Motorrijders zijn één grote familie. De gedeelde passie voor de motor verbindt mensen. Overal ter wereld begroeten motorrijders elkaar en zoeken ze elkaar op. Of je nu staat te tanken, ergens parkeert of voor een stoplicht stilstaat, motorrijders lachen elkaar altijd toe.
Motorrijden is in veel gevallen goedkoper dan het rijden van een auto. Een motor gebruikt vrij veel benzine. Veel nieuwere auto's rijden zuiniger dan motoren. Dit geldt zeker als je voor een dieselauto kiest.
In een studie, gefinancierd door Harley-Davidson, is de Amerikaanse UCLA universiteit tot de conclusie gekomen dat motorrijden gezond en stressverlagend is. Dat concludeerde de universiteit door EEG's en nieuwe manieren van meten en monitoren van de hersenactiviteit tijdens het motorrijden.
Motorrijders praten uren over motorrijden, de avonturen die ze hebben meegemaakt en de coole mensen die ze ontmoeten. Motorrijders die al een tijdje motorrijden vergeten af en toe dat ze door het halen van het motorrijbewijs een ander en gelukkiger mens zijn geworden.
Iedereen kan motor leren rijden. Iedereen heeft in principe de mogelijkheid om motor te leren rijden, motorrijden is niet heel moeilijk. De ene persoon heeft het sneller onder de knie dan een ander. Het scheelt natuurlijk al een stuk als je ervaring hebt met het rijden op een schakelbrommer of scooter.
Een motor verbruikt gemiddeld 1 op 20. Bij recreatief gebruik en 2.000 km per jaar kom je op € 175, bij woon- werkverkeer (15.000 km) km is dat pakweg € 1.300 per jaar.
Motorrijden is goedkoper dan autorijden
De startkosten zijn ook zeker goedkoper, hoewel dat niet het enige aspect is dat goedkoper is. Het onderhoud is ook goedkoper. Motorfietsen gaan (meestal) niet zo vaak kapot als auto's en nieuwe banden kosten lang niet zo veel.
“Circuitrijden of racen kan als sport worden beschouwd, afhankelijk van de intensiteit waarmee je rijdt, uiteraard. Actief naast de motor gaat hangen, je elke bocht opnieuw in het zadel hijsen, remmen… Het zorgt er allemaal voor dat sommige spieren wel degelijk stevig aan de slag moeten.
Val je af als je motorrijdt? Jazeker, met 2 uur motor rijden verbrand je ongeveer 400 kcal. En uiteraard heeft het ook effect op je gelukshormonen.
De feiten over het gevaar van motorrijden
Uit dit onderzoek blijkt dat motorrijden inderdaad gevaarlijk kan zijn. Uit gegevens van 2010 tot 2014 is naar voren gekomen dat een motorrijder per afgelegde afstand ongeveer 30 keer meer kans heeft om te overlijden in het verkeer dan iemand die in een auto rijdt.
Motorrijden is gevaarlijker dan autorijden
En je misschien aangeven dat je motorrijden beter niet kunt gaan doen. Deze mensen hebben gelijk in het feit dat motorrijden gevaarlijker is dan autorijden. Krijg je met de motor een ongeval, dan is de kans op letsel gewoon groter dan met een auto.
Vermoeidheid kan je plezier in een motorrit behoorlijk bederven, vooral bij zeer lange (vakantie)ritten. Ben je eenmaal aan het rijden, dan heb je het gevoel dat je makkelijk nog een heel stuk verder kunt, ook al slaat de vermoeidheid toe.
Verkeersinzicht is een van de belangrijkste vaardigheden om goed door het verkeer te komen. Dit blijft echter lastig voor veel examenkandidaten. Het is namelijk iets dat moeilijk aan te leren is. De één heeft het gewoon van zichzelf, de ander moet er veel voor oefenen.
Voor de meeste motorrijders is elke motor zwaarder dan 200 kg zwaar. Als je dan nagaat dat een cruiser zo'n 220 tot 360 kg weegt… Om zo'n motor te verplaatsen heb je veel zelfvertrouwen nodig, zodat je je motor niet de kans geeft uit balans te raken.
Een nieuwe motor verbruikt gemiddeld 1 liter per 20 kilometer of minder. Dit is ongeveer € 10,- per maand, afhankelijk van de provincie waarin je woont. Dit hangt af van het soort verzekering dat je kies en de modules die je erbij kiest. Bijvoorbeeld het meeverzekeren van een opzittende en pechhulp.
Een lange motorrit vergt veel van je spieren. Vooral je rug, nek, armen en beenspieren moeten flink aan de slag als je een aantal uur op je motor gaat rijden. Dat merk je zeker als je een winter lang toch vooral veel in je (bureau)stoel hebt gezeten.
Motorcoureur worden
Het opdoen van de benodigde (wedstrijd)ervaring als motorcoureur zal in veel gevallen uiteindelijk bepalen of iemand professioneel motorcoureur kan worden. Daarnaast moet je over bovengemiddeld talent beschikken om professioneel motorcoureur te kunnen worden.
Het zelfstandig naamwoord motor heeft twee correcte meervouden, motors en motoren.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
bij motoren worden uit kleine atmosferische blokken enorme vermogens geperst. en dan moeten die blokken nog relatief lang heel blijven ook en dat kan alleen met exclusieve materialen en hoge precisie. ook dat kost geld. dat gecombineerd met lage verkoop aantallen maakt de motoren relatief duur.
Per motor kan dit behoorlijk verschillen, maar ook jij als bestuurder hebt veel invloed, dat hebben we HIER al eens onderzocht. Maar een motor met een verbruik lager dan 1 op 15 zijn echte uitzonderingen. De overgrote groep motoren rijdt op 1 liter benzine tussen de 15 en 20 kilometer ver.
U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
Nieuwprijs beginners motor voor de 3 soorten motorrijbewijzen: A1 motorfiets ca. € 5.000 – € 6.000.
Aangezien de meeste rijscholen een lestijd van 120 minuten hanteren (twee losse lessen) ben je per keer dus tussen de €70 en €110 kwijt. Als we uitgaan van het gemiddelde, zijn er ongeveer 20 lessen nodig om klaar te zijn voor de praktijkexamens.