd is een quickshifter een electronisch hulpmiddel dat er voor zorgt dat de ontsteking kort wordt onderbroken (is in millisecondes) zodat je zonder problemen kunt opschakelen zonder de koppeling te hoeven gebruiken.
Sommige mensen zijn bang dat remmen op de motor schade toebrengt aan je motor. Het korte antwoord is: nee. Het lange antwoord kan gegeven worden door mogelijke problemen te ontkrachten die het tot zijn gevolg zou hebben.
Gebruik je rem om te remmen
Dat zorgt voor extra belasting van de lagers, waardoor de levensduur van de componenten van je versnellingsbak wordt verkort. Dus als je moet vertragen, gebruik dan niet de motorrem, maar de voetrem om snelheid kwijt te raken.
Bereid je voor op mogelijke gevaren
Als je ergens een potentieel gevaar in ziet, is het verstandig om alvast een beetje af te remmen. Waar je op kunt letten? Waar een bestuurder naar kijkt en in welke richting de wielen staan. Door op deze punten te letten, kun je inschatten wat een bestuurder gaat doen.
Schakel de hoogste versnelling in met de handrem van de auto stevig aangetrokken. Laat nu de koppeling langzaam opkomen. Als de koppeling defect is, zal de motor gewoon blijven draaien en zullen er geen veranderingen optreden.
Een koppeling die zwaar gaat, kan meerdere oorzaken hebben. Het probleem kan gezocht worden in de koppelingskabel of de bedieningsgaffel van de koppeling maar ook de geleidebus van het druklager kan de oorzaak zijn. Tot slot kan de oorzaak ook nog de drukgroep zelf zijn.
Koppeling gaat zwaar, het pedaal moet erg krachtig ingedrukt worden; de drukgroep is hier vaak de oorzaak van. Vaak is dit een combinatie van een versleten koppeling en drukgroep en zullen vervangen moeten worden.