Dat benzine in Nederland duurder is dan in bijna alle andere landen ter wereld, komt door de accijns. Het is dan ook een gigantische bron van inkomsten voor de staat. Nederland telt acht miljoen automobilisten, die jaarlijks zo'n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijns en btw betalen.
Benzine is in Nederland trouwens veel duurder dan in Duitsland of België. Dat komt doordat de overheid heel veel belasting heft over benzine. Twee derde van het geld dat wij voor onze benzine betalen verdwijnt in de schatkist.
Zwakke euro
Waarschijnlijk de belangrijkste reden waarom de benzine literprijs hoog blijft staan en wij in Nederland nog niet echt profiteren van de koersdaling van ruwe olie is de ongunstige wisselkoers waar de euro mee kampt. De ruwe olie wordt verhandelt in dollars daarentegen betalen wij aan de pomp met euro's.
De Belgische overheid heeft de accijnzen verlaagd om de brandstofkosten van Belgen wat te drukken. Daardoor is het ook voor Nederlanders vaak voordeliger om in België te tanken. De prijs aan de pomp daalt door de maatregel met 17,5 eurocent per liter diesel of benzine.
Want zoals je wellicht hebt vernomen heeft het kabinet besloten om de accijns voor ongelode benzine, diesel en LPG/LNG van 1 april tot en met 31 december 2022 te verlagen. Het gaat om een verlaging van 17,3 cent (benzine), 11,1 cent (diesel) en 4,1 cent (LPG/LNG) per liter. We worden dus al een beetje gematst.
De benzineprijs stijgt naar een nieuw recordniveau door de oplopende olieprijzen. De gemiddelde prijs van een liter benzine gaat circa 2,504 euro bedragen. Kenners denken dat de prijzen nog verder zullen stijgen. De hoogste geregistreerde prijs dit jaar was 2,502 euro, op 10 maart 2022.
Een liter benzine kost aan de pomp inmiddels (ruim) 2,20 euro. Door de inval van Rusland in Oekraïne kan die prijs de komende weken flink oplopen. Zelfs tot 3 euro per liter, al is dat wel een extreem scenario.
Hoge brandstofprijzen blijven mogelijk tot eind 2024.
De goedkoopste benzine ter wereld vind je in landen als Koeweit, Angola, Soedan en Iran. Maar veruit de goedkoopste benzine ter wereld tap je in Venezuela. De bevolking beschouwt de praktisch gratis benzine als een soort geboorterecht, zo meldt Bloomberg.
Per 1 april heeft het kabinet namelijk een tijdelijke accijnsverlaging doorgevoerd om de buitengewoon stijgende brandstofprijzen te compenseren. Tot 31 december 2022 zijn de accijnzen daarom respectievelijk verlaagd met 17,3 cent, 11,1 cent en 4,1 cent. De werkelijke verlaging is zelfs nog 21% hoger.
Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
In Europa is Oekraïne het goedkoopste land om te tanken, Euro95 benzine is daar 45% procent goedkoper (€0,99) dan in Nederland. Nederland is op IJsland na momenteel het duurste land om Euro95 te tanken. Opvallend is dat Diesel momenteel in België (€1,53) 4% goedkoper is dan in Nederland (€1,47).
De hoge tarieven in Nederland komen vooral door accijnzen en belastingen. Ter vergelijking: wereldwijd kost een liter benzine gemiddeld 1,04 euro, vooral vanwege de lagere belastingen.
Luxemburg is het goedkoopste land om te tanken
Wie echt goedkoop wil tanken, moet doorrijden naar Luxemburg. Benzine is daar al gauw 55 cent per liter goedkoper dan in Nederland. Diesel en lpg schelen dertig cent.
De accijnzen op brandstoffen worden bepaald door de Nederlandse overheid. Ze worden jaarlijks herzien en verschillen per type brandstof. De accijns op benzine is momenteel 45,6% van de prijs. Voor diesel is dit 34,9% en voor LPG 23,8%.
Waar komt het vandaan? Benzine wordt uit ruwe aardolie gehaald en wordt in raffinaderijen tot benzine gemaakt, daarna gaat het via tankvrachtauto's naar tankstations zodat het vervolgens in de tank van het voertuig kan.
Sinds woensdag is tanken bij de Oosterburen goedkoper dan in eigen land. De Duitse regering heeft per 1 juni de accijns op benzine verlaagd met 30 cent. Daardoor is het verschil in prijs lang niet zo groot geweest.
De gekte is te verklaren, want in 2001 waren de prijzen voor brandstof een stuk lager dan nu: benzine kostte toen volgens Tinq 1,17 euro per liter en diesel per liter 0,86 euro. Van 10.00 tot 11.00 uur is dat de prijs voor brandstof aan de pomp in Waalwijk.
De accijns op brandstof stijgt al jaren. Op 1 januari 1970 bedroeg de accijns op benzine omgerekend 16,8 eurocent. Tien jaar later, op 1 januari 1980, bracht de overheid al 23,8 eurocent in rekening.
de producentenprijs: dit is de prijs van aardolie zoals deze tot stand komt op de wereldmarkt. De oliemaatschappijen raffineren de ruwe olie tot brandstoffen en andere aardolieproducten. Verder komen hier de kosten bij van biobrandstoffen die wettelijk verplicht moeten worden bijgemengd.
Gemiddeld betaal je voor een liter benzine tussen de 40 (1,74 AED) en 50 eurocent (2,20 AED), een liter diesel kost gemiddeld 5 tot 8 eurocent meer.
Officieel is Hong Kong geen land, maar ze hebben wel de hoogste brandstofprijzen ter wereld. Je betaalt er bijna 2,609 euro per liter benzine.
De gemiddelde prijs voor deze periode is 51.67 (Russian Rouble), met een minimum van 51.60 (Russian Rouble) op 18-juli-2022 en een maximum van 51.79 (Russian Rouble) op 06-juni-2022. Ter vergelijking, was de gemiddelde prijs van benzine in de wereld voor deze periode 121.43 Russian Rouble.
Een gallon is 3,8 liter. De brandstofprijs in Amerika ligt op dit moment tussen de $3.56 en $4.18 per gallon. Gemiddeld kun je rekenen op een prijs van 93 tot 1,10 eurocent per liter. Zoals je ziet is de benzine in Amerika veel goedkoper dan in Nederland.
Interessant is ook de ontwikkeling van de accijns op benzine. Die steeg tussen 1990 en 2008 van 36,2 eurocent naar 69,4 eurocent per liter.