Kwaliteit is in basis bedoeld om te voldoen aan de verwachtingen van de cliënt bij het leveren van diensten. Het kwaliteitssysteem helpt de organisatie de zorg te leveren zoals afgesproken en om te verbeteren waar nodig, om op die manier te zorgen dat het kwaliteitsniveau constant verbetert.
Kwaliteit is daarmee een instrument om de organisatie doorlopend te verbeteren en daarmee onze klanten beter ten dienste te kunnen staan. Een bijkomend voordeel van kwaliteit is de verlaging van kosten door betere beheersing van processen, waardoor de productiviteit toeneemt.
Kwaliteit van zorg is de mate waarin de zorg geleverd voor personen en patiëntengroepen de gewenste zorgresultaten verbetert.
Het kwaliteitsbeleid is te lezen als de missie van het bedrijf gezien vanuit de klant. Het dient te vermelden dat het bedrijf zich commiteert aan het voldoen aan eisen van de klant en de wettelijke regelgeving en dat het haar kwaliteitssysteem continu wil verbeteren.
Kwaliteitszorg is het proces waarin de school doelstellingen bepaalt, ze weet te realiseren en de kwaliteit ervan weet te bewaken. Kwaliteitszorg is het geheel van activiteiten van een organisatie dat er op is gericht om de opbrengst van het primaire proces op het gewenste kwaliteitsniveau te brengen of te houden.
Een andere voorwaarde voor goede en veilige zorg betreft accurate verslaglegging door zorgverleners over de verleende zorg. Verslaglegging is belangrijk voor het waarborgen van de continuïteit en kwaliteit van zorg en voor een goede samenwerking en afstemming met collega's en andere disciplines.
Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.
Een kwaliteitsindicator is een meting van een welbepaald, goed omschreven onderdeel van kwaliteit, uitgedrukt in een cijfer. Die kwaliteitsindicatoren worden allereerst opgezet voor interne kwaliteitsopvolging en verbetering binnen zorgvoorzieningen, vanuit het principe 'meten is weten'.
Alle zorginstellingen moeten zorg leveren die voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen. Ze moeten bijvoorbeeld het zorgplan met cliënten bespreken, medezeggenschap regelen en een klachtenregeling hebben. Dit staat in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz).
Kwaliteit ontstaat in eerste instantie in de relatie tussen de cliënt, de medewerker en de naasten. Vanuit die gedachte geeft het management de teams op de werkvloer de verantwoordelijkheid en het vertrouwen om de dingen zelf te regelen voor onze cliënten. De teams werken samen met de cliënten en hun naasten/familie.
(Rijksoverheid, 2018a). De term Kwaliteit van Zorg gaat dus over de concrete zorg en de kenmerken daarvan. Alles wat we moeten doen om die kwaliteit op peil te houden of te laten voldoen aan de normen is kwaliteitszorg.
Het kwaliteitssysteem is een sturingsmechanisme, waarmee u geleverde zorg kunt toetsen en uw werkwijze kunt aanscherpen. Uw rapportages, intern en voor contractpartijen, geven zicht op kwaliteit en verbeterpunten in uw processen en bedrijfsvoering.
Kwaliteit van de zorg wordt veelal gemeten op het gebied van effectiviteit, veiligheid, toegankelijk- heid, tijdigheid en patiëntgerichtheid. Om inzicht te krijgen in deze dimensies is gekeken naar de meetbare aspecten (indicatoren). De indicatoren kunnen over processen, structuren en uitkomsten van de zorg gaan.
Hiertoe worden gerekend: effectiviteit, tijdigheid, efficiëntie, veiligheid, toegankelijkheid, gelijkheid en patiëntgerichtheid.
Er zijn verschillende soorten indicatoren: procesindicatoren, structuurindicatoren en uitkomstindicatoren. Indicatoren geven inzicht in hoe je er als samenwerkingsverband voor staat. Ze maken het mogelijk om eigen kwaliteit te spiegelen aan andere samenwerkingsverbanden.
De kwaliteit van iets is de mate waarin datgene goed is of aan bepaalde normen voldoet. Een ander woord voor kwaliteit is deugdelijkheid. Door de grote toename van producten en diensten is de kwaliteit van die producten in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden.
Kwalitatief betekent in de eerste plaats 'de kwaliteit betreffend'. Dit bijvoeglijk naamwoord wordt vaak gebruikt om het contrast met kwantitatief ('volgens de hoeveelheid of grootte') aan te geven. (1) Met kwalitatief onderzoek wordt geprobeerd de achterliggende motivaties van een doelgroep in kaart te brengen.
Moraal zijn de waarden en normen die richting geven aan jouw doen en laten, ze sturen de keuzes die je maakt. Ethiek is daarover nadenken. Het is nadenken over de vraag of jouw handelen leidt tot goede zorg. Dat kan echt over van alles gaan: van grote levensvragen tot kleine, dagelijkse keuzes.
de invoering van veiligheidssystemen in de verpleging, verzorging, thuiszorg en gehandicaptenzorg; de vermindering van het aantal fouten met medicijnverstrekking; de vermindering van vrijheidsbeperkende maatregelen; de invoering van veiligheidsmaatregelen in de geestelijke gezondheidszorg (ggz).
Geheel van maatregelen (systeem) om het beleid en doelstellingen op het vlak van kwaliteit vast te stellen en om deze doelstellingen ook effectief te behalen. Dit behelst ondermeer plannen, implementeren, bewaken en corrigeren.